Artykuły

Sopot. Letnie warsztaty tańca

Sopocka Scena Off de BICZ zaprasza na warsztaty z techniki tańca współczesnego i metod pracy w teatrze tańca. Prowadzenie, tancerka i choreograf Sopockiego Teatru Tańca Joanna Czajkowska.

Jeśli lato dla Ciebie to coś więcej, niż bezczynny relaks, jeśli jesteś otwarty na rozwój i przygodę jednocześnie, zapraszamy do Sopockiej Sceny Off de BICZ, al. Mamuszki 2, Teatr Na Plaży.

Zajęcia odbywać się będą codziennie od 1 do 7 sierpnia 2011 w Sali Prób Sopockiej Sceny Off de BICZ w godzinach 11.00 - 14.00.

Zarsztaty prowadzony przez Joannę Czajkowską [na zdjęciu] to wypadkowa jej wieloletnich doświadczeń z zakresu tańca i teatru, który stanowi spójną całość. Podzielony na zajęcia obejmujące technikę tańca współczesnego, improwizację, kompozycję, podstawowe zadania aktorskie i elementy dodatkowe, takie jak relaksacja, czy stretching, realizowany będzie na poziomie dostosowanym do możliwości grupy.

Zapraszamy osoby zajmujące się tańcem współczesnym, ale także pozostałych chętnych uprawiających inne formy tańca, czy szeroko pojętego ruchu. Mile widziane będą także osoby z doświadczeniem teatralnym.

Lokalizacja: Sala Prób Sopockiej Sceny Off de BICZ, Teatr na Plaży, al. Mamuszki 2, Sopot

Godz.: 11.00 - 14.00

Koszt: 200 zł za m-c (21 godz. zajęć)

Ilość uczestników: ograniczona

ZAPISY poprzez tel. kontaktowy: 504 302 449, e-mail: sopot.dance.theatre@gmail.com

***

Informacja o pedagogu:

Joanna Czajkowska: tancerka, choreograf, pedagog tańca; członek Sekcji Tańca i Baletu ZASP, a także FIA - The International Federation of Actors oraz EON - The European Network of Independent Theatre Makers; absolwentka Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego i Kwalifikacyjnego Kursu Instruktorów Tańca Współczesnego przy SAK w Gdańsku, zdobyła dyplom artysty - tancerza, przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich honorowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2005, 2009 i 2010 otrzymała Stypendium dla Twórców Kultury Marszałka Województwa Pomorskiego. Wcześniej związana z Teatrem Patrz Mi Na Usta i Gdańskim Teatrem Tańca. Jako choreograf i niezależny twórca debiutowała w 1997 roku, a w 1998 rozpoczęła artystyczną współpracę z Jackiem Krawczykiem, co stało się początkiem istnienia Sopockiego Teatru Tańca (do marca 2010 działającego pod nazwą Teatr Okazjonalny). Tańczyła na scenach teatralnych w całym kraju m.in.: w Gdańsku, Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Lublinie, Szczecinie, Wrocławiu i za granicą: Litwa, Czechy, Rosja, Islandia, Portugalia, Niemcy, Rumunia, Szwecja, Luksemburg, Estonia, Francja, Mołdawia, Bułgaria, Argentyna, Indonezja, Włochy, Hiszpania. Jest twórcą i współtwórcą choreografii do około 30 spektakli STT, a także do licznych innych spektakli i projektów: m.in. "Fabryka Papieru", "Solidarność 80", "Goldwasser od Gdańszczan" itp. W 2008 roku zrealizowała spektakl "The Moment" dla niemieckiego Goerlitz Tanz Theater. Jako pedagog pracowała dla Studium Animatorów Kultury w Gdańsku, Integracyjnego Klubu Alternatywnego WINDA w Gdańsku, Teatru FETA i Sopockiej Sceny Off de Bicz. W 2006 nominowana do nagrody "Artysta Roku 2005" w plebiscycie Gazety Wyborczej Trójmiasto. We wrześniu 2006 roku na zaproszenie dyrektora programu dla profesjonalnych tancerzy Dance Advance była gościem Live Art Festival and Philly Fringe w Filadelfii (Stany Zjednoczone). Zajmuje się tańcem również od strony teoretycznej: w semestrze 2007/2008 prowadziła cykl wykładów z historii i teorii tańca w gdańskim Klubie Żak, w 2008 roku wzięła udział w konferencji naukowej "Język Tańca" organizowanej przez Uniwersytet Gdański, w 2009 roku w Baltic Movement Conference. Joanna Czajkowska jest także autorem tekstu "Taniec Współczesny w Trójmieście - raport" przygotowanego dla MKiDN z okazji Kongresu Kultury Polskiej 2009. W 2010 roku wraz z Anną Haracz była gościem - ekspertem w cyklu audycji realizowanych na żywo w Radiu Gdańsk pod tytułem "Lekcje Tańca". W kwietniu 2010 otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową "Zasłużona dla kultury polskiej". W listopadzie 2010 poprowadziła cykl wykładów: "Teatr tańca. Historia i twórcy" zorganizowany przez Teatr w Oknie i Wydział Wiedzy o Teatrze Uniwersytetu Gdańskiego. W grudniu 2010 na Scenie Malarnia Teatru Wybrzeże odbyła się premiera adaptacji "Wojny polsko - ruskiej pod flagą biało - czerwoną" według jej scenariusza i reżyserii, której producentem było Nadbałtyckie Centrum Kultury.

Program zajęć:

1. Technika tańca współczesnego:

- koordynacja ciała

- pamięć ruchowa

- jakości i kierunki ruchu

- orientacja ciała w przestrzeni

- podstawowa artykulacja rąk i nóg (pozycje)

- praca z podłogą połączone z rozciągnięciem mięśni i rozluźnieniem ciała przy wykorzystaniu jak najmniejszej energii

- centrum ciała oraz ruch odśrodkowy i dośrodkowy

- ekonomiczne wykorzystanie ciężaru ciała, a także swingu i rotacji bioder

- podstawowa zasada contraction-release (skurczenie, zgrupowanie mięśni i ich wydłużenie, rozluźnienie)

- znajdowanie innych połączeń i zależności w ciele: głowa - kość ogonowa, pięta - kości pośladkowe, izolacje, inicjacja i przebieg ruchu, zależności między stawami i inne

- rola oddechu

- poszukiwanie naturalnego, organicznego ruchu z uwzględnieniem prawidłowego ustawienia ciała (alignment)

- obroty, skoki, umiejętne upadanie

- utanecznienie - kombinacje taneczne

- umiejętność prawidłowego streatchingu czyli rozciągania mięśni i całego ciała

2. Improwizacja:

- wolna (bez tematu) solowa

- tematyczna, strukturalna solowa oraz w mniejszych i większych grupach

- podstawy improwizacji kontaktowej: praca w parach, z impulsem inicjującym ruch z dowolnej części ciała, podstawowe partnerowania: umiejętne podnoszenia bez zbędnego wysiłku poprzez znajdowanie wspólnego impulsu i prawidłową technikę trzymania partnera, mechanikę ruchu a także operowanie ciężarem ciała, wykorzystanie spiral, energii i bezwładności ruchu.

- improwizacja jako prezentacja sceniczna, która się stwarza na oczach widza

3. Kompozycja:

- kształt ciała i jego znaczenie

- tempo i energia

- kierunki i poziomy ruchu

- ustawienia tancerzy i ruchu w przestrzeni

- kanon, synchron, asynchron w ruchu i ich znaczenie

- klasyczne i poza klasyczne widzenie przestrzeni scenicznej

- istota wzroku w ruchu, a także jego znaczenie sceniczne i przestrzenne

- zapoznanie uczestników z teorią ruchu Rudolfa Labana.

4. Podstawowe zadania aktorskie - aktor w teatrze tańca

- studiowanie relacji między uczuciem a ruchową ekspresją (praca nad świadomą sprawnością ekspresyjną aktora)

- praca nad czasoprzestrzennymi relacjami w ruchu aktora, dyscypliną i samokontrolą sceniczną

- słowo w teatrze tańca (jeśli tak to dlaczego?)

- budowanie postaci i sytuacji w oparciu o zadany temat: muzyczny, literacki, wizualny, werbalny.

- realizacja zadanych tematów: kreacja określonej postaci i jej późniejsza analiza

- samodzielne budowanie etiud.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji