Naj, naj, naj roku 2014 - cz. 1
Daleko zeszłemu rokowi do 2013, ale i tak jest co zauważyć, pochwalić lub zganić. Zapraszamy zatem na pierwszą część serialu "Podsumowanie roku teatralnego na Pomorzu", którą zakończymy corocznym "Subiektywnym rankingiem aktorów Wielkiego Miasta". Choć rok słabszy zdecydowanie, części i artykułów będzie... więcej - piszą Katarzyna Wysocka i Piotr Wyszomirski w Gazecie Świętojańskiej.
Najlepszy spektakl: "Maria Stuart" i "Broniewski" [na zdjęciu] Teatru Wybrzeże
Najlepszy spektakl dramatyczny: "Maria Stuart" i "Broniewski"
Najlepszy spektakl komediowy: "Avenue Q" Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni
Najlepszy spektakl muzyczny: "Tosca" Opery Bałtyckiej w reżyserii Marka Weissa
Najlepszy spektakl teatru tańca: projekt "Niderlandy" Bałtyckiego Teatru Tańca
Najlepszy spektakl offowy: -
Najlepszy spektakl off-off: -
Najlepszy spektakl dla dzieci: "Wielkie ciasto" Teatru Gdynia Główna
Najlepsza reżyseria: Magdalena Miklasz, "Avenue Q"
Najlepsza dramaturgia: -
Najlepsza aktorka w roli głównej: Dorota Kolak, "Maria Stuart"
Najlepszy aktor w roli głównej: Robert Ninkiewicz, "Broniewski"
Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej: Magdalena Smuk i Katarzyna Wojasińska w "Avenue Q"
Najlepszy aktor w roli drugoplanowej: Sasza Reznikow w "Avenue Q"
Najciekawszy debiut: Maciej Podgórzak, "O straszliwym smoku, dzielnym szewczyku, prześlicznej królewnie i królu Gwoździku", Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej
Najlepsza muzyka: Jerzy Satanowski, "Martwe dusze"
Najlepsza piosenka: "Łono/Chłopak" z programu "This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy"
Najlepsza choreografia: Izadora Weiss do "Fun" i "Light"
Najlepsza scenografia: Maciej Chojnacki, "Maria Stuart"
Najlepsze kostiumy: Janusz Wiśniewski, "Martwe dusze"
Najlepsza charakteryzacja: "Remus" Teatru Miniatura i "Martwe dusze" Teatru Wybrzeże
Najlepszy plakat: Jacek Staniszewski "This is not a love song, czyli miłość ci wszystko wypaczy"
Najlepsze światło: "Maria Stuart"
Najlepsza scena: "ogrodowa" z "Marii Stuart"
Najlepszy monodram: "Być jak Charlie Chaplin", Fundacja Pomysłodalnia
Najlepszy duży festiwal/przegląd: Wybrzeże Sztuki
Najlepszy mały festiwal/przegląd: Between i Monoblok
Najlepszy spektakl zewnetrzny: "Wycinka" Teatru Polskiego we Wrocławiu w reżyserii Krystiana Lupy
Najciekawszy koncept: "Remus" Teatru Miniatura
Specjalne wyróżnienie w kategorii "teatr zaangażowany, czyli ideolo": Nocny Golgota Piknik w Gdańsku: Czytanie
Specjalne wyróżnienie w kategorii "Tu zaszła zmiana": "Pamiętnik z powstania warszawskiego" (nowe podejście do dyplomu w SW-A)
Największa niespodzianka: "Rebeka" w Filharmonii Kaszubskiej (pierwsza opera w j. kaszubskim)
Wydarzenie roku: otwarcie Teatru Szekspirowskiego
Globtroter roku: Teatr Miniatura
Globtroter wszechczasów: Teatr Pinezka
Człowiek teatru: Jerzy Limon
Największe rozczarowanie: funkcjonalność Teatru Szekspirowskiego (m.in. widoczność, wielkość sceny i brak sceny kameralnej)
Kicz roku: "Statek szaleńców" Teatru Wybrzeże
Teatralna "Malina" dla najgorszego spektaklu: duża konkurencja
Największe nieporozumienie/skandal: Festiwal R@Port
Typowali: Katarzyna Wysocka (pomorzekultury.pl), Piotr Wyszomirski (gazetaswietojanska.org)