Artykuły

Warszawa. Blok tematyczny "Miasto. Między utopią a rozczarowaniem" w Powszechnym

W kolejnym bloku tematycznym Teatru Powszechnego zostanie podjęta dyskusja nad miejscem teatru w przestrzeni publicznej.

Premiera spektaklu dla młodzieży w nowatorskiej formule - "Iwona, księżniczka z Burbona" w reż. Leny Frankiewicz (13 marca); trzy spektakle warsztatowe realizowane ze społecznościami lokalnymi pod hasłem "Praga. Między utopią a rozczarowaniem" - "Praga Horror Story" w reż. Agaty Baumgart, "Wietnam/Warszawa" w reż. Aleksandry Jakubczak i "Nowa strzeżona" w reż. Michała Salwińskiego (16, 17, 18, 19 kwietnia) oraz premiera "Lalki" w reż. Wojciecha Farugi - jednej z najwybitniejszych, a jednocześnie najbardziej tajemniczych polskich powieści (15 maja).

A poza tym spektakle gościnne: "Zwierzenia bez/robotnego aktora" w reż. Marcina Zarzecznego (31 marca, 1 kwietnia), performance "Hiroshima Salon" Sachiko Hara (12 kwietnia), spektakl w reż. Alicji Borkowskiej z Fundacji Strefa Wolnosłowa (13-17 maja), "Upadki" w reż. Justyny Sobczyk Teatru 21 (22 maja); seminarium "Lalka. Między utopią a rozczarowaniem" (2 marca), debaty: Praska Platforma Kultury (25, 26 marca), Forum Teatru Publicznego - Instytucja Przyszłości (17, 18 kwietnia); dyskusje - śniadanie w Pierwszym Rzędzie z twórcami spektaklu "Iwona, księżniczka z Burbona" (15 marca); czytanie w ramach Pracowni Podejrzanych Praktyk Teatralnych (27 marca); działania edukacyjne i warsztaty do spektakli "Iwona, księżniczka z Burbona" i "Wojna i pokoju"; otwarcie Powszechnej Pracowni Plastyczno -Technicznej dla młodzieży (od 8 marca).

Najnowszym, bogatym w różnorodne wydarzenia blokiem tematycznym: "MIASTO. MIĘDZY UTOPIĄ A ROZCZAROWANIEM", Teatr Powszechny w Warszawie chce wpisać się w obchody "250-lecia Teatru Publicznego w Polsce" i zainicjować dyskusję nad rolą publicznej instytucji kultury w kształtowaniu i zmienianiu miasta, dzielnicy, przestrzeni, w których żyjemy i pracujemy. Podejmowane przez Teatr Powszechny tematy oraz realizowane spektakle i wydarzenia, mają wpisywać się w coraz gorętszą miejską debatę, poświęconą rewitalizacji Pragi.

"Wszyscy mamy poczucie, że zbliżamy się do jakiegoś krytycznego punktu. Stare idee się wyczerpały, a nie powstała żadna nowa" - mówiła niedawno w jednym z wywiadów Olga Tokarczuk. Taki czas sprzyja marzeniom o zmianie społecznej i nowej rzeczywistości, wyzwala potrzebę kreowania przyszłości. Co dzieje się jednak, gdy idealistyczne wizje dotyczące naszego rozumienia świata, ale też odnoszące się do praktycznego działania w ramach przestrzeni miasta, dzielnicy, czy instytucji, zderzają się z rzeczywistością? Czy możliwa i w ogóle konieczna jest radykalna zmiana?

Czy też skazani jesteśmy na ciągłe bycie "pomiędzy" ideałem i możliwością jego spełnienia? Być może właśnie perspektywa ciągłego znajdowania się "między utopią a rozczarowaniem", jako jedyna daje możliwość jakiegokolwiek działania?

***

"MIASTO. MIĘDZY UTOPIĄ A ROZCZAROWANIEM"

Utopia i rozczarowanie to pojęcia nieprzejrzyste, a nieprzejrzystość jako strategia polityczna musi rodzić rozmaite emocje i poglądy. O ile antyutopia i dystopia mają konotację dość jednoznaczną: pierwsza zakłada totalitarny porządek świata, druga krytyczny, pesymistyczny osąd zastanej rzeczywistości, kwestionujący możliwość zmiany, to utopia może oznaczać zarówno dążenie do doskonałości, ale kosztem ograniczenia wolności, jak również próbę osiągnięcia dobrostanu społecznego bez właściwych temu procesowi nieszczęść, czy idealistyczną wizję najlepszego ze światów. Z pewnością jednak ma rację Emma Goldman, że każda próba dokonania fundamentalnej zmiany społecznej, czyli każda wzniosła wizja dla ludzkości, była zaliczana do utopii. Jeśli zgodzić się też z Jackiem Kuroniem, że utopia stanie się źródłem zbrodni tylko wtedy, gdy będzie realizowana z użyciem przemocy, to wygląda na to, że utopię określa marzenie o wolności altruistycznego działania na rzecz społecznej sprawiedliwości. Czy to możliwe?

Polski teatr, przestrzeń kulturowa kształtowana przez różnego rodzaju historyczne i społeczne doświadczenia, pomimo zachwiania się modernistycznego paradygmatu przemiany, wciąż traktuje siebie jako medium społecznego wpływu. Utopijne projekty to takie projekty, które nie mając skrupulatnie określonej struktury, podporządkowane są naczelnemu celowi, jakim jest tworzenie nowego porządku społecznego. Nic dziwnego zatem, że są rozdarte między utopią a rozczarowaniem. Tak jak "rozdarty" jest projekt Teatru Powszechnego, wychodzącego teraz ze swoim programem artystycznym poza własną instytucję, w inne konteksty, zapoznane i nierozpoznane, choć rdzenne, warszawskiej Pragi, żeby tworzyć tam ludzki, artystyczny, i polityczny kolektyw, nabrzmiały, jakby chciał Erwin Piscator , "potencjałem aktualnych problemów dnia".

Jerzy Andrzejewski nad pewność posiadania przedkładał niepewność poszukiwań: "wczoraj, pozawczoraj, dzisiaj i zawsze kusiły mnie i wciąż kuszą niewiadome obszary czasu i przestrzeni, jakie się przede mną mogą otworzyć i jakie się niekiedy przede mną otwierają, one mnie niecierpliwie i nagląco wabią, ponieważ mogą zawierać w sobie wszystko, wiem, że kresem oczekiwań jest rozczarowanie". Blok tematyczny Miasto. Między utopią a rozczarowaniem Teatru Powszechnego zainspirowany jest projektem badawczym zespołu, którym kieruję w Instytucie Sztuki PAN, a który czyni rozczarowanie kategorią poznawczą konfrontacji aspiracji demokracji z empiryczną realnością, potwierdza, co niezwykle cenne, możliwość fuzji praktyki z teorią, twórczej współpracy artystów i badaczy. Co z niej wyniknie? Przekonamy się.

Prof. Krystyna Duniec

***

PREMIERY

13 marca 2015, Scena Mała, kolejne spektakle: 14, 15, 17, 18 marca

"IWONA, KSIĘŻNICZKA Z BURBONA"

Magda Fertacz

reżyseria: Lena Frankiewicz

scenografia: Marcin Chlanda

kostiumy: Arek Ślesiński

muzyka: Marek Karolczyk, Kamil Pater

układ ruchu: Izabela Chlewińska

projekcje video: Roman Przylipiak

asystent reżysera: Jakub Olszak

asystent kostiumografa: Kornelia Dzikowska

obsada: Karolina Adamczyk, Eliza Borowska, Julia Wyszyńska, Jacek Beler, Michał Czachor, Piotr Ligienza, Michał Sitarski

gościnnie: Emilia Kantecka, Maria Malesa, Karolina Szmytke, Barbara Przybylska, Kamila Tyborowska, Krystian Gajewski, Adam Gorzeliński, Igor Kacperski, Mateusz Kamiński, Bartłomiej Mika, Bartosz Stachowski, Iwo Wiciński

"Iwona nie jest ładna. Iwona nie jest gładka." Gorzej - Iwona jest biedna. Iwona przypomina wszystkim o biedzie i nierównościach społecznych. Co wyniknie z jej konfrontacji ze światem bogatych i zadowolonych z siebie? Co stanie się, kiedy opadną maski społecznych podziałów?

Spektakl realizowany w nowatorskiej formule, przeznaczony specjalnie dla młodzieży od 14. roku życia, dla których brakuje propozycji w repertuarach polskich teatrów.

Równocześnie ze spektaklem prowadzone będą działania z zakresu edukacji społeczno-kulturalnej dla młodzieży.

Lena Frankiewicz (ur. w 1979 r.), absolwentka Wydziału Aktorskiego krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Jako aktorka pracowała w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, a od 2009 roku jest etatową aktorką Teatru Studio w Warszawie. W 2009 roku debiutowała również jako reżyserka spektaklem "60/09" w Teatrze Wytwórnia. Sztuki w jej reżyserii wystawiane były również

w Teatrze Konsekwentnym, Teatrze Polskim (Warszawa), Teatrze Baj Pomorski w Toruniu oraz w Teatrze Nowym im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu. W 2011 roku zdobyła II nagrodę za reżyserię na Koszalińskich Konfrontacjach Młodych m-teatr (za spektakl "Kto znajduje, źle szukał").

***

"PRAGA. MIĘDZY UTOPIĄ A ROZCZAROWANIEM"

Pokazy spektakli warsztatowych

16, 17, 18, 19 kwietnia

reżyseria: Agata Baumgart, Aleksandra Jakubczak, Michał Salwiński

Troje studentów reżyserii wyrusza na warszawską Pragę, szukając jej dzisiejszej tożsamości.

W ramach warsztatów reżyserów i aktorów z mieszkańcami, powstaną trzy opowieści o współczesnej Pradze, jej tajemnicach, sprzecznościach, ewenementach. Będzie to też próba opisania tożsamości dzielnicy i uchwycenia jej zmienności.

"PRAGA HORROR STORY"

reżyseria: Agata Baumgart

dramaturgia: Jan Burzyński

Agata Baumgart chce zaprosić do swoich poszukiwań mieszkające na Pradze wróżki, by stworzyć wraz z nimi spektakl w konwencji horroru. Będzie to próba zmierzenia się z mitem Pragi jako "gorszej" i niebezpiecznej dzielnicy.

Agata Baumgart (ur. 1987), studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na wydziale Grafiki, obecnie studiuje reżyserię teatralną w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie.

Graficzka, rysowniczka, komiksiara, scenografka, początkująca reżyserka. Obecnie realizuje debiut dokumentalny filmu "Rena", produkowanego przez Studio Munka. Autorka scenografii i kostiumów do spektakli: "Bańka Mydlana" w reż. Andrzeja Pakuły w Teatrze Dramatycznym w Warszawie 2009, "Tajemniczy Ogród" w reż. Katarzyny Szyngiery w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu 2014, "Świadkowie. Nasza Mała Stabilizacja" w reż. Katarzyny Szyngiery w Teatrze Współczesnym w Szczecinie 2015.

"WIETNAM/WARSZAWA" (tytuł roboczy)

reżyseria: Aleksandra Jakubczak

dramaturgia: Krzysztof Szekalski

Aleksandra Jakubczak zajęła się społecznością Wietnamczyków mieszkających w Warszawie i będzie próbowała opowiedzieć o ich życiu w tym mieście, odnosząc się do upadku i rozproszenia centrum życia imigrantów, jakim do niedawna był "Jarmark Europa".

Aleksandra Jakubczak (ur. 1983), absolwentka Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu oraz Studium Przekładu Literackiego na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Obecnie studentka czwartego roku reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Współpracowała m.in z Lubuskim Teatrem w Zielonej Górze, Malta Festival oraz Teatrem Polskim w Bydgoszczy, gdzie w październiku 2013 zrealizowała w duecie reżyserskim spektakl dokumentalny "Zachem. Interwencja" (reż. Jakubczak/Wdowik). Jako laureatka konkursu Off: Premiery / Prezentacje w poznańskim Teatrze Ósmego Dnia wyreżyserowała przedstawienie "Serdeczny" wg tekstu Krzysztofa Szekalskiego (2013, prezentowany również w Teatrze Studio w Warszawie). Podczas Ruhrtriennale 2014 asystowała przy produkcjach Romea Castellucciego "Le Sacre du Printemps" oraz "Neither". Odbyła także warsztat mistrzowski u Jana Lauwersa podczas Biennale Teatru w Wenecji 2013.

"NOWA STRZEŻONA" (tytuł roboczy)

reżyseria: Michał Salwiński

Michał Salwiński stworzy spektakl wspólnie z mieszkańcami strzeżonych osiedli, starając się wypracować opowieść alternatywną wobec dość stereotypowego postrzegania mieszczan jako ludzi żyjących wokół mitu posiadania. Będzie to eksperyment dotyczący zmiany stereotypowego wyobrażenia życia i obyczajów współczesnych mieszczan.

Michał Salwiński ( ur. 1992) - student III roku Reżyserii Teatralnej w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie; wyróżniony podczas Forum Młodej Reżyserii 2015r. za kierunek poszukiwania twórczego (instalacja "Moja Córeczka" T. Różewicza); obecnie rozwija pomysł autorskiego debiutu teatralnego.

POKAZY SPEKTAKLI WARSZTATOWYCH:

16.04, godz. 19.00 - pokaz otwarty spektakli warsztatowych

17.04, godz. 17.00 - pokaz spektakli warsztatowych - premiera

18, 19.04, godz. 17.00 - pokaz spektakli warsztatowych

***

Premiera 15 maja 2015, Scena Duża, kolejne spektakle: 16, 17 maja

"LALKA"

Bolesław Prus

reżyseria: Wojciech Faruga

Literatura badawcza związana z "Lalką" Bolesława Prusa jest tak obszerna, że da się z niej stworzyć niemałą bibliotekę. W większości prac powracają jednak podobne obszary tematyczne. Kategorie opowieści o ludziach czasu wielkiej zmiany, zapisu rozpadu świata czy rozpadu wspólnoty, "gry iluzji i deziluzji, zachwytów i rozczarowań", "entuzjazmu i zblazowania", wyrywania się z bezsilności związanej z rolami społecznymi, maskami, konwenansami. "Lalka" to świat rozpadających się kategorii i budowania iluzji, które przesłaniają rzeczywistość. Można powiedzieć, że wszystkich bohaterów powieści łączy tak naprawdę jedna cecha - poczucie bycia nie na swoim miejscu, co skutkuje budowaniem utopijnych światów i wyidealizowanych wersji samych siebie. Wszyscy mają problem z zakorzenieniem się w otaczającym świecie, ale też przeczuwają nadejście jakiegoś nowego, nieznanego porządku. Czują, że zastany przez nich porządek świata wymaga zmiany, ale sami nie posiadają w sobie silnego imperatywu, który by tę zmianę umożliwiał. Niespełnienie, poczucie porażki, rozczarowanie - okazuje się, że nie rezygnując z XIX-wiecznych realiów, ale uważnie wczytując się tekst "Lalki", znajdziemy się bardzo blisko naszych współczesnych rozterek i pytań.

"Co to za dziwna plątanina - życie ludzie" - mówi pod koniec powieści Wokulski. Twórcom spektaklu zależy na tym, by owej plątaniny nie stracić z oczu i nie sprowadzać złożoności powieści i zapisanych w niej bohaterów do założonych z góry tez, a co za tym idzie - uproszczeń.

Wojciech Faruga (ur. 1981 r.), reżyser teatralny, studiował filozofię na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserię w Akademii Teatralnej w Warszawie. Związany z teatrami: Polskim w Bydgoszczy, Dramatycznym w Wałbrzychu, Starym w Krakowie i Polskim w Bielsku-Białej. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci i Młodzieży "Korczak".

***

WYDARZENIA W RAMACH BLOKU TEMATYCZNEGO:

"MIASTO. MIĘDZY UTOPIĄ A ROZCZAROWANIEM"

SEMINARIUM: "LALKA. MIĘDZY UTOPIĄ A ROZCZAROWANIEM"

2 marca 2015, godz. 18.00, foyer główne

Seminarium naukowe związane z rozpoczęciem prób do planowanej na 15 maja premiery "Lalki"

w reżyserii Wojciecha Farugi. Wspólnie z zaproszonymi badaczami zastanawiać się będziemy, dlaczego wciąż chętnie wracamy do powieści Bolesława Prusa i jakie nowe możliwości interpretacyjne otwiera ona współcześnie.

W seminarium udział wezmą: prof. Krystyna Duniec, prof. Ewa Paczoska, Kazimiera Szczuka, dr Bartłomiej Szleszyński

Prowadzenie: Paweł Sztarbowski

Referaty:

prof. Krystyna Duniec - "Lalka"- wokół kyników

prof. Ewa Paczoska - "Lalka", jako opowieść o czasach zmiany

Kazimiera Szczuka - Utopia miłości w "Lalce"

dr Bartłomiej Szleszyński - "Lalka" i teksty kultury współczesnej (seriale i gry video)

***

ŚNIADANIA W PIERWSZYM RZĘDZIE

Pierwsze śniadanie - 15 marca, godz. 11.00, kawiarnia Pierwszy Rząd

Śniadania w Pierwszym Rzędzie z twórcami spektakli Teatru Powszechnego. Włoską tradycję długiego śniadaniowania przenosimy na warszawską Pragę i sprawdzamy, jak ta formuła relacji sprawdzi się niedzielną porą. Kawiarnia Pierwszy Rząd serwuje zwyczajowy wikt, my intelektualny prowiant w postaci otwartej rozmowy z artystami kilka dni po premierze.

Pierwsze spotkanie: 15 marca o godz. 11.00 z twórcami spektaklu "Iwona, księżniczka z Burbona".

***

PRASKA PLATFORMA KULTURY

25, 26 marca, godz. 11.00

Zapraszamy wszystkie instytucje, organizacje i aktywistów praskich do wspólnej refleksji nad kondycją dzielnicy, w której działamy. Chcemy, aby marcowe spotkanie stało się okazją do zmapowania problemów życia społecznego i kulturalnego dzielnicy, ale także szansą na wspólne wypracowanie możliwych pozytywnych rozwiązań. Wszyscy - małe lokalne stowarzyszenia, czy duże instytucje obecne w świadomości ogólnopolskiej - jesteśmy sąsiadami w konkretnym miejscu

i pośród konkretnej społeczności. Chcemy tej społeczności lepiej służyć i być jej orędownikiem w relacjach z lokalnymi i miejskimi urzędnikami. Liczymy, że marcowe spotkanie stanie się zaczynem stałej, intensywnej platformy współpracy.

***

FORUM TEATRU PUBLICZNEGO - INSTYTUCJA PRZYSZŁOŚCI

17, 18 kwietnia

Nawiązując do obchodów 250-lecia teatru publicznego w naszym kraju, Teatr Powszechny w Warszawie chce podjąć dyskusję nad rolą i miejscem teatru publicznego w dzisiejszej Polsce.

Do wspólnej rozmowy zostanie zaproszona grupa teatrów, aktywnie działających w przestrzeni publicznej i zabierających głos w sprawach ważnych dla społeczeństwa.

Razem zastanowimy się nad szansami i wyzwaniami, jakimi przed naszymi instytucjami stawia współczesność. W naszej pracy chcemy także sięgnąć po doświadczenie teoretyków i praktyków z kraju i zagranicy tak, aby stworzyć teatry, które jeszcze lepiej służą artystom i publiczności, stojąc na straży fundamentalnej roli kultury publicznej w demokratycznym społeczeństwie.

Spotkania robocze będą miały charakter zamknięty (za zaproszeniami), lista wykładów i warsztatów otwartych dla publiczności zostanie podana na stronie internetowej nie później niż 1 kwietnia.

***

OTWARTE PRACOWNIE W POWSZECHNYM:

PRACOWNIA PODEJRZANYCH PRAKTYK TEATRALNYCH

Czytanie - 27 marca, godz. 20.00, Mózg Powszechny

Grupa wyłonionych w konkursie młodych dramatopisarzy szlifuje swoje umiejętności pod okiem laureatów Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej: Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i Artura Pałygi. Pierwsze efekty ich pracy będzie można zobaczyć 27 marca w trakcie obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru. W tym dniu w klubie teatralnym Mózg Powszechny odbędzie się czytanie wybranych prac przygotowanych podczas zajęć.

***

POWSZECHNA PRACOWNIA PLASTYCZNO -TECHNICZNA

DLA MŁODZIEŻY

W marcu rusza POWSZECHNA PRACOWNIA PLASTYCZNO -TECHNICZNA /PPPT/ dla młodzieży ponadgimnazjalnych szkół technicznych i plastycznych.

PPPT to przestrzeń dla tych, którzy chcą poznać tajniki rzemiosła teatralnego lub w przyszłości pracować w pracowniach technicznych w teatrze. Podczas cotygodniowych spotkań w warsztatach, uczniowie ponadgimnazjalnych szkół technicznych i plastycznych, pod okiem scenografki Ewy Machnio oraz doświadczonych rzemieślników Teatru Powszechnego, będą realizować projekty scenograficzne przeznaczone do czytań Pracowni Podejrzanych Praktyk Teatralnych.

Nabór trwa do 8 marca 2015 r.

Otwieramy Pracownię, ponieważ:

- brakuje fachowców wyspecjalizowanych w wąskich dziedzinach techniki teatralnej (krawców, stolarzy, ślusarzy, modelatorów, oświetleniowców, akustyków itd.), a w zasadzie nie istnieją szkoły,

w których młodzi ludzie mogliby się kształcić w tym kierunku,

- brakuje przestrzeni dla przyszłych scenografów i kostiumografów, którzy mogliby poznać warsztat pracy swoich przyszłych współpracowników,

- istnieje potrzeba przekazania tajników, specjalistycznych informacji kolejnym pokoleniom - inaczej te zawody zanikną.

nabór

Do pracowni zapraszamy młodzież od 15. roku życia - szczególnie uczniów szkół zawodowych, technicznych, plastycznych. Warunkiem zgłoszenia jest realizacja zadania przygotowanego przez Teatr Powszechny oraz uiszczenie opłaty za cały cykl zajęć. Autorzy wybranych prac stworzą grupę działającą w Powszechnej Pracowni Plastyczno -Technicznej.

Nabór trwa do 8 marca 2015 r.

zadanie

Zadanie "czarne pudełko" polega na wykonaniu (własnoręcznie i samodzielnie) pracy lub jednego obiektu oddającego hasło "teatr". Pracę należy umieścić w czarnym pudełku o wymiarach 30 x 30 cm oraz osobiście dostarczyć do Teatru Powszechnego, razem z danymi osobowymi, nazwą szkoły

i adresem do kontaktu.

Forma realizacji zadania jest dowolna. Praca może zawierać dodatkowe, gotowe elementy.

Prosimy o dostarczenie prac do portierni Teatru, z dopiskiem: Dominika Szulc, w godz. 10.00-19.00 (wejście - brama od ul. Zamoyskiego lub al. Zielenieckiej).

Zasady działania PPPT:

Spotkania raz w tygodniu w warsztatach Teatru Powszechnego w okresie marzec - czerwiec 2015 r.

Praca realizacyjna, rzemieślnicza na podstawie gotowych projektów scenograficznych.

Koszt udziału w całym cyklu (marzec - czerwiec): 100zł

Pracownię prowadzi: Ewa Machnio, wykładowcami będą doświadczeni rzemieślnicy Teatru Powszechnego.

***

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

WARSZTATY DO SPEKTAKLU "IWONA, KSIĘŻNICZKA Z BURBONA"

Cykl warsztatów towarzyszących spektaklowi służy wspieraniu młodych widzów w budowaniu kontekstu do spektaklu, uwrażliwianiu ich na problemy społeczne oraz rozbudzaniu twórczej aktywności.

PRZED SPEKTAKLEM

Marcowe warsztaty okołopremierowe to niepowtarzalna okazja do spotkania z artystami - głównymi realizatorami "Iwony, księżniczki z Burbona". Praktyczne zajęcia z twórcami, tuż przed obejrzeniem spektaklu, dotyczyć będą wybranych aspektów tematycznych i estetycznych przedstawienia.

Czas trwania: 2 godziny

Liczba uczestników: 15 - 30 osób

Terminy: 14, 17, 18 marca, godz. 15. 30 -17. 30

Koszt udziału: warsztaty w cenie biletu na spektakl

Szczegóły i rezerwacje: d.szulc@powszechny.com

Grupy, które chcą zobaczyć spektakl w kwietniu, mogą zaprosić do szkoły pedagoga teatru i wspólnie z nim podczas dwugodzinnego działania warsztatowego przygotować się do odbioru spektaklu. Zajęcia mają charakter praktyczny.

Liczba uczestników: 15 - 30 osób

Termin do uzgodnienia

Koszt udziału: warsztaty w cenie biletu na spektakl

Szczegóły i rezerwacje: d.szulc@powszechny.com

PO SPEKTAKLU

Po każdej prezentacji spektaklu w teatrze odbywa się 45-minutowe spotkanie służące zbudowaniu przestrzeni do bezpiecznej i swobodnej wymiany myśli na temat problemów poruszanych

w przedstawieniu.

Spotkanie w cenie biletu na spektakl, odbywa się na scenie tuż po zakończeniu przedstawienia.

***

"JAKI TEATR DLA MŁODEGO WIDZA?"

Konferencja dla nauczycieli

25 kwietnia, godz. 9.00

Całodniowe spotkanie z nauczycielami, wychowawcami, psychologami, pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz rodzicami, wynika z potrzeby zastanowienia się nad wyzwaniami oraz problemami, z którymi spotyka się młodzież w kontekście teatru. Pretekstem do dyskusji twórców, pedagogów i ekspertów będzie najnowszy spektakl Teatru Powszechnego przygotowany specjalnie dla widzów od 14. roku życia. Podczas wykładów, rozmów oraz warsztatów nauczyciele i rodzice zapoznają się z możliwościami zastosowania teatru jako platformy do nawiązania dialogu z młodymi ludźmi, także na ważne dla nich tematy. Konferencji towarzyszy premiera belferska spektaklu "Iwona księżniczka z Burbona" w reż. Leny Frankiewicz.

***

SPEKTAKLE GOŚCINNE

31 marca, 1 kwietnia, godz. 19.30, Scena Mała

"ZWIERZENIA BEZ/ROBOTNEGO AKTORA"

czyli scenariusz na jednego aktora, najlepiej bezrobotnego

tekst, reżyseria, opracowanie muzyczne, wykonanie: Marcin Zarzeczny

aranżacja Piosenki Bezrobotnego Aktora: Anita i Bartek Dermontowie

"Zwierzenia bez/robotnego aktora" to prawdziwa opowieść o determinacji w dążeniu do realizacji marzeń. Sceny z życia bezrobotnego artysty, pokazane w spektaklu, są na tyle uniwersalne, że każdy człowiek bez pracy zobaczy w nich obraz samego siebie. O sprawach ważnych i trudnych mówi się tu w sposób lekki i żartobliwy, bez użalania się nad własnym losem. Główny nacisk położony jest na budowaniu atmosfery intymnej relacji bohatera z widzem, przypominającej rozmowę dobrych przyjaciół.

Marcin Zarzeczny, w formie autorskiego monologu, opisuje swoje doświadczenia związane z poszukiwaniem pracy. "Zwierzenia..." to monodram, który powstał w kuchni bezrobotnego aktora, w ciągu dwóch lat został wystawiony ponad 70 razy w kilkudziesięciu miastach Polski, na Islandii i w Iranie, a fragmenty scenariusza zostały trzykrotnie opublikowane w USA.

***

SACHIKO HARA

"HIROSHIMA SALON" - PERFORMANCE

12 kwietnia, godz. 19.30, Scena Mała

Performance japońskiej artystki nawiązuje do dwóch tragicznych wydarzeń. Pierwsze to zrzucenie na Hiroshimę w 1945 r. bomby atomowej "Little Boy". Drugie to katastrofa elektrowni jądrowej

w Fukushimie (porównywana do tej z Czarnobyla), 66 lat po wojennej zagładzie. Hara wychodzi od tekstu "Little boy, big Taifoon" Hisashiego Inoue i prowadzi interaktywną grę z różnymi formami performatywnymi: od tańca butoh, przez cooking show aż po karaoke. Wykorzystuje też video wywiady z ludźmi na temat pamięci o katastrofie i stereotypów dotyczących Japonii. Osobista opowieść - zainspirowana pierwszą podróżą Hary do Warszawy - zderza kody popkulturowe z wymiarem totalnej zagłady i bada współczesną wrażliwość. Obecnie "Hiroshima salon" jest kontynuowana w Hannoverze, a wcześniejsze pokazy odbywały się m.in. w Tokio, Hiroshimie, Berlinie i Hamburgu.

Sachiko Hara - japońska aktorka, performerka, pracująca na stałe w Niemczech. Współpracowała z najwybitniejszymi reżyserami niemieckimi, m.in.: René Polleschem, Nicolasem Stemannem, Karin Beier oraz wielokrotnie z Christophem Schlingensiefem.

opieka nad projektem: Łukasz Chotkowski

partner projektu: Goethe Institut Warsachu

***

13-17 maja 2015

STREFA WOLNOSŁOWA

reżyseria: Alicja Borkowska

tekst, na podstawie improwizacji i historii uczestników warsztatów oraz "Ocalonego języka": Tomasz Gromadka

Muzyka: Patryk Zakrocki

Strefa WolnoSłowa to fundacja zajmująca się tworzeniem spektakli teatralnych i wydarzeń artystycznych z pogranicza sztuk. Do swoich działań w Warszawie Strefa WolnoSłowa angażuje Polaków oraz migrantów i uchodźców mieszkających w stolicy, którzy do tej pory nie byli związani z teatrem. Na kilkumiesięcznych warsztatach z trzydziesto-, czterdziestoosobowymi grupami aktorów-amatorów tworzone są przedstawienia czerpiące inspirację z dzieł literackich oraz prawdziwych historii uczestników warsztatów. Biografie, opowieści o podróży, o sytuacjach w krajach pochodzenia oraz problemach związanych z pobytem w Polsce stają się punktem wyjścia do improwizacji słownych i ruchowych - do wspólnego tworzenia scenariusza. Pod koniec lutego 2015 roku rusza nowa edycja wielokulturowych warsztatów Strefy WolnoSłowej. Tym razem punktem wyjścia do pracy twórczej i opowiadania historii stanie się "Ocalony język" - autobiograficzna powieść Eliasa Canettiego sięgająca do wspomnień pisarza z dzieciństwa w przededniu I wojny światowej. Opowieści o dorastaniu wśród wielu języków i kultur, o pierwszych ważnych lekturach oraz relacjach z ojcem i matką posłużą jako punkt wyjścia do tworzenia spektaklu, którego pierwsze pokazy odbędą się w Teatrze Powszechnym w maju 2015.

Zgłoszenia na warsztaty w ramach projektu: w.chinowska@strefawolnoslowa.pl

Więcej informacji o Strefie WolnoSłowej, wcześniejszych projektach i spektaklach:

www.strefawolnoslowa.pl i na FB Strefa WolnoSłowa.

Warsztaty i spektakl realizowane w ramach projektu TEATR/SPOTKANIE dofinansowanego

ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz z Budżetu Państwa.

***

"UPADKI"

Teatr 21

premiera spektaklu 22 maja 2015

"Upadki" to następny odcinek teatralnego serialu Teatru 21. po spektaklach: "... i my wszyscy. Odcinek 0" i "Statek miłości. Odcinek 1". Nie wiadomo, jak to się stało, ale bohaterzy naszego serialu opływają w zbytek - może to dzięki rejsom do źródła miłości...? I choć odpowiedź pozostaje na razie zagadką, wreszcie marzenie się spełnia, konsumpcję życia czas zacząć.

Teatr 21 zrodził się z warsztatów teatralnych w Zespole Społecznych Szkół Specjalnych "Dać Szansę" w Warszawie. Członkami zespołu są uczniowie oraz absolwenci szkoły "Dać Szansę", osoby

z zespołem Downa i autyzmem. Początkowo grupa pracowała nad nietypowymi szkolnymi przedstawieniami jasełkowymi pt. "Wiadomość nie z tej ziemi", "Czekamy, czekamy", z czasem zaczęła realizować spektakle autorskie: "Orfeusz + Eurydyka = WNM" (2005), przetworzona historia miłosna mitycznych kochanków ; "Lot nad Panamą" (2006) na podstawie bajki Janoscha "Ach, jaka cudowna jest Panama"; "Alicja" (2008) z inspiracji "Alicją w Krainie Czarów" oraz osobą jednej z aktorek - autystki, Marty Stańczyk, dalej happening "Miasto, Manifest" (2009), który krytycznie odnosił się do "(nie)obecności" osób niepełnosprawnych w przestrzeni miasta. Kolejnym spektaklem był "Portret" (2010), nietypowa podróż do środka głowy. Przedstawienie zostało zainspirowane książką Michele Lemieux pt. "Burzowa noc" (książka wyróżniona w Niemczech specjalną nagrodą w kategorii literatura młodzieżowa).

Grupę prowadzi Justyna Sobczyk, szefowa działu pedagogiki teatru w Instytucie Teatralnym w Warszawie, pedagożka teatru i reżyserka. Z Teatrem 21 współpracują twórcy video, edukatorzy, dramaturdzy, muzycy oraz tancerze, którzy wspólnie z aktorami pracują nad spektaklami.

W 2011 roku w ramach projektu dla Muzeum Historii Żydów Polskich, grupa przygotowała performance pt. "Uwaga, Purim!", prezentowany na scenie Teatru Studio im. Stanisława Witkiewicza w Warszawie. Następnie powstało przedstawienie dla dzieci w wieku 3-7 lat "Ja jestem ja". Premiera odbyła się w 2011 w teatrze Baj w Warszawie. W 2012 r. Teatr 21 po raz pierwszy zaprezentował się zagranicą. Wraz z toruńskim artystą Stefanem Kornackim zawędrował aż do Kijowa, gdzie zainscenizował cztery performance w przestrzeni miejskiej. W listopadzie wystąpił zaś na Normal Festival w Pradze. W grudniu odbyła się premiera spektaklu "I my wszyscy. Odcinek 0".

Teatr Powszechny w Warszawie wspólnie z Teatrem 21 realizował projekt "O!swój". Współpraca ta będzie kontynuowana w 2015 roku.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji