Artykuły

Piekło wyboru

"Zapis automatyczny" Teatru Porywacze Ciał z Poznania na Spotkaniach Teatralnych Okno w Szczecinie. Pisze Szymon Wasilewski w Kurierze Szczecińskim.

"Zapis automatyczny" polega na tworzeniu przypadkowych ciągów zdań i jest charakterystyczny dla twórczości surrealistów. W wykonaniu Teatru Porywaczy Ciał jest również próbą rozszyfrowania bardzo skomplikowanej rzeczywistości.

"Zapis automatyczny" to sztuka lawirująca pomiędzy monodramem a widowiskiem performance. Maciej Adamczyk, autor scenariusza, wykonawca i wspólnie z Katarzyną Pawłowską reżyser spektaklu, gra w niej wiele postaci, umiejscawia je w kilku miejscach. Poza wcieleniem się w realną osobę bohatera zwiedza także świat jego marzeń, wspomnień, snów. Granice między rzeczywistością a fikcją

zacierają się. Adamczyk raz jest wyluzowanym, zmanierowanym artystą, który udziela wywiadu rzeki dziennikarzowi, innym razem sfrustrowanym i zagubionym człowiekiem, dzieckiem we mgle.

Wśród rekwizytów jest m.in. portret ukazujący bohatera jako dziecko wykonany w stylu reprintów Andy Warhola. Obraz może symbolizować wiele twarzy tego samego człowieka, jak i sugerować umiejscowienie sztuki w tradycji popartu czy postmodernizmu, które próbowały opowiedzieć o współczesnym świecie wielu możliwości, nadmiaru informacji itp. Jedną z kwestii powtarzanych przez bohatera są słowa "piekło wyboru". Ponadto mowa jest w niej także o popkulturze: filmach, serialach, poradnikach, szukaniu drogi w sprowadzonym do mody buddyzmie.

Adamczyk zagrał wybornie, bardzo plastycznie i myślę, że niejednokrotnie także nieco improwizując, zwłaszcza w końcówce spektaklu. Skupił na sobie całą uwagę, płynnie zmieniając stany emocjonalne swego bohatera(ów?), brnąc przez ten strumień świadomości. Mimo dwóch godzin intensywnego występu nie zdradzał oznak zmęczenia.

"Zapis automatyczny" to zabawna, ale i przejmująca sztuka. Z jednej strony jest dobrą rozrywką, lecz nie traci przy tym ambicji zgłębienia realiów współczesności. Poznański Teatr Porywaczy Ciał był gościem tegorocznego festiwalu Okno organizowanego przez Teatr Kana.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji