Artykuły

Co widać z Wielkiego Balkonu

Choć Genet w instrukcji dla re­żyserów pisał, że w tej sztuce trzeba dwuznaczność utrzymać do końca, to akurat musimy powiedzieć sobie jasno i na wstępie: rzecz dzieje się w luksusowym burdelu. Jeżeli jeszcze dodać, że w burdelu zwanym domem złudzeń czy Wielkim Balkonem - wszystko staje się jasne. Na war­szawski afisz wchodzi po raz drugi w historii polskiego teatru "Balkon" Jeana Geneta. Zdecydowało się nań "Ateneum", premiera 16 hm.

Reżyserii "czarnej mszy", bo tak bywa nazywana dramaturgia Geneta, podjął się Andrzej Pawłowski, po dwukrotnych w tym teatrze doświad­czeniach z Gombrowiczem ("Porno­grafia" i "Trans-Atlantyk"). Sceno­grafia jest dziełem Marcina Stajewskiego, muzyka - Janusza Stokłosy, ruch sceniczny - Zofii Rudnickiej. Genet wystawiany bywa rzadko. Naj­popularniejsze są z pewnością "Poko­jówki". "Parawany", "Balkon" czy "Murzyni" trafiają na scenę wyjątko­wo. Genet twierdzi, że ludzie są nie­zdolni być samymi sobą, że istnieją tylko jako fałszywe wyobrażenia, jakie jedni mają o drugich, że świat jest teatrem, że w naszym życiu kierujemy się regułami tożsamymi z regułami przedstawienia teatralnego. Stąd częste w jego sztukach przebieranki, maski, lustra, zmiany osobowości itp.

Tak też jest w domu złudzeń. W roli Irmy - Królowej - Barbara Wrzesińska, Carmen - Barbara Dziekan, pozostałych pensjonariuszek: Barbara Bursztynowicz, Anna Gornostaj, Grażyna Strachota, Wanda Ma­jer ówna; w rolach gości - Leonard Pietraszak, Jerzy Kamas, Marian Kociniak, Henryk Talar, Jan Kociniak i inni.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji