Artykuły

Alex frustrat

"Nakręcana pomarańcza" w reż. Jana Klaty w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu. Ocenia Krzysztof Kucharski w Słowie Polskim Gazecie Wrocławskiej.

Jezus się nie pokazał i może to była pierwsza recenzja z premiery Jana Klaty.

"Grajcie dalej" - krzyczała publiczność, kiedy wysiadł rzutnik i dr Brodzki vel Ewelinę Paszkę-Lowitzsch zamurowało. Naciskała guzik, ale slajd z Chrystusem nie pojawiał się na ścianie

Konwencję przedstawienia "Nakręcana pomarańcza" wg powieści Anthony'ego Burgessa podpowiada okładka programu w komiksowym stylu. Na tle widowni stoi półnagi punk. Goła klata bliższa jest klatce piersiowej Eryka Lubosa, natomiast irokez z pewnością należy do reżysera Jana Klaty.

Mimo paru potknięć, to bardzo sprawny reżysersko spektakl. Widać, że buntownik Klata rozwija się prawidłowo. Myślę, że futurystyczna wizja Burgessa sprzed 40 lat już się oswoiła, bo fikcję zastępują codziennie fakty w telewizji. Groteskowa scena gwałtu śmieszy. Przerazić może nas to, że śmieszy, zamiast przerażać. Podziwiam autora ruchu scenicznego Macieja Prusaka, bo poradził sobie ze scenami przemocy, którym ostra punkowa muzyka nadaje trochę tanecznego rytmu. Jeżeli to, co młodzi teraz tańczą, można nazwać tańcem.

Wspaniały jest Eryk Lubos i jego Alex. Wszyscy od dawna mówią, że to utalentowany aktor, ta rola to kreacja. Precyzyjna, surowa, ostra i niezwykle przekonująca. On też podbija artystyczną rangę tego przedstawienia. Wyraziste role stworzyli jeszcze w teatralnym komiksie: dwie Babule ze stępioną wrażliwością, czyli Łucja Burzyńska i Irena Dudzińska, oraz wałbrzyski aktor Tomasz Orpiński (Jołop). Do mojej prywatnej nagrody za najlepsze epizody kandyduje małżeństwo mimów - Katarzyna i Aleksander Sobiszewscy. Dyrektor wrocławskiej pantomimy za zabawną rolę Opozycjonisty, a jego druga połowa za rolę Pielęgniarki i Kusicielki, choć nie wiem, czy jest to moralne obsadzać mężatkę w roli kusicielki bardzo przekonującej. W stosunku do oryginału spektakl powinien zmienić tytuł na "Wyciśniętą pomarańczę", bo parę ważnych w powieści elementów po drodze zgubił. Na przykład emocje, przerażenie, bezsilność i wiarę.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji