Artykuły

Widzenie muzyki

"Medeamaterial" to współczesna interpretacja greckiego mitu o Medei, Jazonie i Argonautach. Opera skomponowana przez francuskiego dyrygenta Pascala Dusapina do tekstu H. Mulle­ra w reżyserii Barbary Wysockiej pod batutą Franka Ollu, to kolejna premiera z cyklu "Terytoria", w ramach którego Teatr Wielki Opery Narodowej prezen­tuje dzieła muzyki współczesnej.

- W tym cyklu pragniemy przed­stawić najważniejsze dzieła muzyczne - mówi Mariusz Treliński, dyrektor arty­styczny Teatru Wielkiego. - Równolegle z debiutami polskich kompozytorów, zestawiamy debiuty polskich reżyse­rów z czołówką inscenizatorów euro­pejskich. Utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy. Poszukujemy no­wych terytoriów. Próbujemy odnaleźć i pokazać nowe oblicze opery.

Reżyserka Barbara Wysocka, laureatka Paszportu Polityki 2010, przyzna­nego za inscenizację opery "Zagłada domu Usherów" P. Glassa jest ceniona w operze za "widzenie muzyki" i "słyszenie teatru" oraz za poszukiwanie no­wych przeżyć estetycznych w sztuce.

- Tekst Mullera, najwybitniejszego po Brechcie dramaturga niemieckiego, to rodzaj "strumienia świadomości" Medei - mówi reżyserka. - Zapisany został bez znaków przestankowych, a w zde­rzeniu z muzyką P. Dusapina tworzy niesamowity efekt.

Twórca "Madeamaterial" realizuje za­mówienia takich teatrów operowych jak La Scala, Opera w Berlinie czy w Pary­żu. Łączy w spektaklach kulturę od cza­sów antycznych do współczesnych, tworzy arie i wielkie formy, wyrosłe z tra­dycji XX w. dramatu muzycznego.

Mit o Medei, mitycznej czarodziej­ce z Kolchidy opowiada o miłości do członka załogi statku Argo- Jazona, który porzucił ją dla córki króla Koryntu, Glauke. Zrozpaczona kobieta w akcie zemsty zabija rywalkę i swoich synów. Spektakl pokazuje postać Medei w serii impresji. Pokazuje duszę targaną uczu­ciami i emocjami. W postać czarodziejki wcieliła się Heather Buck, amerykańska

sopranistka, związana ze scenami na całym świecie. Wykonała partię Lulu Baines w spektaklu Elmer Ganty z Florentine Opera. Płyta z tym nagraniem w 2011 r. nominowana została do trzech nagród Grammy i okrzyknię­ta najlepszym przedstawieniem roku przez "Opera News".

- Opera będzie wydarzeniem - dodaje Mariusz Treliński. - Zasko­czy publiczność swoją interpreta­cją, złamie przyzwyczajenia, nakreśli nową estetykę.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji