Artykuły

Warszawa. Premiery majowe w Teatrze Praga

Zespół po raz kolejny porwał się na niebanalne sztuki. Obie to adaptacje klasycznych autorów Obie też dotykają wszystkich niezwykle ważnych dla nas spraw, takich jak: relacje z obcymi, oczekiwanie na cud

Kondycja człowieka oczekującego nacechowana jest emocjami eskalującymi do skrajności.

"Hermeneia"

PREMIERA - 21,22 maja, godz. 19.00

"Hermeneia" została pomyślana jako wydarzenie z pogranicza teatru dramatycznego i sztuki tańca. Twórcy spektaklu bazują na "Czekając na Godota" Samuela Becketta, a także na twórczości Harolda Pintera, Johna Fosse, Virginii Volff i Franka Herberta. Reżyser i choreograf spektaklu, Tomasz Bazan, podejmuje wysiłek performatywnego rozczytania sytuacj i z najważniejszego dzieła irlandzkiego noblisty.

Spektakl właściwym sobie językiem opowiada o społeczności czekającej na cud, na nadejście Nowego. Widzimy grupę ludzi trwających w pełnym niewypowiedzianego napięcia oczekiwaniu. Kondycja człowieka oczekującego nacechowana jest emocjami eskalującymi do skrajności. Oczekiwanie pobudza kreatywność, ale wyzwala również moce destrukcyjne, zakorzenione w poczuciu śmiertelności, w procesie obumierania. Świat pozostający pod wpływem doświadczenia Shoah potrzebuje iskry nadziei, czeka na Mesjasza, którym może być każdy. W rolach głównych zobaczymy m.in. Piotra Trojana, laureata pierwszej nagrody aktorskiej podczas XXVII Międzynarodowego Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi, i Justynę Wasilewską, zdobywczynię Złotego Tukana podczas XXX Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Przy powstawaniu spektaklu wziął udział zespół od lat współpracujący z Teatrem Maat Projekt z Lublina, którego twórcą jest Tomasz Bazan.. Spektakl realizowany przy wsparciu MKiDN w ramach programu stypendialnego Tomasza Bazana.

Reżyseria i choreografia: TOMASZ BAZAN, Muzyka: MARCIN JANAS Obsada: PIOTR TROJAN, ANITA WACH, JUSTYNA WASILEWSKA, NATALIA KALITA, EWA PAJĄK, ŁUKASZ JANUSZEWSKI

www.teatrpraga.pl

"Koniec półświni" [na zdjęciu]

Aktor i aktorka chcą zrozumieć sens bycia ofiarą. Decydują, że najlepsza metafora ofiary to próba zmierzenia się z tym tematem na scenie, wcielając się w archetypowe postacie-ofiary: zarzynana świnia i człowiek przemieniony w robaka. Okazuje się, że zmierzenie się z tym tematem na scenie jest głupie, więc będzie wymagało od nich odrzucenia schematów klasycznego teatru i partnerstwa scenicznego: aby stać się ofiarą, trzeba egoistycznie przekroczyć granicę wybranych postaci i wybranych tekstów, i przestać to grać. Przy pomocy widowni: niesprawiedliwy sędzia tej próby.

To nie spektakl, to właśnie próba zmierzenia się i poszukiwania relacji z obcym organizmem, zwanym widownią, nie rezygnując z dowcipu i z iluzji teatru.

Reżyseria: JAKUB PORCARI Muzyka na żywo: JAKUB PERKOWSKI

Obsada: PIOTR TROJAN, NATALTA KALITA www.teatrpraga.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji