Artykuły

Uroki Nieboskiej komedii i szczerość krytyków

Tegoroczne Międzynarodowe Święto Teatru (26-28.III br.) otrzymało na Wybrzeżu bardzo bogatą i zróżni­cowaną oprawę. Jego największym wy­darzeniem, obok wielu ciekawych im­prez, był oczywiście - już piąty z ko­lei - Kongres Widzów Teatru. Nie na­leży bowiem zapominać, że wojewódz­two gdańskie po raz drugi z rzędu zdobyło pierwsze miejsce w ogólnopol­skim, długofalowym konkursie "Bli­żej Teatru", popularyzując kulturę te­atralną z dużym rozmachem, szczegól­nie na wsi gdańskiej.

Przejawem niebanalności tegorocznych obchodów Międzynarodowego Święta Teatru w całym kraju było oczywiś­cie, wśród setek innych uroczystości, spotkanie członków Klubu Krytyki Te­atralnej w stolicy z realizatorem naj­większego aktualnie wydarzenia teat­ralnego, jakim stała się najnowsza pre­miera Teatru Narodowego w Warsza­wie "Nieboska komedia" Zygmunta Krasińskiego w inscenizacji i reżyserii Adama Hanuszkiewicza, obecnego dy­rektora tej czołowej placówki teatral­nej w kraju.

Tego tak namiętnie dyskutowanego dzieła teatralnego, nie tylko przez kry­tyków lecz i przez widzów, Warszawa nie oglądała od 43 lat (,,Nieboską" wła­śnie przed tym okresem wystawił Le­on Schiller w Teatrze Polskim). Dla­czego?

Bo wokół niego narosła nieomal le­genda na skutek różnych interpretacji i realizacji najświetniejszych polskich reżyserów jak np. Korzeniewskiego czy Swinarskiego, że jest dziełem sławią­cym kontrrewolucję i wyznaniem wia­ry wielu jej defetystycznych bohate­rów, przeciwstawiających się rewolucyjnemu pochodowi Nowego... Adam Hanuszkiewicz jako realizator, reżyser i aktor (gra on hrabiego Hen­ryka) przedstawiając ,,Nieboską" w tym kształcie scenicznym, wierny tekstowi autora, a równocześnie drapieżnie współczesny, odkrywczy i odważny, przywrócił wielkie dzieło sceniczne Zyg­munta Krasińskiego naszej kulturze na­rodowej. Dzięki znakomitej metodzie inscenizacyjnej wydobył on złożoność, głębię i wielowarstwowość potężnego dramatu, czyniąc jego walory eschatolo­giczne, ponadczasowe zrozumiałymi i dostępnymi dla szerokich rzesz teatromanów polskich. Oczywiście, że ten pogląd na "Nieboską" wykrystalizował się nie od razu, lecz w niezwykle ostrej, wnikliwej i bezkompromisowo szczerej dyskusji z recenzentami w Klubie Kryty­ki Teatralnej Stowarzyszenia Dzienni­karzy Polskich w Warszawie. W at­mosferze tego spotkania teatralnego ujawniły się bowiem w pełni nie tylko postawy i oceny krytyczne, sprzeczne we fragmentach z ideą realizatorską Adama Hanuszkiewicza, lecz i świato­poglądowo odwiecznie ludzkie prawdy oraz niepokoje, od których nie jest wolny żaden człowiek myślący i uczciwy wobec siebie i świata. Nie jest od nich wolny również i genialny twórca "Nieboskiej komedii" Zygmunt Krasiński, którego dzieło, a szczególnie jego epilog, tak wieloznacznie interpre­towali najświetniejsi reżyserzy i realizatorzy polscy.

Należy zatem podkreślić, że spotkanie z Adamem Hanuszkiewiczem w Klubie Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich w Warszawie stanowiło chyba jeden z najbardziej emocjonujących fragmentów tegorocznych obchodów Międzynarodowego Święta Teatru w naszym kraju.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji