Artykuły

Warszawa. "Król Roger" na inaugurację prezydencji

"Król Roger" Karola Szymanowskiego w inscenizacji angielskiego reżysera operowego Davida Pountneya zostanie zaprezentowany w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej podczas inauguracji polskiej prezydencji. Premiera - 1 lipca; kolejne spektakle 3 i 5 lipca.

"Król Roger" zwany "dramatem sycylijskim" jest drugą operą Szymanowskiego, po ukończonej w 1913 r. "Hagith". Korzeni "Króla Rogera" należy szukać w podróżach, które kompozytor odbywał w latach 1910-14 na południe Europy - do Włoch, na Sycylię oraz do Afryki Północnej. Pomysł napisania opery powstał w 1918 r. podczas spotkania z Jarosławem Iwaszkiewiczem, który opracował libretto.

Premiera "Króla Rogera" - opery, której akcja została umiejscowiona w XII-wiecznym królestwie Sycylii za panowania Rogera II z rodu normandzkiego - odbyła się 19 czerwca 1926 r. w warszawskim Teatrze Wielkim, w reżyserii Adolfa Popławskiego i pod batutą Emila Młynarskiego.

Reżyser David Pountney zwrócił uwagę podczas czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie na bogactwo partytury "Króla Rogera". - To bogactwo muzyczne wynika z fascynacji Szymanowskiego bizantyjskim stylem architektury, jej bogactwem, ornamentyką - ocenił.

Pountney zauważył, że podczas reżyserowania dzieł operowych stara się, aby scenografia nie rywalizowała nigdy z muzyką. - Aby nie współzawodniczyć z bogatą, żywą, muzyką Szymanowskiego wybraliśmy bardzo stonowany, spokojny język plastyczny spektaklu - podkreślił. Autorem scenografii jest Raimund Bauer.

Decydując się na pracę z tym scenografem reżyser - jak wspomniał - dokonał pewnego wyboru estetycznego. - Wiedziałem, że Raimund wprowadzi do dzieła estetykę chłodną, wyobcowaną. Takie podejście jest moim zdaniem lepsze niż dopasowanie do bogatej warstwy muzycznej równie bogatej metaforyki wizualnej - podkreślił.

Zdaniem reżysera najważniejszą cechą całego dzieła, także scenografii jest wieloznaczność, ukryty sens i enigmatyczność dzieła. - Szczególnie tajemniczy jest koniec opery. Właściwie każdy może go interpretować inaczej - zauważył.

Projekt jest współorganizowany przez Instytut Adama Mickiewicza w ramach zagranicznego programu kulturalnego polskiej prezydencji. Szef Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn tłumaczył w czwartek, że zdecydowano się na wybór opery Szymanowskiego, bo jest on jedną z ikon - obok m.in. Stanisława Lema i Czesława Miłosza, na których oparto program prezydencji.

Premiera inscenizacji Pountneya odbyła się 23 lipca 2009 na Festiwalu w Bregencji. W rolę Króla Rogera wcieli się Scott Hendricks. Olga Pasiecznik wykona partię Roksany. W obsadzie znaleźli się także Karol Kozłowski (Edrisi), Will Hartmann (Pasterz), Mieczysław Milun (Archiereios) i Agnieszka Rehlis (Diakonissa). Orkiestrą Opery Narodowej pokieruje Jacek Kaspszyk.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji