Artykuły

Wrocław. Praca w toku nad Szekspirem

Praca w toku to oryginalny, dziejący się na oczach widzów proces realizacji spektaklu. Tak pracuje Teatr Pieśń Kozła. W sobotę i niedzielę efekt kolejnego etapu poszukiwań wokół szekspirowskiego "Króla Leara" zobaczymy w siedzibie zespołu.

Wrocławski teatr prowadzony przez Grzegorza Brala to od lat jedno z najciekawszych zjawisk światowej awangardy teatralnej. Znany jest z oryginalnej metody łączenia sztuki aktorskiej z technikami wokalnymi i ruchowymi oraz pracy w toku nad kolejnymi projektami, czyli prezentacji spektaklu w fazach, w trakcie poszukiwań i eksperymentowania.

Jest laureatem najważniejszych nagród na słynnym festiwalu teatralnym w Edynburgu. Poprzedni Szekspirowski tekst - "Makbeta" - zespół zrobił na zamówienie kultowej Royal Shakespeare Company ze Stratfordu na festiwal Complete Works of Shakespeare.

Teraz RSC zaprosiła "Króla Leara", także na festiwal szekspirowski, tym razem organizowany z okazji Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku.

Pieśń Kozła zagra wtedy obok tak słynnych szekspirowskich scen jak londyńskich Globe czy Barbicane.

Po pierwszym etapie pracy zatytułowanym "Szukając Leara - Oratorium" przyszedł czas na etap kolejny - "Pieśni Leara - Labirynt".

Pieśni mają być podstawą wokalnego oratorium inspirowanego dramatem Szekspira.

Reżyser Grzegorz Bral zamówił do spektaklu kompozycje u wybitnego korsykańskiego muzyka Jean-Claude'a Acquavivy z zespołu muzyki tradycyjnej A Filetta i u Macieja Rychłego z Kwartetu Jorgi.

Korsykanin swoje utwory oparł na chorałach gregoriańskich, Polak motywy czerpie z koptyjskiej Ewangelii Tomasza.

- Postać Leara prowokuje do pytań o przyczynę utraty sacrum przez człowieka w życiu codziennym - mówi Bral. - Muzyka współczesna o zapachu ludowej to nasze poszukiwania scenicznego języka, który odetnie się od nowoczesności, współczesności i codzienności i wkroczy w sferę sacrum - dodaje. - Podczas tego nowego etapu pracy wchodzimy w pieśni jak w labirynt, próbując dotrzeć do prawdy ich dramaturgicznej i dźwiękowej natury - wyjaśnia reżyser.

To jest także eksperymentowanie w zakresie technik treningu aktorskiego, których od Pieśni Kozła uczą się aktorzy zagranicznych szkół aktorskich.

***

Praca w toku "Pieśni Leara - Labirynt" - pokazy 17 i 18 grudnia o godz. 20 w teatrze Pieśń Kozła (ul. Purkyniego 1), wstęp wolny

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji