Artykuły

Maski i twarze (fragm.)

POPRZEDNI felieton zatytu­łowałem "Coraz smutniej". Otóż miło mi poinformować widzów, że się nieco przejaśniło ostatnio w tych teatrach. Proszę tylko nie oczekiwać relacji z po­godnych komedii, chociaż każda ze sztuk zawiera jakieś elemen­ty komediowe, wyrastające zresz­tą z bardzo zróżnicowanych poetyk.

Niewątpliwym wydarzeniem se­zonu, obfitującego w stolicy w szacowne nazwiska i mniej szacowne realizacje, stała się pra­premiera sztuki Mrożka "Kra­wiec" w "Domu Mrożka" czyli w Teatrze Współczesnym.

"Krawiec", to sprawa masek i twarzy, formy i treści, hege­monii zewnętrznych atrybutów kultury nad treściami ideowymi, bezradności rewolucyjnych prze­mian wobec zastanych, skostnia­łych wzorców kulturowych. Tyl­ko że niekiedy jest to bezrad­ność pozorna i uleganie zamie­rzone, leżące w sferze taktyki. W ten sposób można mówić o "ciągłości tradycji".

Bohaterem sztuki jest Krawiec, któ­ry najpierw ubiera Jego Ekscelencję i jego dwór, a po obaleniu go - wo­dza zwycięskiej rewolucji Barbarzyń­ców, Onucego. Im obu jest niezbęd­ny a wierzymy, że po kolejnym prze­wrocie stanie się niezbędny następcy Onucego.

Są w sztuce jeszcze dwie postaci, ważne dla idei utworu: tajemnicza kobieta Nana, która pod czarnym woalem fascynacji kryje zupełnie nie-fascynującą postać, oraz jej syn Karlos, który nie nosi żadnej maski, łą­cząc ideowy fanatyzm z konformistyczną nadgorliwością.

Sztuka nie ma tej ostrej przejrzy­stości i wręcz matematycznej pre­cyzji w logice rozwoju akcji zewnę­trznej i wewnętrznej, co "Tango" czy "Emigranci" (zwłaszcza akt III), są też miejsca, które mogą uchodzić za puste czy "dłużyzny".

Sztuka otrzymała optymalny kształt sceniczny, grają bowiem tytułowe role "mrożkowi" akto­rzy, pamiętani z wielu poprzed­nich realizacji prapremierowych Mrożka.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji