Powtórka z dramatu
Po pięcioletniej banicji Teatr Ósmego Dnia wrócił w 1990 r. do kraju, do miejsca artystycznego debiutu - Poznania. Twórcy teatru mieli nadzieję, że w wolnej Rzeczypospolitej poznańska administracja, oprócz życzliwych uścisków dłoni, wręczy również klucze od odpowiednich pomieszczeń. Tymczasem zespół otrzymał lokal, ale tylko na sprawy biurowe. Na przekór trudnościom "Ósemka" zaprezentowała jednak przedstawienie premierowe pt. "Ziemia niczyja". Jest to autobiografia teatru, który na skutek niemożności wykonywania pracy artystycznej w kraju udaje się na emigrację. Spektakl opowiada o okolicznościach przymusowego wyjazdu, emigracyjnych marzeniach Polaka i zetknięciu się z często brutalną rzeczywistością Zachodu. "Ziemia niczyja" pokazuje infantylizm Polaka - emigranta przekonanego o swej artystycznej i dziejowej misji. Jest to opowieść o tułactwie i emigracji, która dotyka również tych, którzy wracają i czują się obco w Trzeciej Rzeczypospolitej - pogrążonej w pomnikomanii i kulcie narodowych symboli. Patos i męczeństwo, charakterystyczne dla poprzednich spektakli "Ósemki" tu stają się tylko akcesoriami wyjętymi z narodowego lamusa. Teatr stracił więc swój dawny język wyrazu, a jeszcze nie zyskał nowego. Wydaje się, że dopiero dłuższy pobyt w kraju pozwoli artystom we właściwy sobie sposób oddać magmę naszej rzeczywistości.