Artykuły

Dyskretny urok burżuazji

"Lalka. Najlepsze przed nami" wg Bolesława Prusa w reż. Wojciecha Farugi w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Pisze Michał Centkowski w Newsweeku Polska.

"„Teraz rozmawiam ze Starskim i śœmiejemy się z ciebie" - mówi, na chwilę wychodząc z roli, Izabela. "„Mówisz prawdę?" - pyta Wokulski. "„CzꜶciowo".

„"Lalka" Wojciecha Farugi przywodzi na myœśl raczej filmy Bunuela niż szkolną lekturę. Twórcy spektaklu, używając konwencji melodramatu, stworzyli postaci współczesne. Wokulski (znakomity Marcin Czarnik), wrażliwy, wieczny chłopiec, wraca z wojny z wielkim workiem pieniędzy. Stać go na bezinteresownoœść, ale potrafi być też okrutny i cyniczny. Izabela (Anita Sokołowska) dawno straciła niewinnośœć. Choć oburza się, gdy Wokulski próbuje ją „"kupić", doskonale rozumie zasady tej gry i chętnie na nie przystaje. Stanisław bowiem wyraźŸnie ją intryguje. W przeciwieństwie do reszty towarzystwa wygłaszającego idiotyczne banały o szczęœciu i samorealizacji. "„Lalka" Farugi to opowieœść o niespełnieniu i nudzie, o żądzy posiadania i wzajemnym uprzedmiotowieniu. Wokulski i Łęcka, choć w istocie podobni do siebie, mijają się nieustannie. Tkwią w pułapce wyobrażeń, do których zmuszeni są aspirować, ale nie mogą im sprostać. Wszyscy znamy koniec tej opowieśœci. Na pewno?

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji