Artykuły

Ogień w głowie

Za "Ogień w głowie" Marius von Mayenburg otrzymał w 1997 r. nagrodę Kleista dla młodych dramatopisarzy, rok później - na­grodę Frankfurckiej Fundacji Autorów.

Na temat "Feuergesicht" Mayenburg po­wiedział: "Nie mam już ochoty na cynizm, ce­lowe zniekształcanie postaci i donosicielstwo. "Ogień w głowie" jest pewnego rodzaju punktem zwrotnym w moich dramatach ro­dzinnych; postaci traktowane są tu bardzo poważnie. Zależało mi na tym, żeby rodzice nie byli żadnymi potworami". Ojciec i Matka, filary porządnej, mieszczańskiej rodziny, są bezradni wobec problemów, z którymi bory­kają się ich dorastające dzieci. Dla Olgi, a zwłaszcza Kurta, całkowicie wyobcowanego i stopniowo zmierzającego ku samozagła­dzie, rodzice są "żywymi trupami". W odczuciu rodzeństwa, pierwszym przy­krym życiowym doświadczeniem każdego jest jedność z ciałem matki. Fizjologia organizmu kobiety budzi obrzydzenie. Olga, gdy sama przestaje być "dzieckiem w zbyt obszernym ciele", też czuje się parszywie. Frustrujące doświadczenia zbliżają brata i siostrę ponad przyjętą miarę. Olga wprowadza chłopaka w świat nowych doznań, pomaga mu zrozu­mieć, "do czego może być dobre" kobiece cia­ło. Kurt z kolei zaraża siostrę swoją fascyna­cją ogniem. Uczy, jak obchodzić się z materia­łami łatwopalnymi i wybuchowymi, jak się zachować, gdy ogień ogarnia wszystko wokół - w podpalonej fabryce, szkole, kościele. Któregoś dnia Matka znajduje za garażem nadpaloną gazetę, w niej częściowo spalone­go ptaka. Jest zaniepokojona niebezpieczny­mi zabawami syna, a także tym, że znajduje w nich przyjemność. Ojciec, najchętniej cho­wający się za gazetą, bagatelizuje sygnał. Rodzice zgadzają się w jednej kwestii: chcą mieć święty spokój. I chcą, żeby było jak u in­nych ludzi - syn, jak wszyscy chłopcy w jego wieku, grywa z Ojcem w piłkę, córka przypro­wadza swojego chłopaka, przedstawia... Jed­nak chłopak Olgi staje się źródłem kolejnego konfliktu. Kurt, chorobliwie o niego zazdro­sny, atakuje go przy każdej okazji, a w końcu wyjawia, że Paul nie jest jej jedynym mężczy­zną. Paul nie może uwierzyć w to "perwersyj­ne ohydztwo", ale Olga nie wypiera się kazi­rodczego związku z bratem, łącząca ich więź staje się coraz intensywniejsza, pogłębia się przepaść między nimi a rodzicami. A Kurt w coraz bardziej widoczny sposób pogrąża się w swoim świecie - "a jak ktoś się zbliży, zosta­nie spalony, bez wściekłości".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji