Artykuły

Warszawa. Sezon teatralnej niepewności

"Kabaret Warszawski", druga część "Lubiewa", "Gry ekstremalne" - nowy sezon teatralny zapowiada się spokojnie. Stołeczne sceny ostrożnie ogłaszają pojedyncze premiery. Nie są pewne, czy znajdą fundusze na realizację planów.

Na początek dwa wydarzenia poświęcone sztuce jednego aktora. W Teatrze Syrena europejska odsłona nowojorskiego United Solo Theatre Festival (13-15 września), największego festiwalu monodramów na świecie. Wydarzeniem będzie udział Reginy Advento, należącej do legendarnego Teatru Tańca Piny Bausch, która przywiezie do Warszawy osobisty projekt "Dreamlines". Poza tym wystąpią aktor Bili Bowers z monodramem w duchu Marcela Marceau czy Ewa Kasprzyk jako Patty Diphusa, archetyp almodovarowskiej kobiety. Propozycja Teatru WARSawy, który w miniony wtorek zainaugurował sezon czarną komedię "Gruzy", to emocje związane z konkursem 11. Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego (7-15 września - [...])

Odbicia współczesności

Później na afiszu pojawi się "Kabaret warszawski" [na zdjęciu] (w Nowym Teatrze od 23 września) - nowy projekt Krzysztofa Warlikowskiego, który dotąd podróżował po festiwalach. Współczesna Warszawa przegląda się tu w dwóch światach: to Niemcy, w których władzę przejmują faszyści oraz Nowy Jork po wydarzeniach z 11 września. Warlikowski stawia też pytanie o to, jakie są dziś ograniczenia wolności. W obsadzie m.in. Magdalena Cielecka i Maciej Stuhr.

Nie mniej głośnym tytułem jesieni może okazać się "Lubiewo: Ciotowski bicz" zrealizowane przez Imkę w koprodukcji z krakowskim Teatrem Nowym (premiera 6 września). Druga część słynnego spektaklu opowiada o dalszych losach Patrycji i Lukrecji, które wybierają się na plażę do Lubiewa, gdzie - cytując zapowiedź - "starzy pederaści wspominają czasy PRL-u".

Prywatny Teatr IMKA Tomasza Karolaka na nowy sezon przygotował drugą część "Lubiewa". Jesteśmy pewni, że będzie o nim głośno

Słodko-gorzkich wspomnień czar

O intelektualnym romansie z historią lat 60. w tle opowiedzą "Listy na wyczerpanym papierze" (21 września w Teatrze Polskim). Lena Frankiewicz stworzyła spektakl muzyczny inspirowany opublikowaną w 2010 roku korespondencją Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory. Ich piosenki wraz z tekstami Mrożka, Pilcha czy Konwickiego odnajdziemy także na Novej Scenie Romy w spektaklu "Całujcie mnie wszyscy w odbiornik", będącym próbą opisania powojennej historii Polski za pomocą... pastiszu programu Polskiego Radia. O Osieckiej przypomniał sobie również Wojciech Kościelniak: w 1999 roku wyreżyserował "Niech no tylko zakwitną jabłonie" w Teatrze Telewizji, teraz powróci do tego scenariusza w Teatrze Ateneum (premiera w marcu). Natomiast w "Grach ekstremalnych" (12 października na Scenie na Woli) poznamy historię młodej kobiety chorej na raka, której dalszą część po śmierci zmagającej się z glejakiem mózgu Ewy Gawlikowskiej-Wolff dopisała Elżbieta Chowaniec.

4 x Glińska

Pierwszym przedstawieniem sezonu w Studio (premiera już w niedzielę) będzie "Koniec to nie my" (...). Potem do głosu dojdzie dyrektor artystyczna Agnieszka Glińska. Zapowiedziano trzy spektakle w jej reżyserii i jedno czytanie sceniczne - w ramach cyklu poświęconego autorkom polskiej myśli feministycznej przypomni postać Ireny Krzywickiej (5 listopada). Jeszcze we wrześniu Glińska sięgnie po "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku", a w grudniu zmierzy się z "Wiśniowym sadem", który nazywa "komedią o dramatycznym uciekaniu przed życiem", by na wiosnę wziąć na warsztat kolejny tekst Doroty Masłowskiej ("Jak zostałam wiedźmą", maj 2014).

Jednocześnie Studio przechodzi metamorfozę: remontuje i unowocześnia. W październiku zainauguruje kameralną scenę debiutem reżyserskim Tomasza Szczepanka. Będzie to "Anarchistka" Davida Mameta z Jadwigą Jankowską-Cieślak i Dorotą Landowską. Później za Mameta, a dokładnie "Oleannę" o niewinnej rozmowie pomiędzy wykładowcą a studentką, która zamienia się w dramat podejrzeń, weźmie się Krzysztof Stelmaszyk (luty 2014).

Komik w depresji, starość też radość

Na scenie Och-Cafe Teatr zobaczymy Romę Gąsiorowską w roli żony wspierającej swojego męża-senatora w kampanii (premiera "Pierwszej damy" 21 września). Teatr Polonia zaczyna od kameralnych "Konstelacji" ukazujących różne wersje historii tej samej relacji z duetem Maria Seweryn i Grzegorz Małecki (reżyseruje Adam Sajnuk). A nowy rok przywita obfitującym w zwroty akcji... spotkaniem komika w depresji i terapeuty. W "Depresji komika" zobaczymy Adama Woronowicza i Rafała Rutkowskiego.

Gwiazdy pojawią się również w "Ich czworo" na podstawie Gabrieli Zapolskiej (20 lutego): jako mąż Jerzy Stuhr, w roli żony Sonia Bohosiewicz, wdowę zagra Katarzyna Figura, kochanka Tomasz Kot, a szwaczkę Iza Kuna. Komediowo będzie też w Capitolu. Teatr zapowiada "Śmiertelnie poważne uczucie", zaś Kamienica - monodram "4 tony podłogi"w wykonaniu Pawła Burczyka (28 września) i spektakl "Old love" (19 października) podejmujący trudny temat miłości po pięćdziesiątce. Teatr Współczesny szykuje na listopad tragifarsę "Posprzątane" Sarah Ruhl, którą ostatnio z powodzeniem w Łodzi wystawił Mariusz Grzegórzek.

Nowa, stara - ważne, że klasyka

Na kwiecień Polonia zapowiedziała nowe spojrzenie na "Medeę" Eurypidesa. Poza Czechowem czy Zapolską z klasyki czekają nas jeszcze "Nastasja Filipowna" według "Idioty" Dostojewskiego (w grudniu w Ateneum), a w Teatrze Polskim - "Odprawa posłów greckich" (22 listopada) i zamykający obchody stulecia tej sceny dramat Wyspiańskiego "Bolesław Śmiały" (29 stycznia). Do tego "Zbójcy" Schillera wystawieni przez Michała Zadarę i "Mieszczanie" Górki ego w inscenizacj i Grażyny Kani - oba przedstawienia na wiosnę w Teatrze Narodowym. Jan Englert ponownie zaprosił do współpracy uznanych twórców (sezon otworzy Piotr Cieplak swoim "Milczeniem o Hiobie"). W Teatrze Dramatycznym rozpoczęły się próby do "Nosorożca" Eugene'a Ionesco w nowym tłumaczeniu Piotra Kamińskiego (8 listopada). Dla reżyserującego spektakl Artura Tyszkiewicza utwór awangardowego francuskiego dramaturga to "tekst o mechanizmie, który każe człowiekowi stać się zwierzęciem stadnym i wyłączyć twórcze myślenie". Będzie też Tennessee Williams w przekładzie Jacka Poniedziałka w dwóch odsłonach: "Kotka na gorącym blaszanym dachu" w listopadzie w Narodowym oraz prapremiera "Tramwaju zwanego pożądaniem", który w Ateneum wyreżyseruje Bogusław Linda.

Dla młodego widza

Syrena rozpoczyna prace nad "Dziećmi z Bullerbyn" Astrid Lindgren, a Anna Seniuk przygotuje w Narodowym "Pchłę Szachrajkę" (oba spektakle w grudniu). Teatr Małego Widza rozpocznie sezon gorącą premierą interaktywnego koncertu "Mama Africa" (28 września), będącego muzyczną podróżą przez Czarny Kontynent. Pierwsze przedstawienie dla dzieci zostanie realizowane również w Nowym. Wybór padł na "Pinokia" (czerwiec 2014) - baśń Carla Collodiego przepisaną i uwspółcześnioną przez Joela Pommerata. Ponadto Teatr Powszechny kontynuuje projekt "Teatr w klasie" - sala lekcyjna staje się sceną, na której aktorzy grają dla młodzieży spektakl na temat aktualnych problemów i zagadnień społecznych.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji