Artykuły

Dawne czasy

,,Dawne czasy'' to sztuka, w której napięcie wytwarza przestrzeń między słowami. Wszystko rozgrywa się w cza­sie owych pauz, zawieszeń głosu, ci­szy, będącej piekłem namiętności i wspomnień. Jeśli słowa precyzyjne i celne zastąpimy absolutną głuchotą językową tłumacza (B. Taborski); wolną przestrzeń wypełnimy tzw. zna­czącymi spojrzeniami pań, by nawet debil nie miał wątpliwości, iż rzecz dotyczy spraw damsko-damskich, to i o ciszę możemy być niespokojni. Zaskrzypią krzesła na widowni, a wrażliwy recenzent p. Hausbrandt ścier­pnie, że już, zaraz, za chwilę p. Mi­kołajska (Anna) rzuci się na p. Mro­zowską (Kate) z okrzykiem: Daj buzi, Kasiu!

Cóż zostało z Pintera, cóż ocalało z jego intencji? Nic albo nic... Rozu­miem, że specyfika u nas inna: wza­jemne oddziaływanie na siebie obu pań należało silniej zaakcentować w Warszawie niż w Londynie. Chyba jednak nie w ten sposób i nie kosztem autora. Nonsensem jest również przy­pominanie sobie przez 40-letnich bo­haterów piosenek z lat młodości. Oka­zało się, iż w latach pięćdziesiątych największymi szlagierami był ,,Mały gigolo" i pieśń "Mała kobietko, czy wiesz..." Mała kobietka może tego nie wiedzieć, ale kierownik muzyczny Teatru Współczesnego powinien os­trzec reżysera przed blamażem. A mo­że to nie jest niedopatrzenie, tylko twórcze włączenie się Teatru Współ­czesnego w nurt eksperymentów? Jeśli tak, to wolałbym, aby ze sceny roz­brzmiewały ,,Wozy kolorowe". Też byłoby bez sensu, ale melodia żywsza.

Poza tym zobaczyliśmy wszystko ze znakiem Q. Grali świetni aktorzy, reżyserował Erwin Axer, scenografię zaprojektowała Ewa Starowieyska. Dla­czego więc impreza zakończyła się klęską? Podejrzewam, iż jest to kryzys pewnej formuły robienia przedsta­wień. Kryzys perfekcjonizmu. Kry­zys teatru, który wypadł z rytmu swego czasu.

Ocalić teatr dawny, teatr ,,czysty" przed wpływami życia można tylko wtedy, gdy zamknie się go w szklanej kuli.

A kto dziś uwierzy, iż szklane kule służą sprawie przyszłości...

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji