Widzenie muzyki
"Medeamaterial" to współczesna interpretacja greckiego mitu o Medei, Jazonie i Argonautach. Opera skomponowana przez francuskiego dyrygenta Pascala Dusapina do tekstu H. Mullera w reżyserii Barbary Wysockiej pod batutą Franka Ollu, to kolejna premiera z cyklu "Terytoria", w ramach którego Teatr Wielki Opery Narodowej prezentuje dzieła muzyki współczesnej.
- W tym cyklu pragniemy przedstawić najważniejsze dzieła muzyczne - mówi Mariusz Treliński, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego. - Równolegle z debiutami polskich kompozytorów, zestawiamy debiuty polskich reżyserów z czołówką inscenizatorów europejskich. Utwory zupełnie nieznane z klasyką awangardy. Poszukujemy nowych terytoriów. Próbujemy odnaleźć i pokazać nowe oblicze opery.
Reżyserka Barbara Wysocka, laureatka Paszportu Polityki 2010, przyznanego za inscenizację opery "Zagłada domu Usherów" P. Glassa jest ceniona w operze za "widzenie muzyki" i "słyszenie teatru" oraz za poszukiwanie nowych przeżyć estetycznych w sztuce.
- Tekst Mullera, najwybitniejszego po Brechcie dramaturga niemieckiego, to rodzaj "strumienia świadomości" Medei - mówi reżyserka. - Zapisany został bez znaków przestankowych, a w zderzeniu z muzyką P. Dusapina tworzy niesamowity efekt.
Twórca "Madeamaterial" realizuje zamówienia takich teatrów operowych jak La Scala, Opera w Berlinie czy w Paryżu. Łączy w spektaklach kulturę od czasów antycznych do współczesnych, tworzy arie i wielkie formy, wyrosłe z tradycji XX w. dramatu muzycznego.
Mit o Medei, mitycznej czarodziejce z Kolchidy opowiada o miłości do członka załogi statku Argo- Jazona, który porzucił ją dla córki króla Koryntu, Glauke. Zrozpaczona kobieta w akcie zemsty zabija rywalkę i swoich synów. Spektakl pokazuje postać Medei w serii impresji. Pokazuje duszę targaną uczuciami i emocjami. W postać czarodziejki wcieliła się Heather Buck, amerykańska
sopranistka, związana ze scenami na całym świecie. Wykonała partię Lulu Baines w spektaklu Elmer Ganty z Florentine Opera. Płyta z tym nagraniem w 2011 r. nominowana została do trzech nagród Grammy i okrzyknięta najlepszym przedstawieniem roku przez "Opera News".
- Opera będzie wydarzeniem - dodaje Mariusz Treliński. - Zaskoczy publiczność swoją interpretacją, złamie przyzwyczajenia, nakreśli nową estetykę.