Wirując przez epoki
Z pamiętającego przedwojenne czasy lokalu, po szaleńczej orgii, wychodzą sowieccy żołnierze. Wkrótce pojawią się tu nowi klienci.
Mijają lata, czterdzieste, pięćdziesiąte, sześćdziesiąte...
Wraz z bohaterami przeżywamy codzienne i niecodzienne zdarzenia, smakujemy klimat kolejnych epok, aż do zmierzchu i upadku systemu. Tak w zarysie przedstawia się istota spektaklu "Bal pod Orłem" przygotowywanego przez Zbigniewa Brzozę w teatrze Studio, na kanwie spektaklu "Le Bal", wystawionego przez Jeana-Cloude'a Penchenata w paryskim Theatre du Campagnol. Pomysł oparty jest też na idei słynnego filmu Ettore Scoli "Bal", wielokrotnie nagradzanego na międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in. w Cannes i Wenecji. Akcja filmu toczy się we Francji na przestrzeni około 60 lat (od lat trzydziestych do dziewięćdziesiątych) XX wieku. Niekończący się, przechodzący z pokolenia na pokolenie bal, jest pretekstem do ukazania losów bohaterów na tle dramatycznych wydarzeń politycznych, przemian obyczajowych, społecznych i zmieniających się gustów estetycznych wkraczających w życie kolejnych pokoleń.
Spektakl w Studio rozgrywać się będzie w polskich, a ściślej warszawskich realiach. Bal rozpocznie się w słynnej Adrii, gdzie lubił trwonić pieniądze i zdrowie Wieniawa-Długoszowski, potem przeniesie się do Ziemiańskiej, ulubionego lokalu Gombrowicza, by dobrnąć na Powiśle, jakie znał i kochał Grzesiuk. Potem epizod wojenny: kawiarnia U Aktorek, kabarety za murami getta, sylwester w Wilnie. Czasy powojenne to socjalistyczne zabawy ludowe, fascynacja jazzem, Październik '56, kluby studenckie, Klub Krzywego Koła, prywatki. I tak do początku lat 90...
Balować będą m.in. Agnieszka Grochowska, Maria Peszek, Agata Piotrowska-Mastalerz, Monika Świtaj, Izabela Szela, Stanisław Brudny, Jarosław Boberek, Andrzej Mastalerz, Mirosław Zbrojewicz.
Choreografię przygotował Rafał Dziemidok, opiekę choreograficzną nad aktorami objął Leszek Bzdyl.