Artykuły

Teatr Wybrzeże przed sezonem

- My się cieszymy, że nasz teatr jest odwiedzany i żywo komentowany. Chciałbym jednak doczekać się zwykłej, zawodowej uczciwości, w której musi pojawić się element obiektywizacji. Jeśli już mamy czytać zestawienia naj, naj, naj, to niech będą zapraszani do nich krytycy, którzy oglądają spektakle poza Warszawą, Krakowem, Wrocławiem czy Wałbrzychem. Porównujmy i oceniajmy spektakle z całego kraju, a nie tylko z modnych miejsc - mówi w przedsezonowej rozmowie Adam Orzechowski, dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Przedsezonowa rozmowa z dyrektorem naczelnym Teatru Wybrzeże Adamem Orzechowskim.

Piotr Wyszomirski: Czy jest jakieś motto, jakaś myśl, którą można by przytoczyć jako główne przesłanie na przyszły sezon?

Adam Orzechowski* -Nie. Nie ma żadnych haseł, słów kluczy ani deklaracji.

To dzisiaj rzadkie. Dziś każdy festiwal ma motto, kuratora, opakowanie jest coraz ważniejsze. Poza tym pamiętam czasy nie tak odległe przecież, kiedy Teatr Wybrzeże dedykował sezony

- Nie dajemy żadnych podpowiedzi. Nie chcemy utrudniać zadania recenzentom.

No tak, Teatr Wybrzeże niczym Wielka Pardubicka dziesiątkuje zastępy ambitnych i uczciwych krytyków (śmiech)

- No właśnie nie, nie chcemy w żaden sposób niczego sugerować zastępom ambitnych i uczciwych krytyków (śmiech)

Teatr Wybrzeże, który ma się bardzo dobrze, jeśli spojrzymy na repertuar i frekwencję, nie został zauważony w podsumowaniach sezonu

- Tak to jest, gdy piszą ludzie, którzy nie oglądają spektakli spoza kilku ośrodków.

Czuje pan, że Wasz teatr został skrzywdzony w ocenach krytyków "ogólnopolskich"?

- My się cieszymy, że nasz teatr jest odwiedzany i żywo komentowany. Dociera do nas wiele opinii świadczących o tym, że odbiór jest żywy, spektakle są komentowane, widzowie głosują w bardzo czytelny sposób, wykupując przedstawienia kompletami. Mamy bardzo zróżnicowany repertuar, podejmujemy ryzyko artystyczne, decydując się na kontrowersyjne inscenizacje, ale taka jest nasza misja. Chcemy, i bardzo się cieszę, że nam się to udaje, trafiać do widza o zróżnicowanych "kompetencjach kulturalnych"

Też lubię ten termin (śmiech). Dlaczego Teatr Wybrzeże jest pomijany w salonowych ocenach?

- Nie dyskutuję na poziomie gustów, to oczywiste. Chciałbym jednak doczekać się zwykłej, zawodowej uczciwości, w której musi pojawić się element obiektywizacji. Jeśli już mamy czytać zestawienia naj, naj, naj, to niech będą zapraszani do nich krytycy, którzy oglądają spektakle poza Warszawą, Krakowem, Wrocławiem czy Wałbrzychem. Porównujmy i oceniajmy spektakle z całego kraju, a nie tylko z modnych miejsc.

Jakie cele stawia przed sobą Teatr na przyszły sezon?

- To kolejne, trochę śmieszne pytanie

Dla niektórych to nie jest śmieszne. Kiedy słyszę odpowiedź, że celem jest utrzymanie na minimalnym poziomie ilości spektakli miesięcznie, by teatr w ogóle mógł funkcjonować, to mnie to osobiście nie śmieszy.

- Domyślam się, o którym teatrze pan mówi, ale to temat na dłuższą rozmowę. Pieniądze w kulturze to ciągle temat trudny.

Ale sądzi pan, że nagle zajdzie zmiana i zaczniemy rozmawiać inaczej?

- Nie zajdzie.

Nie zajdzie. Planowane premiery sezonu 2013/2014 to

- To oczywiście plany, doświadczenie uczy nas, że niczego do końca nie możemy być pewni, ale wszystko wskazuje na to, że nasze najnowsze premiery to:

Noel Coward, Seans

Rez. Adam Orzechowski

Scena Kameralna w Sopocie

Premiera: 4 października 2013

*

Anton Czechow, Płatonow

Rez. Grzegorz Wiśniewski

Scena Kameralna w Sopocie

Premiera: 26 października 2013

*

Mikołaj Gogol, Martwe dusze

Reż. Janusz Wiśniewski

Duża Scena

Luty 2014

*

Edward Albee, Kto się boi Virginii Woolf?

Reż. Grzegorz Wiśniewski

Scena Kameralna w Sopocie

Luty/Marzec

*

Marcin Buszewicz, Ciąg

Reż. Ewelina Marciniak

Scena Malarnia

Kwiecień/Maj

*

Pierre Marivaux, Wyspa

Reż. Ivo Vedral

Scena Malarnia

Maj/Czerwiec

*

Derek Benfield, Staruszek portier

Rez. Jeszcze nie ustalona

Scena Letnia w Pruszczu Gdańskim

Lipiec

*

Radosław Paczocha, Broniewski

Reż. Adam Orzechowski

Duża Scena

Sierpień

*

Nikołaj Kolada, Okręt szaleńców

Reż. Nikołaj Kolada

Duża Scena

Sierpień

*

Co z Wybrzeżem Sztuki? Będzie jeszcze Aneks w tym roku? Wasz Festiwal, przy coraz słabszym R@porcie, zniknięciu Festiwalu Teatrów Muzycznych(mam nadzieję, że wróci), słabszym(mam nadzieję, że jednorazowo) Festiwalu Szekspirowskim, staje się główną możliwością dla wybrzeżowych widzów kontaktu z aktualnościami polskiego teatru

- Aneksu nie będzie, a przyszłoroczne Wybrzeże Sztuki jest oczywiście uzależnione od finansów. Bardzo byśmy chcieli zaprosić "Apollonię" Nowego Teatru czy "Uroczystość" TR-u, ale, jak zwykle, wszystko zależy od pieniędzy, z pomysłami nie mamy problemów. Wstępnie Wybrzeże sztuki planujemy na przełom kwietnia i maja.

Zmiany, zmiany, zmiany

- Nowe twarze w naszym zespole to: Agata Bykowska i Anna Kaszuba. Ze stałej, etatowej współpracy zrezygnowali, ale grają w wybranych spektaklach: Łukasz Konopka, Karolina Piechota i Piotr Domalewski. Z afisza zszedł "Mapping. Wyspa niczyja" i, niestety, z powodu technicznych problemów ze sceną obrotową (jej remont to kilka milionów zł) "Blaszany bębenek".

Wyjazdy, festiwale, rocznice, jubileusze twórcze artystów, ciekawe drobiazgi

- 10 października 55-lecie pracy na scenach Teatru Wybrzeże obchodzić będzie Katarzyna Łubieńska. Na krakowskim festiwalu Boska Komedia pokażemy "Amatorki", które aktualnie jeżdżą po mniejszych ośrodkach w ramach "Teatru Polska". 26 listopada pragniemy uroczyście, w pierwszą rocznicę śmierci nadać naszej Scenie Kameralnej imię Joanny Bogackiej.

Potrzeby, inwestycje

- Nasz Teatr jest mocno niedoinwestowany, sypie się Malarnia. Odzyskaliśmy lokal po klubie "Dobry dźwięk", z którym musimy coś zrobić, a wszystko wymaga pieniędzy

Czyli kończymy "po polsku", narzekaniem

- Nie, radością z odzyskanego śmietnika Pan pyta, ja odpowiadam (śmiech)

Dziękuję za rozmowę.

- Dziękuję.

*Adam Orzechowski - absolwent Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie; w latach 1993 - 1996 reżyser w Teatrze Wybrzeże; od 2000 - 2005 dyrektor Teatru Polskiego im. H. Konieczki w Bydgoszczy; pomysłodawca Festiwalu Prapremier i jego dyrektor w latach 2002 - 2006; od lipca 2006 naczelny i artystyczny dyrektor Teatru Wybrzeże; w 2008 roku z jego inicjatywy powołany został Festiwal Wybrzeże Sztuki.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji