Artykuły

Człowiek kontra państwo

Dziś o najprostszych wartościach nie da się mówić językiem dawnych mistrzów. Wiedział to ÓDÓN VON HORVATH, austriacki pisarz pochodzenia węgierskiego, który uwspółcześnił sztukę, dodał jej ironii i powagi. Jego "Wiarę, nadzieję, miłość" możemy oglądać w stołecznym Teatrze Dramatycznym.

Elżbieta, uboga dziewczyna, marzy, by han­dlować damską bielizną. Pożycza potrzebną na ten cel sumę. Zapożycza się też u swego praco­dawcy. Gdy ten oskarża ją o wyłudzenie pieniędzy, wszyscy odwracają się od niej. Samotna, bez środ­ków do życia, wiąże się z policjantem i próbuje uło­żyć życie od początku. Ale jej przeszłość staje na dro­dze do szczęścia. Takie hasła, jak wiara, nadzieja i miłość, muszą być odczytane na nowo. Ódón von Horvath (1901 -1938), autor słynnych "Opowieści lasku wiedeńskiego", w swoich utwo­rach demaskował zakłamanie społeczeństwa i nie­sprawiedliwość państwa. Jego sztuki zalicza się do tra­dycji dramatu ludowego. Horvath wybrał tu syntezę powagi i ironii. Zniszczył stary sposób opowiadania i poszukał nowych form wyrazu. Ta świeżość twór­cy dramatu pasuje do reżyserki spektaklu - Grażyny Kani, absolwentki wydziału aktorskiego PWSFTViT w Łodzi i reżyserii w Hochschule fur Schauspielkunst Ernst Busch w Berlinie. Kania zdobywała doświad­czenie w najlepszej szkole współczesnego teatru - na scenach niemieckich (m.in. w Teatrze Narodo­wym w Weimarze zrealizowała "Upiory" Ibsena i "Dom Bernardy Alba" Federico Garcii Lorki).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji