Artykuły

Muzyczna nuda francuskiego "Werthera"

Teatr Wielki w Warszawie po blisko 60 latach wprowa­dził ponownie na swą scenę "Werthera" Julesa Masseneta. Libretto tego dramatu lirycz­nego oparto na "Cierpieniach młodego Wertera" Goethego.

Najnowszą premierę za­wdzięczamy jeszcze Sławo­mirowi Pietrasowi. Realizacja utworu spoczęła w rękach ar­tystów francuskich, zdolnych udźwignąć to kameralne, peł­ne dramatycznych napięć dzieło swego rodaka. Zapro­szono zatem francuskiego dy­rygenta i scenografa oraz de­biutującego w roli reżysera wybitnego polskiego tance­rza, Gerarda Wilka, który od wielu lat mieszka w Paryżu. Niestety, rezultat ich pracy okazał się dość odległy od oczekiwań.

Kardynalną wadą spekta­klu jest to, iż rozgrywa się na wielkiej, a nie kameralnej scenie Opery Narodowej. De­koracje, bardzo dosłowne, brzydkie, całkowicie odarte z poezji, nie ułatwiają wystę­pującym artystom nawiąza­nia ze sobą bardziej intymne­go kontaktu. Śpiewaków pozostawiono w nich samym sobie. Napięcia dramatyczne­go prawie nie ma. Nawet mu­zyka, tak wspaniale napisana, przez kompozytora, nie uła­twia zadania śpiewakom. Interpretacja partytury jest nie­zbyt głęboka. Zbyt wolne tempa powodują, iż z orkiestronu wieje muzyczną nudą. Warszawskie przedstawie­nie ma jednak i niebagatelne zalety. Zawdzięcza je obsa­dzie wokalistów. Prawdziwy triumf w "Wertherze" święci Charlotta. Jest nią debiutują­ca w Warszawie Stefania Ka­łuża. Artystka o szczególnej scenicznej urodzie, obdarzo­na prześlicznym, wspaniale brzmiącym również w gór­nych rejestrach mezzosopra­nem, pokazała jak się śpiewa na europejskich scenach ope­rowych. W osobie francuskie­go tenora, również debiutują­cego w Warszawie Gerarda Garino, znalazła świetnego partnera. Jego głos i bardzo ekspresyjna interpretacja tak­że potrafią zachwycić. Adam Kruszewski jako Albert, po­zostanie w pamięci słucha­czy dzięki znakomitej kreacji wokalnej i aktorskiej. Klasą samą dla siebie jest również Izabella Kłosińska.

Wszyscy śpiewają w języ­ku francuskim. Dzięki napi­som na tablicy świetlnej nie ma jednak problemu ze zrozumieniem tekstu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji