Artykuły

Różne rzeczy o świecie i człowieku, na różne sposoby

Jeśli będę miał opinie, że widzowie zobaczyli przedstawienia, niekoniecznie wybitne, ale dobre i z różnych estetyk. Mówiące bardzo różne rzeczy na temat świata, człowieka i na bardzo różne sposoby. Jeśli widz zobaczy taką paletę, tzn. że udało się nam pokazać rodzaj panoramy małej formy - mówi Piotr Ratajczak, reżyser, członek komisji artystycznej Kontrapunktu.

Ewa Podgajna: Co się teraz kontrapunktuje na Kontrapunkcie?

Piotr Ratajczak, reżyser, członek komisji artystycznej Kontrapunktu: To, co powinno się kontrapunktować, czyli różne estetyki teatralne, które coraz bardziej się w teatrze, zresztą nie tylko polskim, rozchodzą. Zobaczymy, czy te przedstawienia o bardzo różnych formach wywołują między sobą kontrapunkt, czyli rodzaj twórczego napięcia.

Jakie spektakle mają szanse na Kontrapunkcie?

- Jurorzy są z tak różnych środowisk, niezwykle ciekawe jest, jak się zetrą. Jeśli chodzi o publiczność, może duże szanse na jej uwiedzenie ma "Kompleks Portnoya" Teatru Konsekwentnego i ta ich bezpretensjonalna zabawa?

A może precyzyjna robota mistrza od rytmu i atmosfer, czyli Grzegorza Jarzyny w "Między nami dobrze jest" z niezwykłym tekstem Doroty Masłowskiej?

Zapraszając spektakle, parę razy taki rodzaj goryczy przeżyłem, że coś, co w przestrzeni oryginalnej działało niesamowicie, na naszym festiwalu było martwe i okazywało się rozczarowaniem. Myślałem: jak to możliwe, że jadę do Wiednia i w Schauspielhaus oglądam przedstawienie "Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" na podstawie Doroty Masłowskiej w reż. Armina Petrasa. Wszyscy się z niego cieszą, klaszczą na stojąco. A potem w przestrzeni Lokomotywowni w Szczecinie okazuje się przeciętnym i rozczarowującym. Łatwiej robić festiwal filmowy, bo przestrzeń kina nic w filmie nie zmieni.

Co powinno zdarzyć się na Kontrapunkcie, żeby pan pomyślał: osiągnęliśmy sukces?

- Jeśli będę miał opinie, że widzowie zobaczyli przedstawienia, niekoniecznie wybitne, bo te zdarzają się raz na kilka lat, ale dobre i z różnych estetyk. Mówiące bardzo różne rzeczy na temat świata, człowieka i na bardzo różne sposoby. Jeśli widz zobaczy taką paletę, tzn. że udało się nam pokazać rodzaj panoramy małej formy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji