Artykuły

Melpomena piórem Temidy

W świecie baśni i dziwów

Najnowszą premierą Teatru Narodowego jest "Sen nocy letniej", najpiękniejsza poetycka komedia o miłości i zarazem jeden z najwybitniejszych utworów Shakespeare'a. Z całej jego twórczości chyba właśnie ta komedia posiada najbogatszą i najbardziej różnorodną tradycję sceniczną. Bo w żadnym innym utworze Shakespeare'a, fantastyka, poetyka snu, dziwność i baśniowość nie zaistniały tak silnie jak tutaj. Z tej właśnie komedii czerpało natchnienie i motywy dla własnej twórczości wielu artystów, pisarzy. Dość wspomnieć słynny "Marsz weselny" Mendelssohna, skomponowany jako uwertura do "Snu nocy letniej", czy też niezwykły, fantastyczny świat Goplany w "Balladynie" Słowackiego.

Zdaje się, że reżyserów najbardziej fascynuje tu poetyka snu, co pozwala inscenizatorowi na wykorzystanie własnej wyobraźni. Choć, prawdę mówiąc, owa senna rzeczywistość jest tutaj tylko jednym z trzech planów, ale za to najważniejszym. Wszystkie plany, zarówno realistyczne jak i fantastyczne, wzajemnie przenikają się i dopełniają. "Sen nocy letniej" wystawiano na różne sposoby. Najczęściej inscenizacje przybierały postać atrakcyjnych wizualnie widowisk lub - jak np. w przedstawieniu Horzycy - ewoluowały w kierunku wielkiego misterium poetyckiego. Inne, te wyrastające z ducha romantycznego idą w kierunku feerycznej baśniowości pełnej różnych dziwnych zdarzeń, niezwykłej ruchliwości, polifoniczności barw i dźwięków. Jeszcze inne eksponują element erotyczny. Bywają też spektakle, gdzie wszystko podporządkowane jest logice snu.

Jaki będzie "Sen nocy letniej" Jerzego Grzegorzewskiego na narodowej scenie? W notce od teatru zapowiadającej przedstawienie czytamy m.in. "Nasz spektakl wpisuje się w formułę teatru, która rodziła się w poprzednich pracach zespołu nad tekstami Witkiewicza, Gombrowicza, Joyce'a. A więc nieoczekiwane zwroty w relacjach erotycznych, przenikanie się motywów, splot ekstrawagancji, ironii i dotkliwości". W przedstawieniu grają m.in. Ewa Konstancja Bułhak, Edyta Jungowska (gościnnie), Zbigniew Zamachowski i Wojciech Malajkat. Kostiumy przygotowała Barbara Hanicka a muzyka jest dziełem Stanisława Radwana. Natomiast w cyklu "Wielki teatr świata", prezentowanym w ramach comiesięcznych wykładów otwartych Teatru Narodowego, 8 grudnia będą Państwo mogli wysłuchać odczytu Piotra Salwy pt. "Dawna nowela włoska - opowiadania teatralne?"

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji