Artykuły

Izadora Weiss - choreograf (biogram)

Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły tańczyła w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu.

Jako choreograf debiutowała w 1996 r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu spektaklem "Sny nocy letniej". Zrealizowała choreografie do spektakli operowych: "Turandot", "Straszny dwór", "Galina", "Salome", "Czarodziejski flet", "Don Giovanni", "Aida", "Carmen", "Wolny strzelec", "Nabucco", "Eugeniusz Oniegin", "Faust", "Halka", "Juliusz Cezar" oraz "Skrzypce Rotszylda". Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luxemburgu, Holandii i Finlandii. Realizowała choreografie również na festiwalach w Irlandii, Francji, Niemczech i Holandii.

Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się "Pierwszy Koncert skrzypcowy" Krzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiří Kylián zaprosił ją do Nederlands Dans Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot. W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl "Cztery pory roku" Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy'ego.

Praca nad realizacjami spektakli "4&4" i "Eurazji" w Operze Bałtyckiej pozwoliła na zbudowanie tam znakomitego zespołu tańca współczesnego, którego młodzieńczą dynamikę i jakość wychwalali recenzenci i coraz liczniej napływająca do tego teatru publiczność. Zwieńczeniem tej pracy była premiera "Romeo i Julia", baletu opartego na dramacie Szekspira. Muzykę Izadora Weiss złożyła jak zwykle z ulubionych przez nią fragmentów wielkich dzieł i utworów takich kompozytorów jak Glass, Beethoven, Prokofiew, Lisa Gerrard i Santaollala. Spektakl ten otrzymał wiele prestiżowych nagród, a przez publiczność warszawską przyjęty został owacją na stojąco w Teatrze Narodowym.

Jesienią 2009 roku odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej światowa premiera tryptyku Haendla "Tre Donne Tre Destini" z Olgą Pasiecznik w roli głównej. Inscenizatorką tego wydarzenia była Izadora Weiss, która reżyserowała ten spektakl, ułożyła do niego choreografię i wystąpiła u boku Olgi Pasiecznik jako tancerka. "Rzeczpospolita" uznała tę realizację za jedno z dwóch najważniejszych tego roku wydarzeń teatru muzycznego w Polsce.

Kolejnym autorskim spektaklem Izadory Weiss w Operze Bałtyckiej był "Out" z muzyką Saint Colombe, Marais, Bacha i innych kompozytorów, których utwory stale towarzyszą pracy choreografki i jej tancerzy, występujących od tej premiery jako Bałtycki Teatr Tańca. W marcu 2010 Izadora Weiss została jego dyrektorem artystycznym. Uhonorowano ją Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok.

Najbardziej spektakularnym sukcesem Izadory Weiss jest zaprezentowane przez BTT na scenie Teatru Narodowego w Warszawie "Święto wiosny" z muzyką Igora Strawińskiego w nagraniu orkiestry pod dyrekcją Gustavo Dudamela. Krytyka wychwalała perfekcyjną choreografię i znakomity zespół BTT, który przebojem wszedł do ścisłej krajowej czołówki. Kolejnym spektaklem Izadory Weiss było kameralne "Czekając na..." z muzyką barokową i współczesną. Po obejrzeniu tej premiery połączonej ze "Świętem wiosny" Jiří Kylián zaproponował przekazanie BTT swoich choreografii i połączenie ich w jednym wieczorze z najnowszym spektaklem Izadory Weiss "Windows" do muzyki Mozarta, Marais i Bacha oraz napisanej specjalnie dla niej przez Leszka Możdżera. Udział w jednym wieczorze z największym żyjącym na świecie choreografem spowodował, że na kolejne castingi do BTT przyjeżdża co roku ponad stu tancerzy z całego świata, od Kanady po Australię i Japonię.

"Cool Fire", kolejna premiera Izadory Weiss, odznaczonej z tej okazji medalem Gloria Artis, i jej międzynarodowego już zespołu, odbiła się w mediach szerokim echem i zaowocowała decyzją EBU o zorganizowaniu w siedzibie BTT kolejnej edycji konkursu Eurowizji dla Młodego Tancerza. Transmisja tego konkursu do kilkudziesięciu krajów Europy stała się niezwykle prestiżową sprawą dla młodego gdańskiego zespołu, który zainauguruje to wydarzenie swoją najnowszą premierą "Snu Nocy Letniej" z muzyką Gorana Bregovića, kostiumami Gosi Baczyńskiej, w inscenizacji i choreografii Izadory Weiss.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji