Artykuły

Opole. "Konik Garbusek" w lalkach

Po rzadko dziś obecną na scenie klasyczną baśń Piotra Jerszowa sięgnął Aleksander Maksymiak. - Pozostaję wierny klasyce w teatrze lalek. W formie i treści - mówi reżyser.

"Konik Garbusek" narodził się w 1834 roku. Jego autor, z wykształcenia prawnik, był zafascynowany ludowymi bajkami i z owej fascynacji wzięła się też chęć opowiadania własnych historii. Także tej wzruszającej opowieści o chłopcu, który dokonał rzeczy wielkich mając oparcie w przyjaźni. A kim był jego wierny druh? Garbatym konikiem.

- To przepiękna historia i literatura wysokiej próby, którą jestem o tym przekonany, bezwzględnie powinna mieć swoje miejsce w teatrze uważa Aleksander Maksymiak - Trzeba sięgać po klasykę, bo ona ma w sobie treści uniwersalne. Nigdy nie traci na znaczeniu, promuje wartości zawsze aktualne.

Maksymiak sam o sobie mówi, że jest "ostatnim dinozaurem" stojącym na straży klasycznego teatru lalek. Jego zdaniem zawsze trzeba pamiętać, że teatr nie powinien dzieci tylko bawić, ale także edukować, wychowywać. Próbkę swojej pracy dał opolskim widzom w ubiegłym sezonie (od lat współpracuje z opolskim teatrem) jako autor "Śpiącej królewny" (tekst, reżyserią scenografia).

- To krótka bajka. Wątła fabuła nie starczyłaby na spektakl. Musiałem jej więc dodać dramaturgii - tłumaczy - Ale zderzyłem dwie klasyczne bajki "Szewczyka Dratewkę" i "Śpiącą królewnę". "Konik Garbusek" natomiast to materia tak wyrazistą że większe ingerencje w tekst zniszczyłyby go. "Garbuska", dziś właściwie nieobecnego na polskich scenach, czyta się jednym tchem.

Reżyser hołduje zasadzie, że klasyczne teksty wymagają też klasycznej formy i pielęgnuje tradycję teatru lalkowego, w którym aktorzy kryją się za parawanem. Do widzów wychodzą dopiero po finale.

- Buduję maszynę teatralną, która zmienia się na oczach dzieci. Tworzę teatr plastyczny, kreuję świat nierealny, nieprawdziwy, czyli taki, który w moim przekonaniu działa mocniej na wyobraźnię młodego widzą na jego emocje. A przesłanie sztuki zawsze jest jasne, klarowne. I jeszcze o jednym warto pamiętać. Otóż, klasyka dla kolejnych pokoleń najmłodszych widzów jest przecież nowością. I w tym tkwi jej atrakcyjność. A ja zamierzam pozostać wierny klasyce - deklaruje Aleksander Maksymiak, reżyser, scenograf i wykładowca wrocławskiej szkoły teatralnej.

"Konika Garbuska" Piotra Jerszowa na język polski przełożył Igor Sikirycki. Muzykę do spektaklu napisał Marcin Mirowski. Grają: Barbara Lach, Agnieszka Zyskowska-Biskup, Elżbieta Żłobicką Jan Chraboł, Miłosz Konieczny, Tomasz Szczygielski i Andrzej Szymański.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji