Artykuły

Rzeszów. Nowa odsłona Spotkań Teatralnych

Rzeszowskie Spotkania Teatralne w nowej odsłonie mają zaskoczyć oryginalną koncepcją i nowoczesnym przekazem. W listopadzie zobaczymy spektakle zrealizowane przez czołówkę reżyserów młodego pokolenia - to kolejny pomysł na zbudowanie prestiżu rzeszowskiego festiwalu teatralnego.

Falkowski, Liber, Naturski, Öhrn, Rychcik, Szczawinska, Twarkowski, Zadara, Ziemilski - młodzi, obiecujący twórcy teatru, pokażą na rzeszowskiej scenie swoje realizacje. O to chodzi w nowej odsłonie Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - będzie to Festiwal Nowego Teatru, którego ideą jest prezentacja i promocja młodego teatru, tworzącego spektakle wykorzystujące multimedia oraz wszelkiego typu formy sceniczne, leżące na styku teatru, performansu, koncertu i filmu.

Nowy pomysł na spotkania zaproponował nowy dyrektor teatru, Jan Nowara, rezygnując z wizji poprzedniego dyrektora, który na krótko zamienił rzeszowską imprezę w VizuArt, festiwal scenografów i kostiumografów.

Nowe formy i gatunki

Nową szefową artystyczną festiwalu została Joanna Puzyna-Chojka, teatrolog, krytyk teatralny i wykładowca, dyrektor programowy Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni.

Czy pomysł na nowy teatr będzie na tyle oryginalny, że rzeszowska impreza zaistnieje w kalendarzu ważnych dla polskiego teatru imprez? - Festiwal nie może być jednorazowym fajerwerkiem, na którym publiczność ogląda zestaw spektakli, które są pokazywane na wielu innych festiwalach w Polsce - mówi szefowa artystyczna. Stawia na nowe formy i gatunki sceniczne: covery klasyki, remiksy, spektakle-koncerty, performance, wideoteatr.

Pierwsza odsłona nowej formuły spotkań teatralnych odbędzie się już w dniach 15-21 listopada.

Utrzymana ma zostać forma konkursu, ale jurorami będą studenci teatrologii, którzy przyznają nagrodę finansową dla osobowości artystycznej.

Festiwalowe spektakle odbywać się będą w Teatrze im. W. Siemaszkowej oraz Sali Industrialnej Hotelu Rzeszów.

Bogaty program

Wybór 10 propozycji konkursowych jest imponujący. Największą sensacją festiwalu będzie głośny, bo kontrowersyjny, "Akropolis" w reż. Łukasza Twarkowskiego z Narodowego Starego Teatru w Krakowie (21 listopada, godz. 18). "Akropolis" wg Stanisława Wyspiańskiego to niekonwencjonalna inscenizacja jednego z najbardziej wieloznacznych tekstów Stanisława Wyspiańskiego, wciągająca w niezwykły świat technologii cyfrowych, w którym granice między rzeczywistym a wirtualnym uległy całkowitemu zatarciu. Rzeczywistość Akropolis, niezwykłego miasta-państwa, tworzą piksele i krzem, a wirus uniemożliwiający prawidłowy odczyt informacji z dramatu wieszcza nieustannie powiela pytanie o granice i obrzeża człowieczeństwa.

Zobaczymy też słynne "Dziady" Adama Mickiewicza w reżyserii Radosława Rychcika z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (16 listopada, godz. 19). Rychcik stworzył porywające i barwne przedstawienie o mitach i upiorach, które pokutują także w świadomości człowieka XXI w., stąd odniesienia do świata amerykańskiej popkultury, na czele z jej kultowymi postaciami: Marylin Monroe, Johnem F. Kennedym i Martinem Lutherem Kingiem.

Zobaczymy również spektakle Komuny/Warszawa: "Bohaterowie przyszłości", "Teren badań: Jeżycjada", "Paradise Now?" (Re//mix Living Theatre). Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu pokaże "W samo południe" w reż. Wojtka Ziemilskiego, Centrala - spektakl "Chopin bez fortepianu" w reż. Michała Zadary, Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu - "Umwuka" wg "Dzisiaj narysujemy śmierć" Wojciecha Tochmana w reż. Jana Naturskiego, Teatr Współczesny w Szczecinie - "Utwór o Matce i Ojczyźnie" Bożeny Keff w reż. Marcina Libera. Do konkursu stanie również nowy spektakl Teatru im. Siemaszkowej w Rzeszowie, "Stara kobieta wysiaduje" Tadeusza Różewicza, w reżyserii debiutanta Jakuba Falkowskiego.

W kolejnych edycjach

Ma powrócić Multimedia Szajna Festival, skoncentrowany na dziełach z obszaru sztuk wizualnych anektujących język nowych mediów (liderem projektu będzie Leszek Mądzik). Jednym z ważnych elementów tej imprezy mają być też w przyszłości warsztaty dramaturgiczne, czyli kursy mistrzowskie prowadzone przez uznanych europejskich autorów - przedstawicieli teatrów współpracujących z festiwalem. Nowe teksty, owoce tych warsztatów, mają być pokazywane na kolejnych festiwalach. W ten sposób rzeszowska scena chce stać się kuźnią nowej dramaturgii w Polsce.

W ramach najbliższego festiwalu planowany jest także wachlarz imprez towarzyszących: Kinoteatr, czyli m.in. filmowe rejestracje remiksów, nowych interpretacji legendarnych dzieł z obszaru teatru, tańca i sztuk wizualnych, zrealizowanych w ramach nowatorskiego projektu Komuny/ Warszawa (17 listopada, godz. 11), ekranizacje współczesnych polskich sztuk zrealizowane w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w Warszawie w ramach cyklu Teatroteka (19 listopada, godz. 11), wideoteatr/spektakl dokamerowy o Jerzym Grotowskim i Ryszardzie Cieślaku "Książę" (18 listopada, godz. 11),

Drama Lab - nocne czytania najnowszych polskich sztuk/ tekstów dla teatru (18-20 listopada, godz. 22.00, Galeria Szajna),

Rozmowy o teatrze - wieczorne spotkania z twórcami spektakli (16-20 listopada, po ostatnim spektaklu, Salonik Siemaszkowej - Kawiarnia Artystyczna lub Hotel Rzeszów - Sala Industrialna). Na wydarzenia towarzyszące wstęp jest wolny.

Bilety na spektakle są już do kupienia w cenach od 40 do 100 zł.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji