Artykuły

Kochankowie w zakmkniętej przestrzeni

Rok temu było "Requiem" Mozarta, teraz czas na "Romeo i Julię" Sergiusza Prokofiewa. Swoją wersję trzech suit z baletu słynnego Rosjanina przedstawi w hali walcowni huty Mittal Steel Poland MACIEJ SOBOCIŃSKI.

- Będą tancerze, didżeje, perkusiści - podgrzewa atmosferę reżyser

Rafał Romanowski: Co urzeka Cię najbardziej w dziele Prokofiewa?

Maciej Sobociński: - Kiedy dowiedziałem się, że w tym roku "Sacrum Profanum" zajmie się kompozytorami rosyjskimi, ucieszyłem się. Myślę, że dzieło Prokofiewa jest wielkie, niesie z sobą mnóstwo treści. Dodatkowym atutem jest to, że opiera się na wspaniałym dramacie Szekspira. Istotne jest tutaj zadawanie pytań: czym jest miłość, i czy w dzisiejszych czasach jesteśmy w stanie wykrzesać z siebie równie olbrzymią determinację jak bohaterowie, aby tę miłość ochronić.

Mówisz, że piękna, niesamowita, z pogranicza bajki atmosfera "Romea i Julii" mobilizuje cię do jeszcze większej pracy nad premierą w walcowni Mittal Steel...

- Oczywiście. Staramy się zbadać splot sacrum i profanum, odbrązowić nieco te pojęcia, zastanowić, ile w nas jest jednego i drugiego. Widowisko będzie autorską transpozycją myśli Prokofiewa, zbudowanym z wybranych wspólnie z dyrygentem Tadeuszem Wojciechowskim trzech suit z baletu. Mnóstwo energii wniesie, opracowana specjalnie na tę okazję przez Jana Pilcha, perkusja. Zaburzymy nieco chronologię opowieści, nie będzie to klasyczny układ dramaturgiczny. Nie jesteśmy osamotnieni w tych eksperymentach. Podobnie zajmował się baletami choćby słynny Claudio Abbado.

Słyszałem o mnóstwie spektakularnych pomysłów inscenizacyjnych, jakie zastosujesz w walcowni...

- Będą tancerze capoeira i innych stylów żywiołowego tańca. Pojawią się multimedialne projekcje wzbogacone przez Krzysztofa Zawadzkiego i Dominikę Bednarczyk, którzy z offu przeczytają fragmenty monologów z dramatu Szekspira. Najciekawsze jest jednak to, że zagra u nas aż pięciu Romeów i pięć Julii. Całość będzie dziać się na trzech scenach, inaczej niż rok temu, ułożymy też widownię oraz miejsca dla orkiestry filharmonii.

Nie żal ci, że w najbliższym czasie walcownia zostanie zburzona?

- Żal. To unikatowa przestrzeń. Mogę porównać ją do gdańskiej stoczni. W obu wylano w ciężkiej pracy litry potu. Niesamowite, ale zupełnie inaczej przestrzeń ta "grała" mi rok temu przy "Requiem", a zupełnie inaczej teraz.

Maciej Sobociński

Studiował na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. W 2004 r. został stypendystą programu "Das Internationale Forum junger Buhnenangehoriger" odbywającego się w ramach Berliner Theatertreffen. Od 1999 r. pracuje dla teatrów polskich, a w dorobku artystycznym ma realizacje spektakli: "Tartuffe, czyli Świętoszek" Moliera (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), "Dziady" Adama Mickiewicza (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu; spektakl wyróżniony podczas XXVI Opolskich Konfrontacji Teatralnych w 2001 r.), "Rewizor" Nikołaja Gogola (teatr Bagatela w Krakowie), "Życie: trzy wersje" Yasminy Rezy (Teatr Polski we Wrocławiu), "Norway.today" Igora Bauersimy (Fundacja Starego Teatru w Krakowie), "Ca-sting" Rafała Kmity (Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie), "Dziady. Gustaw - Konrad" (Teatr im. Słowackiego w Krakowie, spektakl nagrodzony na XXIX Opolskich Konfrontacjach Teatralnych). Ostatnie realizacje Sobocińskiego to "Ożenek" Nikołaja Gogola w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i "Mit: Kordian" Słowackiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu.

Jarosław Staniek

Na początku swojej kariery zajmował się tańcem ulicznym i breakdance'em. W 1984 r. został pierwszym mistrzem Polski w tej dyscyplinie. Po tytuł ten zresztą sięgał jeszcze wielokrotnie. W1986 r. Ministerstwo Kultury i Sztuki przyznało mu dyplom tancerza estradowego i w tym samym roku podjął pracę w teatrze Syrena w Warszawie. W1989 r. założył legendarną grupę P'89, która pod jego kierownictwem zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia (m.in. Nagrodę Dziennikarzy podczas koncertu "Debiuty" w Opolu w 1992 r.). Pierwszym jego osiągnięciem teatralnym była choreografia do musicalu "West Side Story" (reż. Tomasz A. Dutkiewicz) wystawionego w Teatrze Muzycznym w Gdyni w 1992 r. Następnie pracował m.in. przy realizacjach przedstawień: "Hair", "Szachy", "Jesus Christ Superstar" i "Dracula". Przygotowywał również choreografię do spektakli muzycznych i musicali: "Chicago", "Nieszpory ludźmierskie" i "Sen nocy letniej" oraz koncertów "Weil 2000" i "Kombinat". Jest współtwórcą show tanecznego "Openta-niec", a także reżyserem i choreografem hip-hopowego projektu "12 ławek" dla Teatru Muzycznego w Gdyni. Wśród ostatnich przedsięwzięć z udziałem Stańka należy wymienić przygotowanie choreografii do filmu "Ubu Król" (reż. Piotr Szulkin) i opracowanie ruchu scenicznego do spektaklu "Opera za trzy grosze" (reż. Laco Adamik) w teatrze Syrena w Warszawie.

Jan Pilch

Grę na perkusji studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Jako solista i kameralista, uczestniczył w licznych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce (m.in. w Warszawskiej Jesieni, Poznańskiej Wiośnie Muzycznej, Mu-sica Polonica Nova, Audio-Art Kraków-Stuttgart) i za granicą (m.in. Musik des XX Jahr-hundrets w Norymberdze, Aspekte w Salz-burgu, lnventionen w Berlinie). Koncertował m.in. z zespołem MW2, Orkiestrą Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Orchestra Giovanile w Lanciano, Opera Factory w Zurychu, Orquesta Filarmonica de Grań Canaria. Współpracował z czołowymi jazzmanami (m.in. z Tomaszem Stańka) i grupami jazzowymi (m.in. Laboratorium, Confirmation, Axis, Crossover, Elektrycznym Pastuchem i Digital Jazzem). Obecnie gra w zespołach Little Egoists, Mr. Bober's Friends oraz formacjach Inside Drumming i Krakowskiej Grupie Perkusyjnej, której jest założycielem i kierownikiem. Ma na koncie wiele nagrań radiowych i płytowych z muzyką współczesną oraz jazzową, a także prawykonań utworów, m.in. Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Bogusława Schaeffera, Hanny Kulenty i Ryszarda Szeremety. W 2003 r. powołał do życia Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny "Źródta i inspiracje". Jest profesorem Akademii Muzycznej w Krakowie, wykłada również na międzynarodowych kursach muzyki współczesnej organizowanych m.in. w Stuttgarcie i Schwarzu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji