Warszawa. Odpowiedź na list Hanny Gronkiewicz-Waltz ws. Teatru Powszechnego
Szanowna Pani Prezydent. Z przykrością odnotowujemy, że Pani list nie zawiera odpowiedzi na prawie żadne z naszych zapytań - młodzi twórcy ponownie piszą do prezydent Warszawy
Warszawa, dn. 15 czerwca 2011r.
Szanowna Pani Prezydent.
Dziękujemy za odpowiedź na list z dn. 16 maja 2011 roku, skierowany przez nas do Pana Ministra Bogdana Zdrojewskiego, którego była Pani współadresatką, w sprawie nieprzejrzystości kryteriów, które stały się podstawą do powołania Roberta Glińskiego na stanowisko dyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie.
Z przykrością odnotowujemy, że Pani list nie zawiera odpowiedzi na prawie żadne z naszych zapytań. Przywołuje Pani regulację prawną, umożliwiającą organizatorowi powołanie dyrektora placówki mu podległej bez publicznego konkursu, z której w przypadku Roberta Glińskiego - jak w większości podobnych przypadków w stolicy - skorzystano (art. 16 ust. 3 Ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001r. nr 13, poz. 123 z późn. zm.); uzasadnia Pani powołanie Roberta Glińskiego słowami: "Jego koncepcja artystyczna, doświadczenie i bliski kontakt z młodymi, zdolnymi twórcami dają nadzieję na atrakcyjny repertuar i rozwój praskiego teatru"; a następnie - odpowiedzialność za ostateczną decyzję w sprawie nominacji przekazuje Pani na ręce Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Znamy regulację, na podstawie której powołany został Robert Gliński. Ponieważ nie odnotowaliśmy ogłoszenia publicznego konkursu na objęcie stanowiska dyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie, nie mieliśmy wątpliwości, że to nią posłużono się w wypadku omawianej nominacji. Wiemy również, że to Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podejmuje ostateczną decyzję w sprawie obsady stanowisk dyrektorów instytucji kultury. Nasze pytania nie odnosiły się ani do podstawy prawnej, ani do zapisanej w owej podstawie ścieżki decyzyjnej, lecz do obyczaju nieupubliczniania warunków i kryteriów powoływania dyrektorów publicznych scen, w tym Roberta Glińskiego.
Przejrzyste procedury wyboru dyrektorów instytucji kultury, na podstawie sprecyzowanych oczekiwań organizatora, wynikających z prowadzonej przezeń czytelnej polityki kulturalnej są gwarantem wysokiej jakości życia publicznego. Nieprzejrzyste kryteria i procedury wyboru osób do pełnienia tego typu funkcji obniżają prestiż stanowiska, a co za tym idzie - instytucji, utrudniając powołanym dyrektorom realizowanie zadań programowych, mogą generować napięcia wewnątrz zespołu pracowników, jak również otwierać pole do domniemań niekorzystnych dla obrazu funkcjonowania rodzimej kultury, w konsekwencji zaś - obniżać zainteresowanie publiczną misją instytucji kultury. Jako obywatele troszczący się o wysoką jakość życia publicznego oraz pozycję, jaką na mapie kulturalnej zajmują warszawskie teatry, domagamy się transparentności kryteriów i procedur doboru osób na stanowiska dyrektorów tychże instytucji.
W związku z powyższym, raz jeszcze zwracamy się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w liście z dn. 16 maja 2011 roku oraz na pytania wynikłe z uzasadnienia decyzji o przyznaniu Robertowi Glińskiemu stanowiska dyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie, które przywołuje Pani w odpowiedzi na tamten list.
1. Czy - oprócz Roberta Glińskiego - brali Państwo pod uwagę inne kandydatury na stanowisko dyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie? Jeśli tak, to czyje?
2. Z Pani listu wynika, że przekonuje Panią "koncepcja artystyczna" Teatru Powszechnego w Warszawie zaproponowana przez Roberta Glińskiego. Czy Robert Gliński przedstawił tę koncepcję przed nominacją? Które z punktów tej koncepcji dają - w Pani ocenie - największą "nadzieję na atrakcyjny repertuar i rozwój praskiego teatru"? Prosimy o upublicznienie koncepcji artystycznej Roberta Glińskiego.
3. Dlaczego - w Pani ocenie - koncepcja artystyczna przedstawiona przez Roberta Glińskiego dawała większe nadzieje na "atrakcyjny i rozwój praskiego teatru" niż inne zgłoszone "koncepcje artystyczne"?
Z poważaniem
Andrzej Bartnikowski
Agnieszka Błońska
Michał Borczuch
Paweł Dobrowolski
Bartosz Frąckowiak
Iga Gańczarczyk
Krzysztof Garbaczewski
Małgorzata Głuchowska
Jolanta Janiczak
Wojtek Klemm
Redbad Klijnstra
Natalia Korczakowska
Marcin Liber
Krzysztof Minkowski
Agnieszka Olsten
Katarzyna Raduszyńska
Wiktor Rubin
Anna Smolar
Igor Stokfiszewski
Weronika Szczawińska
Paweł Sztarbowski
Tomasz Śpiewak
Marcin Wierzchowski
Barbara Wysocka
Michał Zadara
Krzystof Zarzecki
Wojtek Zrałek-Kossakowski