Artykuły

Internet. "2007: Macbeth" Jarzyny od dziś online

Od dzisiaj w NINATECE, multimedialnej bibliotece online, można oglądać "2007: Macbeth" - interpretację dramatu Williama Szekspira w reżyserii Grzegorza Jarzyny. To kolejna, po akcji teatralnej "Włącz teatr!", propozycja dla sympatyków współczesnego teatru polskiego.

Jedną z misji Narodowego Instytutu Audiowizualnego jest upowszechnianie i udostępnianie polskiego dziedzictwa audiowizualnego, w tym wybitnych spektakli teatralnych. W NINATECE, cyfrowej bibliotece Instytutu, można bezpłatnie obejrzeć m.in. "H." Jana Klaty, "Makbeta" Andrzeja Wajdy, "Burzę" Krzysztofa Warlikowskiego, "Szczęśliwe dni" Antoniego Libery czy "Sztukę bez tytułu" Agnieszki Glińskiej. Poza rejestracjami spektakli i oper polecamy wywiady z reżyserami teatralnymi, aktorami, zwiastuny spektakli, debaty wokół teatru i programy publicystyczne dedykowane tematowi, a także liczne materiały audialne.

W czasie Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu miała miejsce premiera wydawnictwa z serii Polski Szekspir Współczesny 2007: Macbeth, spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Od 14 sierpnia wydawnictwo dostępne jest w księgarni NInA. Teatralna premiera spektaklu TR Warszawa z udziałem m.in. Cezarego Kosińskiego, Aleksandry Koniecznej, Danuty Stenki i Tomasza Tyndyka odbyła się w maju 2005 roku. Reżyser m.in. Bzika tropikalnego, 4.48 Psychosis i Uroczystości przepisał klasyczne dzieło Williama Szekspira na współczesność i osadził akcję na Bliskim Wschodzie, czerpiąc inspiracje i inkrustując warstwę narracyjną licznymi aluzjami do kina klasy A: Czasu Apokalipsy Francisa Forda Coppoli, 2001: Odysei kosmicznej Stanleya Kubricka czy Helikoptera w ogniu Ridleya Scotta. Przeniósł akcję do hali dawnych zakładów Waryński na warszawskiej Woli, gdzie wykorzystał jej architekturę z głębią, płaszczyznami i wieloma poziomami, tworząc na oczach widzów misterne i wieloznaczeniowe laboratorium wojny, która rozgrywa się nie tylko wokół głównego bohatera, ale i w nim samym. Halucynogenne ujęcia, umiejętnie budowane efekty specjalne wzmocnione scenografią i warstwą audialną potęgują wewnętrzne rozedrganie i stopniowe szaleństwo Makbeta. Mocne kolory, jakby wprost zaczerpnięte z języka filmowego bliskiego Almodovarowi, wzmacniają wrażenie, że krew jest wszędzie, a emocje i psychologia bohaterów nie znają półśrodków.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji