Artykuły

Warszawa. Mix mody z teatrem

W sobotę premiera "Wojny i pokoju" w Teatrze Powszechnym. Kostiumy do spektaklu przygotowali projektanci ze świata mody - Grupa Mixer.

Na warszawskich scenach co jakiś czas pojawia się spektakl, w którym do współpracy zapraszany jest nie kostiumograf, a projektant mody. Maciej Zień przygotował kostiumy do "One" w Teatrze Komedia, a w "Kobiecie z morza" - którą na deskach Dramatycznego wystawił Robert Wilson - aktorzy występowali w ascetycznych strojach od Armaniego.

W sobotę w Teatrze Powszechnym odbędzie się premiera "Wojny i pokoju" w adaptacji Pawła Sztarbowskiego i reżyserii Marcina Libera. Twórcy spektaklu do pracy przy kostiumach zaprosili troje projektantów z Poznania - grupę Mixer. O swoich pracach grupa mówi, że cechuje je prostota: używają prostych krojów, wełen, szarości. Dodają do nich element, który ma ubranie wyróżnić. W ostatniej kolekcji "Odblask" były to dekoracje z taśm odblaskowych.

Grupa Mixer już po raz kolejny pracuje przy przedstawieniu Libera. Ostatnio przygotowała spektakl "Stara kobieta wysiaduje" w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, wcześniej "Utwór o matce i ojczyźnie" czy "Makbeta" w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. - Zazwyczaj nad koncepcją pracujemy we trójkę. Robimy pierwsze projekty, rozmawiamy z reżyserem, scenografem. Chcemy nadać spektaklowi wspólny rys. A potem przekazujemy pracę jednej osobie, ona robi ostateczne projekty i monitoruje resztę prac - mówi Dorota Gaj-Woźniak. Grupę Mixer tworzy z Moniką Ulańską i Robertem Woźniakiem.

Dwa różne kostiumowo światy

Przy "Wojnie i pokoju" według powieści Lwa Tołstoja mieli duże pole do popisu. Reżyser i autor adaptacji pierwszą część spektaklu umieścili, jak zapowiadają, "w salonie z widokiem na wojnę". Eleganccy bohaterowie stylizowani są na XIX wiek. Natomiast druga część rozgrywać się będzie w przyszłości w 2021 roku, w trakcie działań wojennych, gdy Moskwa jest pod okupacją państw Europy Zachodniej. - To dwa kompletnie różne kostiumowo światy - mówi Dorota Gaj-Woźniak. - Przygotowując się do pierwszego z nich, przeglądaliśmy rosyjskie malarstwo z tego czasu, albumy ze strojami. Ale nie chcemy odtwarzać ich dosłownie. Uprościliśmy je. W kostiumach kobiet postawiliśmy na bryłę i kolor. Suknie szyte są z tafty, taftopodobnych materiałów. Podbijamy je tiulami, które mają podtrzymać formę jak halki. Jako faktur używamy marszczeń, fałd, kontrafałd, nacięć i naszych autorskich sposobów na to, by uwypuklenia się trzymały. Pomagają nam pracownicy pracowni krawieckiej z Powszechnego - opowiada Dorota Gaj-Woźniak. Stawiając na bryłę, zrezygnowali z deseniu, suknie pań są więc jednokolorowe. Mniej zróżnicowanie wyglądają ubiory dla mężczyzn, mundury mają podkreślić, że są z jednego wojska.

Sytuacja zmienia się w drugiej części. Jedną z inspiracji reżysera jest rosyjski thriller "Ładunek 200" (reż. Aleksiej Bałabanow) opowiadający o podwójnym śledztwie w sprawie porwania córki pierwszego sekretarza partii i morderstwa. Zobaczymy bohaterów przebywających w ukryciu. - Marcin Liber chce pokazać miejsce, w którym bohaterowie zgromadzili się, by być w tej sytuacji razem. Ubraliśmy ich w ciepłe rzeczy. Ta część jest dla mnie trudna, czasami największym wyzwaniem jest, żeby postać wyglądała zwyczajnie. Zdecydowaliśmy się na barwy monochromatyczne - mówi Dorota Gaj-Woźniak.

W kostiumach ciągle zmieniają się detale

Grupa Mixer przygotowuje kostiumy w porozumieniu z aktorami. Zależy im, żeby artyści na wczesnym etapie prób dostali jakiś element, które pomoże im kreować postać: buty, halkę, długą suknię. - Już nawet to pozwala aktorowi szukać sylwetki, sposobu poruszania się jego bohatera - opowiada projektantka.

Do premiery zostało kilka dni, ale w kostiumach cały czas zmieniane są detale. Dojdzie biżuteria, fryzury. Dorota Gaj-Woźniak jest codziennie na próbach, by podpatrywać, jak kostiumy komponują się ze sobą, z zadaniami, które stoją przed aktorami, które elementy z nich najbardziej zużywają się przy kolejnych graniach. I poprawia.

Teatr Powszechny, Lew Tołstoj, "Wojna i pokój", reżyseria: Marcin Liber, adaptacja i dramaturgia: Paweł Sztarbowski, scenografia: Mirek Kaczmarek, kostiumy: Grupa Mixer, muzyka: Krzysztof Kaliski, Filip Kaniecki. Występują: Aleksandra Bożek, Paulina Chruściel, Joanna Drozda, Anna Moskal, Katarzyna Maria Zielińska, Jacek Beler, Mariusz Benoit, Dobromir Dymecki, Grzegorz Falkowski, Piotr Ligienza, Andrzej Mastalerz, Michał Napiątek, Sławomir Pacek, Piotr Stramowski. Premiera: 13 grudnia, godz. 19. Kolejne grania: 14 grudnia godz. 17, 16-18 grudnia godz. 19. Bilety: 30-70 zł. Szczegóły: www.powszechny.com

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji