Artykuły

Mówi Anna Wierzbicka

- Zwycięstwo - w kategorii straordinario - w Konkursie Operowym im. Ottavia Ziina w Rzymie w październiku 2010 roku dało mi tym większą radość, że występy uczestników oceniało jury złożone - oprócz śpiewaków - m.in. z dyrektorów teatrów operowych z Neapolu i Rzymu oraz kierowników artystycznych festiwali i fundacji muzycznych działających we Włoszech - mówi ANNA WIERZBICKA, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej.

Anna Wierzbicka - sopran, absolwentka (2001) Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Christiana Elssnera. Zwyciężyła w IX Międzynarodowym Konkursie Operowym im. Ottavia Ziina w Rzymie (2010), jest też laureatką III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlovych Varach (2001) oraz II nagrody i nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Mikulasa Schneidera - Trnavskiego w Trnavie (2004). Finalistka Międzynarodowego Konkursu Operowego im. Adama Didura w Bytomiu (2004), od roku 2005 solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Występowała w Operze Krakowskiej, Operze Bałtyckiej, w Teatrze Wielkim w Poznaniu i w Łotewskiej Operze Narodowej w Rydze. W swoim repertuarze ma najważniejsze partie oper Mozarta - Hrabiny w "Weselu Figara" Donny Elviry w "Don Giovannim", Fiordiligi w "Cosi fan tutte" i Vitellii w "Łaskawości Tytusa", a także

role Agaty w "Wolnym strzelcu" Webera, Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie" Czajkowskiego, Markizy del Poggio w "Dniu królowania" Verdiego, rolę tytułową w wileńskiej wersji "Halki" Moniuszki.

Zwycięstwo - w kategorii straordinario - w Konkursie Operowym im. Ottavia Ziina w Rzymie w październiku 2010 roku dało mi tym większą radość, że występy uczestników oceniało jury złożone - oprócz śpiewaków - m.in. z dyrektorów teatrów operowych z Neapolu i Rzymu oraz kierowników artystycznych festiwali i fundacji muzycznych działających we Włoszech. Lubię rywalizację, a konkursy dają możliwość konfrontacji, choć oczywiście występowanie przed widzami i słuchaczami jest przyjemniejsze.

W repertuarze mam kilka wspaniałych ról, również z oper Mozarta, którego muzyka towarzyszy mi od początku drogi artystycznej. W roku 2005 zadebiutowałam partią Fiordiligi w Operze Krakowskiej, a partie mozartowskie wykonuję najczęściej i świetnie się w nich czuję. Drugim, ważnym dla mnie kompozytorem, jest Mahler. W związku z przypadającą w roku ubiegłym 150. rocznicą jego urodzin miałam okazję wykonać kompozycje, których emocjonalność i wyraz są mi bardzo bliskie. W roku

2009 śpiewałam w Filharmonii Narodowej partię sopranową w

"IV Symfonii" Mahlera prowadzonej przez Krzysztofa Urbańskiego oraz pieśni z cyklu "Des Knaben Wunderhorn" pod batutą Kaia Bumanna z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Bałtyckiej, a w roku 2010 - "Pięć pieśni" do słów Rueckerta z Filharmonią Rzeszowską pod dyr. Michała Klauzy. Tym większa to przyjemność, że pieśni te nie są często wykonywane w Polsce.

Halka w tzw. "Halce wileńskiej" Moniuszki, którą śpiewałam w WOK w spektaklach prowadzonych przez Rubena Silvę (2010/11) oraz Tatiana z "Eugeniusza Oniegina" Czajkowskiego - w Operze Bałtyckiej pod dyr. Jose Marii Florencio (debiut w 2009 r.) to partie o dużym ładunku emocjonalnym, łączące liryzm z dramatyzmem - to piękne, i wzruszające role, o których marzy niejeden sopran. Dla mnie - gdańszczanki - współpraca z Operą Bałtycką jest szczególnie ważna. Na wybrzeżu rozpoczęłam edukację muzyczną i po raz pierwszy zaśpiewałam z towarzyszeniem orkiestry - zespołu Opery Bałtyckiej.

Po latach z prawdziwą przyjemnością wystąpiłam w Gdańsku, już na scenie Opery, wcielając się w role wspomnianej Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie", Hrabiny w "Weselu Figara" i Donny Elviry w "Don Giovannim", w spektaklach reżyserowanych przez Marka Weissa.

Partię Donny Elviry śpiewam także w Operze Krakowskiej w przedstawieniu przygotowanym przez Michała Znanieckiego, a już wkrótce swój repertuar operowy wzbogacę o kolejną wspaniałą rolę - tytułowej Rusałki w operze Dworzaka, w której zadebiutuję w Narodni Divadlo w Brnie. Na Festiwalu Mozartowskim WOK występuję nie tylko w spektaklach operowych ale również z recitalami pieśni i arii koncertowych Mozarta, a w marcu 2012 roku wystąpię w partii Soni w "Zbrodni i karze", operze skomponowanej przez Bernadettę Matuszczak, na festiwalu oper kameralnych XX i XXI w., w ramach obchodów pięćdziesięciolecia WOK.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji