Artykuły

Częstochowa. Prawykonanie dzieła Twardowskiego

Publiczne prawykonanie dzieła Romualda Twardowskiego [na zdjęciu] to największe wydarzenie poniedziałku [2 maja]. W koncercie wzięli udział krakowscy aktorzy Dorota Segda i Jerzy Trela.

Kościół Podwyższenia Krzyża ma bardzo dobrą akustykę i gościnnego gospodarza. Dlatego Festiwal Gaude Mater chętnie organizuje tu koncerty. Na debiut w tym miejscu Misterium o Miłosierdziu Bożym "Jezu, ufam Tobie" zgodził się znakomity kompozytor, twórca z częstochowską kartą - Romuald Twardowski. W latach 1959-1965 prowadził w naszym mieście klasę fortepianu w szkole muzycznej i był recenzentem miejscowej prasy.

W koncercie wykonanych zostało 14 pieśni, które ukazały się na płycie CD "Jezu, ufam Tobie" wśród 20 pieśni i psalmów. Ale utwory te - jak informowała prelegentka Beata Młynarczyk - po raz pierwszy tu właśnie, w Częstochowie, wykonywane były przed publicznością.

Kompozycje miały wielką muzyczną prostotę. Słychać w nich było reminiscencje pieśni wykonywanych w kościołach przez wiernych. Przez moment wydawało się, że to nie Chór Politechniki Śląskiej, a Zespół Pieśni i Tańca "Śląsk" śpiewa jakąś ludową muzykę. Ale też utwory Twardowskiego nie mogły chyba mieć innego charakteru, bo dedykowane były św. Faustynie - przeżywającej tajemnice katolicyzmu ogromnie prosto. W pieśniach wykorzystano fragmenty jej Dzienniczka, a cały koncert odbywał się w stulecie urodzin świętej. Autor ma też nadzieję, że jego utwory spodobają się organistom i trafią do kościołów.

- Pisanie Misterium przez Romualda Twardowskiego - objaśniała Młynarczyk - trwało wiele lat i natrafiało na różne przeszkody. Ten pech nie pozwolił kompozytorowi zakończyć pracy na rok 2000 - rok beatyfikacji błogosławionej Faustyny, na dziesięciolecie uczynienia z niej błogosławionej przez Jana Pawła II. Te okoliczności sprzyjały Festiwalowi Gaude Mater, który cieszyć się może obecnym prawykonaniem.

Obok chóru w wykonaniu Misterium wzięła udział dobrze nam znana Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego. Wystąpili też soliści - Dorota Całek i Józef Frakstein oraz aktorzy: Dorota Segda i Jerzy Trela czytający teksty św. Faustyny, Jana Pawła II i innych autorów. Szczególnie pięknie brzmiał głęboki, pozbawiony emfazy głos Jerzego Treli.

Koncert zakończyły owacyjne barwa. A sądząc po wzruszeniu, z jakim kompozytor dziękował wykonawcom - i on uznał prapremierę za udaną.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji