Artykuły

A.Strzelecki otwiera sezon w BTD

Tematem nowej sztuki Andrze­ja Strzeleckiego jest nietoleran­cja, a także gra motywów, któ­re ją wspierają. Przede wszyst­kim chodzi o chęć wyszukania "odmieńca", wobec którego moż­na poczuć się lepszym, przeciw któremu można skierować swoje własne urazy; chodzi też o nie­bezpieczeństwo jakie stanowi "odmieniec" dla ustalonej hierar­chii.

O tolerancji warto pisać w Polsce, chociażby dla higieny umy­słowej. Literatura najnowszych czasów poruszała ten temat wiele razy. Wrażliwość w sprawie toleran­cji jest hasłem współczesnego świata, tolerancja jest dążeniem i zdobyczą najnowszych czasów, jest ich normą powszechną. Trudno więc wnieść do tego dobrze znanego zagadnienia wiele no­wego. "Kazanie" również mówi rzeczy znane. Ale jest w tym przedstawieniu także coś nowe­go - sposób opowiadania. Te­mat tolerancyjności ociera się zwykle o patos, powagę, podniosły język. Nie zawsze taki spo­sób opowiadania zwraca dziś uwagę, w oczach nieufnych w stosunku do wielkich słów. Tymczasem Strzelecki - autor i reżyser w jednej osobie - umiał wynaleźć język inny, chyba dobrze przylegający do naszej wrażliwości, czułej na śmieszność, mniej podatnej na uroczyste frazy. Strzelecki opowiada historię człowieka rudego, a więc "odmieńca'', seriami precyzyjnie wyreżyserowanych, krótkich scen, etiud, chciałoby się powiedzieć - teatralnych aforyzmów. W niczym nie umniejszając powa­gi tematu Strzelecki ucieka jak najdalej od teatralnej "drętwej mowy". Jest to jego osobisty rys artystyczny, zapewniający temu, co Strzelecki mówi, przede wszystkim świeżość i czystość. Zdaje się, że autor Strzelecki pracuje dla Strzeleckiego reżysera, który - reżyser - w tej parze jest osobą ważniejszą. A współpraca trwa od dawna. Pierwszy autorski program Strzeleckiego zrealizowany był jeszcze w warszawskim STS, był to kabaret. Potem nadeszła seria kabaretów telewizyjnych, potem kilka realizacji tekstów innych autorów - i wreszcie "Clow­ni", pierwsza sztuka Strzelec­kiego, niepodobna do klasycznego dramatu, właśnie bardziej te­atralna niż literacka, której treść i styl gorąco przyjęła publicz­ność. "Clownów" zagrały teatry w Łodzi, w Krakowie, w War­szawie, w Gdyni, a jej prapremiera odbyła się na scenie kosza­lińskiej. W najbliższą niedzielę (11 września) Bałtycki Teatr Dramatyczny zaprasza widzów na prapremierę nowego utworu utalentowanego autora i reży­sera współpracującego z teatrem w Koszalinie.

"Kazanie" otwiera nowy sezon. Najbliższymi premierami w tym ręku będą: piękna, pełna humoru i mocno osadzona w życiu sztuka współczesnego czeskiego pisarza Jirzego Hubacza"Dom na niebiosach", którą wyreżyseruje Jan Skotnicki w scenogra­fii Andrzeja Markowicza oraz bajka dla najmłodszych, oparta na sławnej opowieści L. Franka Bauma o czarodzieju z Oz, przy­gotowana dla polskiej sceny przez Ernesta Brylla, Małgorzatę Go­raj, Jana Skotnickiego z muzy­ką Władysława Igora Kowalskiego. Bliżej o tych sztukach - przed ich premierami.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji