Artykuły

Owocny sezon

Miniony sezon mogę zaliczyć do bardzo pracowitych i owocnych. W Warszawskiej Operze Kameralnej wykonałem po raz pierwszy partię Seneki w "Koronacji Poppei", a w Teatrze Wielkim w Łodzi zaśpiewałem Padre Guardiano w "Mocy przeznaczenia" - mówi RAFAŁ SIWEK, solista Warszawskiej Opery Kameralnej.

Mówi Rafał Siwek: - Od samego początku dyrektor Jacek Kaspszyk proponował mi rolę Zachariasza w Nabucco, co jednak przez ponad dwa lata odkładałem i zaśpiewałem ją dopiero w styczniu tego roku. Wtedy też zaproponowano mi rolę Hundinga w Walkirii z Placido Domingo, ale spektakl nie doszedł wówczas do skutku i Hundinga zaśpiewałem teraz - 22 października.

Przez ostatnie lata sporo występowałem za granicą: najpierw był Król Roger w Theatre du Chatelet w wersji koncertowej (w której miał wystąpić Thomas Hampson, a ostatecznie z wielkim powodzeniem zaśpiewał Wojtek Drabowicz) transmitowanej przez Radio-France. Potem występowałem w Operze Królewskiej w Brukseli (Komandor w Don Giovannim) i w koncertowym wykonaniu Zbójców Verdiego w Palais des Beaux-Arts. Partię Komandora śpiewałem także w operach w Lilie i w Luksemburgu. Ciekawym doświadczeniem był dla mnie występ w Concert-gebouw w Amsterdamie w Dziewicy Orleańskiej Czajkowskiego, gdzie śpiewałem wysoką, bas-barytonową partię Thibauta, ojca Joanny.

Co roku mam przyjemność występować z Filharmonią Narodową - w roku 2002 Antoni Wit zaprosił mnie do wykonania Mszy koronacyjnej Mozarta na otwarcie sezonu, potem śpiewałem także w Mszy h-moll Bacha pod Helmuthem Rillingiem, Missa solemnis Beethovena pod batutą Antoniego Wita (w Warszawie i na Passauer Europaische Woche) oraz Requiem Mozarta po śmierci Jana Pawła II. W tym sezonie wystąpiłem w IX Symfonii Beethovena pod kierunkiem Franza Briiggena na zakończenie festiwalu "Chopin i jego Europa", a w pierwszą rocznicę śmierci Ojca Świętego zaśpiewam w Narodowej w Requiem Verdiego. W ciągu ostatnich dwóch lat brałem udział w wykonaniu ponad dwudziestu dzieł oratoryjnych, m.in. Małej mszy uroczystej Rossiniego pod batutą Wojciecha Michniewskiego i Stabat Mater Dworzaka pod kierunkiem Jacka Kaspszyka w Polskim Radio oraz na Festiwalu Wielkanocnym w Warnie w Requiem Verdiego. Mszę glagolską Janaczka śpiewałem na Beethovenfest w Bonn, Festiwalu "Praska Wiosna", w Filharmonii w Bratysławie, Operze w Brnie i w Linzu. W styczniu tego roku wziąłem udział w koncercie poświęconym pamięci ofiar tsunami w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie, w programie było Requiem Verdiego pod batutą Zubina Mehty, transmitowane przez telewizję RAI i zarejestrowane na DVD. Występ ten zaowocował zaproszeniem do wykonania roli Wielki Inkwizytora w koncertowym wykonaniu Don Carlosa z Israel Philharmonic Orchestra w Tel Awiwie pod kierunkiem Mehty.

Miniony sezon mogę zaliczyć do bardzo pracowitych i owocnych. W Warszawskiej Operze Kameralnej wykonałem po raz pierwszy partię Seneki w Koronacji Poppei, a w Teatrze Wielkim w Łodzi zaśpiewałem Padre Guardiano w Mocy przeznaczenia. W czerwcu wziąłem udział w nagraniu Edgara Pucciniego dla firmy Sony, z Placido Domingo, Juanem Ponsem i orkiestrą Accademia di Santa Cecilia. W sierpniu debiutowałem w Arena di Verona jako Colline w Cyganerii Pucciniego pod batutą Daniela Orena.

Moje najbliższe plany to Don Basilio w Cyruliku sewilskim w Bari, Lulu Berga w Teatro Maestranza w Sewilli, Król Filip w Don Carlosie w Teatro Regio w Turynie, Osmin w Uprowadzeniu z seraju w Warszawskiej Operze Kameralnej. W przyszłym sezonie zadebiutuję jako Król Marek w Tristanie i hołdzie w Teatro dell'Opera w Rzymie.

***

Rafał Siwek, bas; absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie Jerzego Knetiga. Umiejętności doskonalił u Kałudi Kałudowa. Laureat Międzynarodowych Konkursów Wokalnych: Moniuszkowskiego w Warszawie (2001), Bekedere w Wiedniu (2001) i Competizione dell'opera w Dreźnie (2002). Od roku 2001 jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej (m.in. Sarastro w Czarodziejskim flecie, Komandor w Don Giovannim, Bartolo w Weselu Figara i Don Basilio w Cyruliku sewilskim). W roku 2002 rolą Księcia Griemina w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego debiutował w Operze Narodowej, gdzie następnie śpiewał Timura w Turandot, Skołubę w Strasznym dworze, Lodovica w Otellu, cara w Królu Ubu, Sparafucile w Rigoletcie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji