Artykuły

Finaliści Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

W dniach 4-7 maja 2011 roku odbyły się obrady Komisji Artystycznej 17. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, podczas których zostały wyłonione spektakle finałowe.

Celem 17. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej jest nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzacja polskiego dramatu współczesnego. W październiku 2010 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy współudziale Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie ogłosiło 17. edycję Konkursu, do której zostało zgłoszonych 85 spektakli z 51 teatrów. Do I etapu Konkursu zakwalifikowano 77 przedstawień.

Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Monika Kwaśniewska, Joanna Puzyna-Chojka, Agnieszka Rataj, Kalina Zalewska, Andrzej Lis, Cezary Polak wybrała do finału 11 spektakli:

1. "Bar Babylon", Radosław Paczocha, reż. Gabriel Gietzky, Teatr im. S. Jaracza, Olsztyn

2. "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej", Paweł Demirski, reż. Monika Strzępka, Teatr

Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu

3. "Chłopiec malowany", Piotr Rowicki, reż. Piotr Ratajczak, Teatr Polski, Poznań

4. "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku", Dorota Masłowska, reż. A. McCracken, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. J. Słowackiego, Koszalin

5. "Klaus der Grosse", Marta Giergielewicz, reż. Maćko Prusak, Wrocławski Teatr Współczesny

im. E. Wiercińskiego

6. "Pod-grzybek", Marta Guśniowska, reż. Petr Nosalek, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. A. Smolki

7. Tęczowa trybuna 2012, Paweł Demirski, reż. Monika Strzępka, Teatr Polski, Wrocław

8. "Traktat o manekinach", Piotr Tomaszuk, reż. Piotr Tomaszuk, Teatr Wierszalin, Supraśl

9. "Utwór o Matce i Ojczyźnie", Bożena Umińska-Keff, reż. Jan Klata, Teatr Polski Wrocław

10. "Żywoty świętych osiedlowych", Lidia Amejko, reż. Agata Kucińska, Teatr Ad Spectatores, Wrocław

11. "III Furie", Sylwia Chutnik, Magda Fertacz, Małgorzata Sikorska-Miszczuk, reż. Marcin Liber, Teatr im. H. Modrzejewskiej , Legnica

oraz 3 teksty dramatyczne:

1. "Cukier Stanik", Zyta Rudzka

2. "Konradmaszyna", Mateusz Pakuła

3. "Olga. Eine charmante Frau", Dana Łukasińska

W dniach od 10 maja do 15 czerwca br. Jury Konkursu w składzie: Joanna Krakowska, Maria Maj, Joanna Szczepkowska, Przemysław Czapliński, Łukasz Drewniak, Roman Pawłowski, Paweł Wodziński obejrzy spektakle finałowe oraz wyłoni laureatów. Lista wyróżnionych spektakli zostanie ogłoszona na uroczystym zakończeniu Konkursu w pierwszych dniach lipca 2011.

Komisja Artystyczna przyznała refundację części kosztów przygotowania premier teatrom dopuszczonym do I etapu, o ile wcześniej nie otrzymały dofinansowania w ramach Programów Ministra lub Programu Mecenat. Ostateczne wysokości refundacji zostaną ogłoszone do 15 lipca 2011.

Jacek Sieradzki, przewodniczący Komisji Artystycznej:

- Dobiegł końca pierwszy etap XVII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Komisja Artystyczna obejrzała 77 zakwalifikowanych do Konkursu przedstawień, omówiła je, określiła wstępnie wysokość zwrotu części kosztów przygotowania przedstawień - ostateczna decyzja zostanie podjęta po otrzymaniu raportów dotyczących eksploatacji poszczególnych tytułów, na co teatry mają czas do 15 czerwca. Wyłoniła także 11 spektakli finałowych - w najbliższym czasie oglądać je będzie jury Konkursu - i trzy teksty dramatyczne do przeczytania przez jurorów.

Znakomitą większość - ponad - zgłoszonych do Konkursu spektakli stanowiły prapremiery. Jest to niewątpliwy powód do radości, mąconej jedynie przez obserwację, że zbyt często teksty zasługujące na wielokrotne i różnorodne interpretacje reżyserskie, kończą swój żywot sceniczny po jednokrotnym, prapremierowym wystawieniu. Dlatego wypada podkreślić - także z myślą o następnym Konkursie - że obecnie refundacji kosztów przygotowania przedstawienia podlega każde wystawienie polskiego tekstu napisanego w ostatnich dwudziestu latach, a nie tylko pierwsze i drugie, jak bywało dotąd.

Geograficzny układ finałowej jedenastki jest, jak się zdaje, bardzo znamienny dla współczesnego życia polskiej sceny. Bardziej obrzeża niż centra. Firmy znane i specjalizujące się nie od dziś w realizacjach współczesnej dramaturgii (choć są i niespodzianki, może czarne konie Konkursu?). Dolny Śląsk rządzi!! Kompromitująca nieobecność Warszawy i Krakowa boli i doskwiera, ale to nie odkrycie Konkursu, tylko raczej potwierdzenie smutnego stanu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji