Artykuły

Makbet i Tezeusz

"Kim jest ten człowiek we krwi?" Teatru Biuro Podróży, "Moment" Magdaleny Reiter, "Tezeusz w labiryncie" Stowarzyszenia Teatralnego Chorea na XV MFT Malta w Poznaniu. Piszą Beata Zatońska i Kasia Frankowska w portalu Telewizji Polskiej.

"Makbet" według Szkotaka

Wydarzeniem piątego dnia Malty i jednym z ważniejszych punktów całego festiwalu okazała się premiera spektaklu "Kim jest ten człowiek we krwi?" według "Makbeta" Szekspira - przedstawienie w wykonaniu artystów Biura Podróży i w reżyserii Pawła Szkotaka. Założyciel Biura, współorganizator Międzynarodowego Festiwalu "Maski" i dyrektor artystyczny poznańskiego Teatru Polskiego podjął próbę przeniesienia Szekspira do teatru plenerowego. Udało się.

Tuż przed północą na dziedzińcu Starej Rzeźni zapalono kilkumetrowe pochodnie. Publiczność zobaczyła żołnierzy w skórzanych płaszczach, znęcających się nad jeńcem zamkniętym w klatce. Kiedy zabrzmiała głośna, imitująca odgłosy walki muzyka, stało się jasne, że twórca "Carmen funebre" powrócił do mistrzowsko opanowanej metody budowania spektaklu za pomocą sugestywnych obrazów i dźwięków. Słowo zostało zredukowane do minimum.

We wrzawie pojedynków na pochodnie, terkocie serii z karabinów maszynowych i motorów, którymi poruszali się żołnierze, znalazło się miejsce dla refleksyjnych scen, bazujących na Szekspirowskich monologach. Wizję zakrwawionego sztyletu, której doświadcza Makbet, Szkotak zilustrował wykorzystując postacie wiedźm. Ustawione w koło rzucają między sobą nożem jak piłką, a zamknięty w kręgu Makbet próbuje sztylet pochwycić. Ale gra symbolem naraża na ryzyko śmieszności. I taki jest chyba syn Banka, w krótkich spodenkach z szelkami, jeżdżący na rowerku.

Paweł Szkotak, laureat wielu nagród, w tym - w ubiegłym roku - Paszportu "Polityki", zrealizował bardzo sugestywny spektakl. To opowieść nie tylko o przemocy, ale także o tym, że agresor szuka dla swoich działań uzasadnienia. Chce, a właściwie musi, zdyskontować zbrodnię i zarazem odczytać jej sens. Załamanie przychodzi tylko wtedy, kiedy okazuje się to niemożliwe. Wtedy ciąg zbrodni może zostać przerwany.

W programie głównym, w ramach projektu "Trans Danse Europe 2003-2006" spektakl baletowy pt. "Moment" pokazała Magdalena Reiter. Międzynarodowy zespół tancerzy próbuje przekazać tańcem uczucia i stany psychiczne w chwili ich "stawania się". Momenty rodzenia się miłości i gniewu, narastający wysiłek. Dynamiczny, precyzyjny ruch ciał przegradzany jest chwilami ciszy, opadania emocji. Czas zastyga i budzi się na nowo, popędzany przez pojawiających się tancerzy. Scenografię buduje światło. Na scenie jest obecna, delikatnie odcinająca się od mrocznego tła, olbrzymia czarna kula. Ten rekwizyt gra tu kilka ról. Bardzo plastyczny, sugestywny i świetnie zatańczony spektakl. Magdalena Reiter jest uważana za jedną z najciekawszych artystek współczesnego teatru tańca.

Inny spektakl z maltańskiego programu głównego, którego głównym elementem jest ruch sceniczny, to "Tezeusz w labiryncie" przygotowany przez Stowarzyszenie Teatralne Chorea.

Stowarzyszenie powstało w 2004 r. w Gardzienicach, stąd także jego ambicją jest rekonstrukcja muzyki i tańca z czasów starożytnej Grecji. Artyści inspirację czerpią z zachowanych do dziś fragmentów zapisów antycznych tekstów. Celem stowarzyszenia jest realizacja zasad chorei antycznej, czyli trójjedni śpiewu, tańca i ruchów ciała. "Tezeusz w labiryncie" to inscenizacja mitu o Tezeuszu, Ariadnie i Minotaurze.

Spektaklowi towarzyszy muzyka, grana na instrumentach zbudowanych wg wzorów antycznych. Ciała tancerzy, wyginające się w rytm muzyki, naśladują ruchy, znane ze starogreckich, zwłaszcza minojskich malowideł. Odwieczne tematy, miłość, śmierć i pragnienie władzy, dają się, mimo klasycznej formy spektaklu - odczytać we współczesnym kontekście. W śpiewanych przez młodych artystów pieśniach można odnaleźć tony wspólne wszystkim kulturom (brzmią w nich echa pieśni etnicznych różnych narodów). Spektakl ma wyraźny rytm. Jest barwny, pełen emocji.

Na zdjęciu: Barbara Krasińska (Lady Makbet) i Michał Kaleta (Makbet) w spektaklu "Kim jest ten człowiek we krwi?".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji