Artykuły

Gdańsk. Sonia Prina na Festiwalu Actus Humanus

Jedna z największych diw włoskiej opery barokowej, wystąpi na koncercie zamykającym tegoroczną edycję Festiwalu Actus Humanus. Artystka zastąpi Carla Vincenza Allemana, który zmuszony był odwołać swój występ z powodu nagłej choroby.

Sonia Prina wraz z Europa Galante wykona m.in. wirtuozowskie kantaty Antonia Vivaldiego - "Cessate, omai cessate" RV 684 i "Amore hai vinto" RV 683.

Sonia Prina studiowała śpiew w Konserwatorium Giuseppe Verdiego w Mediolanie. W 1994 została przyjęta do Akademii Teatro alla Scala dla młodych śpiewaczek i już w 1997 r. zaczęła występy operowe, a jej zainteresowania skierowały się ku repertuarowi barkowemu. W wieku zaledwie 23 lat debiutowała w Teatro alla Scala jako Rosina w "Cyruliku Sewilskim" z R. Chailly oraz Juanem Diego Florezem jako Almaviva. Rzadki kontraltowy głos Sonii Priny został szybko zauważony na scenie międzynarodowej i dziś jest uznawana za czołowy kontralt swojego pokolenia. Wśród jej dokonań warto odnotować role: Clarice w "La Pietra di Paragone" Rossiniego w Théâtre du Châtelet w Paryżu oraz cały szereg tytułowych ról w operach Haendla: "Orlando" w Operze w Sydney; "Rinaldo" w Teatro alla Scala w Mediolanie oraz Tamerlano w Monachium, a także w "Ascanio in Alba "Mozarta na Festiwalu Salzburskim.

Szczególne przywiązanie śpiewaczki do dzieł Handla zaowocowało jej rolami w następujących jego operach: Bradamante w "Alcina" w Opéra de Paris, w inscenizacji Roberta Carsena; "Juliusz Cezar" (rola tytułowa) w Lille pod batutą Emmanuelle Ham i w inscenizacji Davida McVicara; Polinesso w" Ariodante" pod batutą Harry'ego Bicketta w Barcelonie oraz w Operze San Francisco pod dyrekcją P. Summersa w inscenizacji J. Copley'a; Bertarido w "Rodelindzie" w londyńskim Barbican Center oraz wiedeńskim Konzethaus pod batutą Alana Curtisa, "Amadigi" (rola tytułowa) w Teatro San Carlo w Neapolu pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego a także w "Silla "(rola tytułowa) w rzymskiej Santa Cecilia pod batutą Fabia Biondiego. Warto także odnotować jej role w operach Monteverdiego, gdzie śpiewała partię Ottone w "L'Incoronazione di Poppea" oraz Penelopy w "Il Ritorno d'Ulisse in Patria", a także niedawne role Zwiastunki oraz Nadziei w "Orfeuszu" pod Williamem Christie w Madrycie. Pod batutą Jordi'ego Savalla śpiewała w "Farnace" Vivaldiego inscenizowanej przez Emilio Sagiego w Madrycie oraz w "La Senna Festeggiante" w Bordeaux. W tradycyjnym repertuarze operowym śpiewała rolę Smetona w "Annie Boleyn" w Teatro Liceu w Barcelonie wraz z Edithą Gruberovą i Eliną Garancą; rolę Isabelli w "Italiana in Algeri" w Teatro Regio w Turynie. Sonia Prina występuje z recitalami w całej Europie, Ameryce Południowej i Japonii współpracując z czołowymi orkiestrami barokowymi, takimi jak Accademia Bizantina, Il Giardino Armonico, Le Concert d'Astrée, Kammerorchesterbasel i Ensemble Matheus etc.

Do jej najważniejszych nagrań należą: "La Senna festeggiante" i "L'Olimpiade" Vivaldiego wraz z Rinaldem Alessandrinim (Nave), Orfeusz Monteverdiego i" Il Trionfo del Tempo e del Disinganno" Handla pod batutą Emmanuelle Ham (EMI/Virgin), "Lotario" Haendla dla BMG oraz "Rodelinda" dla Deutsche Grammophon z Alanem Curtisem. Wśród projektów wydanych na DVD warto wymienić "Ascanio in Alba" na Festiwalu Salzburskim oraz "La Pietra di Paragone" w Théâtre du Châtelet w Paryżu. Niedawno wydano jej nagrania w tytułowej roli "Ezio" Glucka oraz "La Resurrezione" Handla dla wytwórni Virgin Classics. Najnowsze dzieła obejmują tytułową rolę w "Ottone in Villa" Vivaldiego, nagraną z Il Giardino Armonico dla Nave (Vivaldi Edition), album solowy "Arie Rurowate" Vivaldiego z formacją Accademia Bizantina również dla Nave oraz specjalny projekt wokół Lukrecji Haendla dla Ludi Musici.

Wśród niedawnych i planowanych angażów Sonii Priny znajdują się: tytułowa rola Rinaldo Handla na Festiwalu Glyndebourne w inscenizacji Roberta Carsena oraz w planowanej nowej produkcji w Zurich Staatsoper; "Rinaldo" (rola Goffredo) w Lyric Opera of Chicago; "Giulio Cesare" (rola tytułowa) w Rawennie, Ferrarze i Modenie pod batutą Ottavia Dantonego oraz w Opéra Bastille pod dyrekcją Emmanuelle Ham; role w "Aci, Galatea e Polifemo" w La Monnaie pod batutą René Jacobsa; rola Amastre w "Serse" Handla w San Francisco wraz z Susam Graham i Davidem Danielsem; "Enfants et les Sortilges" Ravela (role La Maman, La Tasse chinoise, La Libellule); w" Alcinie" Haendla (rola Bradamante) w Bordeaux z Harry Bicketem, tytułowa rola w "Ezio" Glucka we Frankfurcie, "Ariodante" (rola Polinesso) na Festiwalu w Aix en Provence i in.

Współorganizatorami festiwalu są krakowska agencja event-factory, Miasto Gdańsk oraz RMF Classic.

***

Bilety są dostępne w punktach sprzedaży TICKETPRO na terenie całego kraju oraz w sklepie internetowym TICKETPRO.

Lista punktów sprzedaży TICKETPRO:www.ticketpro.pl/jnp/gdzie-kupic-bilety/index.html

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji