Artykuły

Między miłością a instynktem

Anna Augustynowicz wyreży­serowała dramat inspirowa­ny opowiadaniem "Macie­rzyństwo" norweskiej noblistki Sigrid Undset. Utwór stawia pytanie, w jakim stopniu ma­cierzyństwo można traktować w kate­goriach porządku natury i kultury.

Prapremiera w sobotę na Dużej Sce­nie Teatru Współczesnego.

Helena z mężem decydują się na wychowanie Tjodolfa, dziecka porzu­conego przez dość niefrasobliwą Fan­ny. Dziecko rośnie i rozwija się w do­mu swoich nowych rodziców. Tymcza­sem biologiczna matka postanawia przyjąć potomka z powrotem pod swój dach.

Norweska powieściopisarka i nowelistka Sigrid Undset (1882-1949) jest w Polsce znana przede wszystkim za sprawą trzytomowej "Krystyny, córki Lavansa". Nobla dostała w 1928 r. W la­tach 30. zabierała głos przeciwko ra­sizmowi i nazizmowi. Gdy wojska hit­lerowskie wkroczyły w 1940 do Nor­wegii, opuściła kraj i wyjechała do USA. W1945 powróciła do ojczyzny i miesz­kała do śmierci w rodzinnym domu w Lillehammer.

Sztukę na zamówienie Teatru Współczesnego na podstawie jej opo­wiadania "Migrena" napisała Antoni­na Grzegorzewska. Córka wybitnego reżysera teatralnego Jerzego Grzego­rzewskiego, malarka z wykształcenia, która także pisze sztuki ("On. Drugi Powrót Odysa" wystawił Jerzy Grze­gorzewski), reżyseruje ("Ifogenia" wTeatrze Narodowym).

Muzykę do spektaklu napisał Ja­cek Wierzchowski, scenografię trady­cyjnie zaprojektował Marek Braun, kostiumy Wanda Kowalska. W spektaklu grają: Maria Dąbrowska, Anna Januszew­ska, Małgorzata Klara, Joanna Matuszak, Magdalena Myszkiewicz, Ewa Sobiech, Adam Kuzycz-Berezowski, Michał Lewandowski, Grzegorz Młudzik, Wiesław Orłowski oraz Anna Moskal (gościnnie z Teatru Powszechne­go w Warszawie).

O "Migrenie" mówią: Antonina Grzegorzewska, dramatur

Inspiracją dla powstania dramatu "Migrena" było opowiadanie Sigrid Undset pt. "Macierzyństwo". Prze­mawia ono poprzez traumatyczne skumulowanie najgorszych możli­wych scenariuszy, pozostawia nie­przyjemne wrażenie przypominają­ce dźwięk żelaza rysującego szkło, zły sen. Dlatego kwestia czasu, w któ­rym toczy się akcja, nie jest rzeczą pierwszej wagi. Migrena znaczy u mnie: uporczywość sił, które pcha­ją wydarzenia na zły tor, poczucie za­grożenia, cudzy oddech na plecach, bezbronność wobec losu.

Anna Augustynowicz, reżyser

Utwór Antoniny Grzegorzewskiej jest partyturą wibracji natury, która prze­staje się mieścić w porządku wyzna­czonym kobietom przez tradycję. To próba uchwycenia sprzeczności mię­dzy instynktem i bezwzględnością praw. Stare jak świat pytanie: czy mat­ka to ta, która urodziła, czy ta, która wychowała, autorka "Migreny" prze­kształca w brutalną i zarazem piękną "gramatykę" macierzyństwa. Dramat "kobiety dzikiej" i "kobiety udomo­wionej" ujęty w jedyny w swoim ro­dzaju język, pozwala wykroczyć po­za melodramatyczną historię.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji