Artykuły

Warszawa. Podleś i Pobłocka na festiwalu "Chopin i jego Europa"

Pieśni Chopina, Karłowicza, Lutosławskiego w interpretacji śpiewaczki Ewy Podleś, której akompaniuje pianistka Ewa Pobłocka, znalazły się w programie czwartkowego wieczoru w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Recital odbędzie się w ramach festiwalu "Chopin i jego Europa".

W czwartek o godz. 20 przed festiwalową publicznością wystąpi znakomity duet: Ewa Podleś, śpiewaczka, obdarzona głosem o ogromnej skali, biegłości i olbrzymiej rozpiętości, powszechnie uważana za czołowy światowy kontralt oraz Ewa Pobłocka pianistka, kameralistka i pedagog, laureatka X Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.

W programie koncertu zapowiedziano kompozycje Fryderyka Chopina, m.in. Impromptu As-dur op. 29; Balladę As-dur op. 47; Piosnkę litewską, op. 74 nr 16; pieśń Śliczny chłopiec do słów B.Zaleskiego op. 74 nr 8.

Pieśni Chopina przeznaczone były na użytek prywatny, do śpiewania w gronie przyjaciół, czy jak sam to artysta określał "do salonu, dla dam". Powstawały często spontanicznie, "z książką poezji na kolanach". "Jako wytwory chwili, szybko porzucone i niedoprowadzone do doskonałego kształtu, nie były też przewidziane do wydania. Chopin nakazał je zniszczyć po swojej śmierci, czego na szczęście nie uczyniono. Julian Fontana wydał za zgodą rodziny większość z nich (17) jako op. 74. Dzięki temu uniknęliśmy niepowetowanej straty, bo przecież w pieśniach Chopina jest coś głęboko osobistego i zarazem bardzo polskiego" đ- pisze o pieśniach muzykolog Grażyna Teodorowicz.

Wykonane będą też pieśni Mieczysława Karłowicza, m.in. Zasmuconej op. 1 nr 1; Śpi w blaskach nocy op. 3 nr 5; Z erotyków op. 3 nr 2; Z nową wiosną. W twórczości Karłowicza, podobnie jak u Chopina, pieśni pozostają w cieniu najistotniejszych jego dokonań. Prawie wszystkie powstały w dość krótkim okresie, w latach 1894-1898, w znacznej części w czasie studiów w Berlinie, jeszcze zanim ich autor skoncentrował się na muzyce symfonicznej. Karłowicz sięgał przeważnie po teksty poetów młodopolskich, najczęściej Tetmajera, które były naznaczone dekadenckim smutkiem, nutą pesymizmu, melancholii, poczuciem wszechwładzy śmierci.

Kompozycje Witolda Lutosławskiego należą do ważnego wątku festiwalu. Podczas recitalu interpretowane będą takie jego utwory, jak Dzwony cerkiewne z cyklu Pięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1957) oraz Wiatr z cyklu Pięć pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny (1957).

Lutosławski, który przez całe życie budował własny, nowy język muzyczny, eksperymenty swoje, dotyczące np. harmoniki, rozpoczął od pieśni. Pierwszym utworem, w którym wykorzystał nowe doświadczenia, było właśnie Pięć pieśni do słów Iłłakowiczówny.

W finale koncertu wykonane zostaną kompozycje Johannesa Brahmsa: 6 Klavierstuecke op. 118 oraz Zigeunerlieder op. 103. W czasie dwóch pogodnych okresów letnich, spędzonych w Bad Ischl w latach 1892 i 1993, Brahms napisał dwadzieścia utworów fortepianowych, które opublikował w czterech zbiorach jako opusy od 116 do 119. Należą one do jego najbardziej lubianych kompozycji fortepianowych.

Ewa Podleś (1952 r.) jest rodowitą warszawianką. Studia wokalne odbyła w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie u prof. Aliny Bolechowskiej. Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Będąc niewątpliwie "obywatelką świata" nieprzerwanie współpracuje jako solistka z Teatrem Wielkim - Operą Narodową i różnymi ośrodkami muzycznymi w kraju. Występowała już we wszystkich najważniejszych teatrach operowych i na scenach muzycznych świata. Jest uznawana za jedną z najpopularniejszych na świecie wykonawczyń recitali i koncertów.

Ewa Pobłocka (1957 r.) jest laureatką X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1980 r., uhonorowana została również nagrodą Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków Chopina.

Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku pięciu lat. Studia muzyczne odbyła w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej u prof. Zbigniewa Śliwińskiego i prof. Jerzego Sulikowskiego, zakończone dyplomem z wyróżnieniem (1981). Studia podyplomowe kontynuowała w Hamburgu pod kierunkiem Conrada Hansena. Korzystała z konsultacji artystycznych Jadwigi Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich.

Występy rozpoczęła w duecie z matką, wybitną śpiewaczką Zofią Janukowicz-Pobłocką. Występowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także obu Amerykach, Chinach, Indonezji, Republice Południowej Afryki, Singapurze, Korei, Japonii i Australii.

Artystka jest cenionym pedagogiem. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Ewa Pobłocka występowała na festiwalu "Chopin i jego Europa" w latach ubiegłych (2007, 2009, 2010).

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny "Chopin i jego Europa" to jedno z najważniejszych przedsięwzięć związanych z muzyką poważną w Polsce. Jego organizatorem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

Tegoroczna, dziewiąta, edycja festiwalu rozpoczęła się w 15 sierpnia i trwać będzie do 1 września.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji