Artykuły

Lublin. Teatr Stary nie zawali się

Zakończyły się prace zabezpieczające Teatr Stary [na zdjęciu]. Pracownicy Polskiej Pracowni Konserwacji Zabytków zakończyli właśnie najpotrzebniejsze prace mające go uchronić przed zawaleniem. Jednak jaka będzie przyszłość zabytku wciąż nie wiadomo.

Prace zabezpieczające trwały prawie trzy tygodnie i zakończyły się tuż przed końcem roku. Robotnicy z PPKZ naprawili zniszczone fragmenty dachu, dzięki czemu woda nie dostaje się już do środka zabytku. Wymienili też dziurawe rynny i rury spustowe, żeby roztapiający się śnieg mógł spływać z dachu. Wzmocniono elementy osłabionej przez lata więźby dachowej, wymieniono krokwie, które były przegniłe.

Ratusz wydał na te prace 24 tys. zł. Pozostała kwota ze 100 tys. zł otrzymanych w ubiegłym roku od wojewody została przeznaczona na odkupienie od projektanta koncepcji przebudowy, który wykonał ją dla byłego właściciela - Fundacji Galeria na Prowincji.

To dopiero pierwszy krok do tego, żeby zabytek odzyskał dawny blask. W sprawie jego przyszłości półtora miesiąca temu odbyło się spotkanie z twórcami kultury, którzy proponowali swoje rozwiązania. Na razie jednak nie wiadomo, co będzie w gmachu.

- Kiedy zapadnie ostateczna decyzja o tym, jaką teatr ma pełnić funkcję, ogłosimy przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej. Wtedy będziemy mogli rozpocząć przygotowywania do ubiegania się o środki unijne - mówi Marek Młynarczyk, zastępca dyrektora Wydziału Strategii i Rozwoju Urzędu Miasta.

Gruntowny remont Teatru Starego może pochłonąć nawet kilkanaście milionów złotych.

***

Pomysły na Teatr Stary

Leszek Mądzik, twórca Sceny Plastycznej KUL - stworzenie międzynarodowego centrum teatru, gdzie odbywałyby się warsztaty teatralne, prezentacje sztuk.

Zygmunt Nasalski, dyrektor Muzeum na Zamku - przeznaczenie zabytku na cele muzealne, o ile nie znalazłby się żaden użytkownik gmachu. Chodzi o nową formę muzeologii, współczesną, z elementami audiowizualnymi. Odejście od stereotypowego wizerunku muzeum statycznego.

Włodzimierz Fełenczak, dyrektor teatru Andersena - stworzenie tam miejsca na operę czy śpiewogrę, zapraszanie znamienitych aktorów na występy.

Janusz Opryński, dyrektor teatru Provisorium, zastępca dyrektora ds. artystyczno-programowych Centrum Kultury - teatr impresaryjny.

Tomasz Pietrasiewicz, dyrektor Ośrodka Brama Grodzka - Teatr NN - oddanie teatru środowisku związanemu z Orkiestrą Świętego Mikołaja.

Witold Mazurkiewicz, reżyser, szef Kompanii Teatr - miejska scena popularna czy miejski teatr popularny dla dorosłej widowni, opera marionetkowa lub ogródki teatralne.

"Gazeta Wyborcza Lublin" - popiera jeden z pomysłów władz miasta, by przenieść do zabytku siedzibę Teatru Andersena. Urzędnicy wyliczyli, że koszty byłyby dwukrotnie mniejsze niż budowa nowej siedziby dla teatru lalek, która może pochłonąć ok. 20 mln zł. Łatwiej też pozyskać środki unijne na rewitalizację starych budynków niż budowę nowych. Co więcej, na potrzeby teatru można by zaadaptować jedną z pobliskich kamienic przy Złotej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji