Artykuły

Warszawa. Wykład prof. Krystyny Duniec w Powszechnym

8 maja na Małej Scenie Teatru Powszechnego odbędzie się wykład performatywny prof. Krystyny Duniec "Działania na (o)sobie". Wykład odbędzie się w ramach bloku tematycznego "Miasto. Między utopią a rozczarowaniem".

Elementem wykładu będzie filmowa dokumentacja performansu w realizacji prof. Krystyny Duniec, Michała Januszańca i Ewy Hevelke, w którym osoby wybrane przez Krystynę Duniec ingerują w jej wizerunek, kreują go i redefiniują. Wykładowi towarzyszyć będzie rozmowa o tym "Czy teatr jest grą w upokorzenie?". 

W dyskusji udział wezmą: Kinga Dunin, Agnieszka Graff, Joanna Drozda, Maja Kleczewska, Wiktor Rubin.

Działania na (o)sobie

Przedmiotem badawczej analizy będzie performans - eksperyment, w którym swój własny wizerunek Krystyna Duniec poddaje dekonstrukcji, wykonując nieznane jej wcześniej polecenia "specjalistów ds. kreowania wizerunków". Będą wśród nich osoby, z którymi pozostaje w rozmaitych relacjach zawodowych i osobistych. Co wyniknie z podjęcia ryzykownej gry z własną personą i zamiany w real thing? Gry opartej na relacjach z współuczestnikami performansu i jego odbiorcami? Gry niemożliwej do zaistnienia poza sceną? Stając się przedmiotem performatywnych praktyk, które na co dzień jako badaczka opisuje, Krystyna Duniec stawia pytania o status wizerunku, jego autorytet i przemoc, ale także o praktyki  przemocowe w teatrze. Czy więc teatr jest grą w upokorzenie, czy manipuluje godnością poprzez jej uprzedmiotowienie, czy upokorzenie się oznacza zarówno własną przegraną jak i wygraną?

 

Krystyna Duniec - profesorka w Zakładzie Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki PAN. Pomysłodawczyni i kierowniczka Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS i Nowego Teatru. Autorka książek Kaprysy Prospera. Szekspirowskie inscenizacje Leona Schillera (1998); Jan Kreczmar. Grał jakby uczył(2004); Ciało w teatrze. Perspektywa antropologiczna (2012). Współautorka książek Soc i Sex (2009) i Soc Sex i Historia (2014). Współredaktorka amerykańskiej antologii (A)pollonia. Twenty First Century Polish Drama and Texts for the Stage (2014). Wydała także w swoim opracowaniu Bruliony Jana Kreczmara (2003) oraz tom zbiorowy Aktor. Niepewna tożsamość (2012). 

---

8 maja, godz. 18.00, Scena Mała, wykład otwarty, wstęp wolny

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji