Artykuły

Konflikt wolności i władzy

Rola księżniczki Eboli jest napisana znakomicie, co ciekawe, tak jakby na dwa rodzaje głosu - mówi Agnieszka Zwierko, mezzosopran, która śpiewa partię księżniczki Eboli w "Don Carlo" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.

W niedzielę w Operze Narodowej odbędzie się pierwsza w tym roku premiera - "Don Carlo" Giuseppe Verdiego w reżyserii Willy'ego Deckera. Jest to przeniesienie spektaklu z opery w Amsterdamie, którego pierwsze wykonanie miało miejsce w 2004 r. Teatr Wielki w Warszawie otworzy w ten sposób Rok Verdiowski związany z 200. rocznicą urodzin wielkiego włoskiego kompozytora.

Niemieckiego reżysera Willy'ego Deckera polska publiczność poznała dwa lata temu, gdy Opera Narodowa kilkakrotnie pokazałajego inscenizację "Elektry" Richarda Straussa, z Ewą Podleś w roli Klitemnestry stojącej na okrwawionych schodach. Deckerjest również autorem głośnej inscenizacji "Traviaty" Verdiego na Festiwalu w Salzburgu, w którym główną rolę śpiewała Anna Netrebko pozująca na wielkiej, czerwonej kanapie.

Również "Don Carlo" ma dużą siłę oddziaływania. Willy Decker bardzo wyraźnie zaznaczył konflikty tkwiące w historii hiszpańskiego infanta Don Carlosa, nieszczęśliwego sukcesora tronu Habsburgów (podstawą libretta była tragedia Fryderyka Schillera). Akcja toczy się w zamkniętej, monumentalnej przestrzeni wzorowanej na mauzoleum w Eskurialu, położonej pod Madrytem siedzibie katolickiego cesarza Filipa II. W tym zimnym, kamiennym otoczeniu, zaprojektowanym na nieludzką miarę, szaleją namiętności. Toczy się konflikt między ojcem i synem, Filipem II i Don Carlosem - o władzę i o kobietę.

Podobnie jak u Szekspira, Hiszpania jest więzieniem, w którym faktyczną władzę ma Kościół katolicki i Wielki Inkwizytor - pokazuje toj uż pierwsza scena, w której tytułowy bohater klęczy zgarbiony przed olbrzymim krucyfiksem bezwzględnie dominującym nad otoczeniem. Żarliwymi rzecznikami wolności są Don Carlos i jego przyjaciel Markiz Posa. Ponosząjednak klęskę.

"Don Carlo" powstał wdwóch wersjach. Najpierw Verdi napisał pięcioaktową operę dla Paryża, gdzie wystawiono ją w 1867 r. bez szczególnego powodzenia - Francuzom wydała się zbyt antyklerykalna. Dużo lepiej przyjęto ją niedługo potem w Londynie. Kompozytor, który miał instynkt sceniczny, postanowił skondensować utwór, i tak powstała czteroaktowa wersja po włosku, którą wykonano w 1882 r. w mediolańskiej La Scali.Tę właśnie wersję usłyszymy w Warszawie pod dyrekcją Carla Montanaro, dyrektora muzycznego Opery Narodowej.

Jedną zgłównych postaci, kluczową dla całej intrygi rolę księżnej Eboli zaśpiewa Agnieszka Zwierko.

Ponadto wystąpią: Rafał Siwek (Filip II), Giancarlo Monsalve (Don Carlo), Davide Damiani (markiz Fbsa), Natalia Kovalova (Elżbieta)

Niedziela, 13 stycznia, godz. 18, Teatr Wielki - Opera Narodowa, następne przedstawienia: 16, 18, 22 stycznia

Zaprasza

Agnieszka Zwierko

MEZZOSOPRAN

Rola księżniczki Eboli jest napisana znakomicie, co ciekawe, tak jakby na dwa rodzaje głosu. W pierwszym akcie Eboli śpiewa kanconę, która jest napisana dla koloratury. Jest też równie zalotna w duecie z Don Carlosem, w którym jest zakochana. Później jednak przychodzi to ciężkie śpiewanie, w którym trzeba sprostać rozmiarom dramatycznego mezzosopranu, aż dochodzimy do fantastycznej arii w IV akcie. Mówi się, że sopranowa Elżbieta może śpiewać i śpiewać, ale jak wychodzi Ebolii zaczyna "O don fatale", to jest to clue opery. Uwielbiam Verdiego i mogę go śpiewać stale.

Mam taki rodzaj głosu, że jestem wstanie wykonać wszystkie role mezzosopranowe, które napisał. Mam głos o zasięgu trzech oktaw, śpiewam nawet "c" trzykreślne. Mogę kreować zarówno Ulrykę w "Balu maskowym", która jest napisana nisko, ponieważ mam cały dolny rejestr do dyspozycji, jak i Eboli czy Amneris w ,,Aidzie", które są skomponowane wysoko - czuję się znakomicie w tym rodzaju muzyki.

Mój głos określa się jako mezzosopran Vendiowski, czyli taki, który ma mocne niskie dźwięki i wysokie, których by się i sopran nie powstydził. Jak mówią śpiewaczki, taki głos musi "z piwnicy" wychodzić, a z drugiej strony musi być z gwiazd.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji