Artykuły

Siła ekspresji

Zaczęło się salonowo, niemal grzecznie pięcioma kontredansami KV 609 Wolfganga Amadeusza Mo­zarta. Napięcie wzrosło w falującej, pełnej kulminacji melodyce koncer­tu fortepianowego e-moll op. 11 Fryderyka Chopina. W utworze ostatnim - suicie "Carmen" Bizeta - Szczedrina nastąpiła zaś prawdzi­wa eksplozja namiętności.

Motywem przewodnim pier­wszego jubileuszowego koncer­tu Orkiestry "Amadeus", była głęboka, lecz nieskrywana eks­presja. Inspirowała ona obrazy sceniczne z "Carmen", nasycała kameralne brzmienie zespołu w koncercie Chopina, stając się tym samym płaszczyzną porozu­mienia zarówno z tancerzami z Polskiego Teatru Tańca, jak i pianistą Kevinem Kennerem.

Niezwykłą pasję i tempera­ment dostrzegało się jednak w obydwu utworach odmiennie. W utworze Chopina raczej przy­krywała ona dość cienką fakturę orkiestrową, w "Carmen" zaś mogła wybuchnąć z całą siłą niepohamowaniem, obrazując tak potężne ludzkie uczucia jak: miłość, nienawiść, pogarda, pożądanie.

W koncercie Chopina nie orkie­stra więc, lecz solista był na planie pierwszym. Wyciszony nieco akompaniament pozwalał mu od­kryć niuanse dźwiękowe rzadko uwypuklane i przedstawić znany koncert w innych proporcjach. Wątpliwości towarzyszące takie­mu wykonaniu jednak pozostały. Koncert w wersji kameralnej stra­cił bowiem na głębi i soczystości brzmienia (III część), której nie zrekompensował nawet szalony temperament zespołu i dyrygentki. Kameralne towarzyszenie stwarzało natomiast ogromne możliwości snucia kantyleny i rozpływającego się wręcz legato (pięknie modelowany dźwięk for­tepianu i smyczków w II części).

Orkiestra "Amadeus" pełnym głosem przemówiła dopiero pod koniec koncertu Suita "Carmen", mimo że wykonywana wspólnie z Polskim Teatrem Tańca, stała się popisowym utworem wszystkich instrumentalistów. Muzyka docie­rała do słuchaczy z taką sugestywnością i mocą, że cho­reografia wydawała się jedynie dodatkiem. Balet nie mógł poka­zać pełni swych możliwości z po­wodu skromnych środków (mała przestrzeń, brak dekoracji). Dał jedynie zapowiedź tego, co stanie się podczas premiery na scenie Teatru Wielkiego (27 paź­dziernika, godz. 19).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji