Artykuły

Hiszpański dom kobiet

W imię niewzruszonych ka­nonów obyczajowości, zgodnie z zasadami, które obowiązywały w tym kraju z pokolenia w pokole­nie, w poczuciu przynależności do pewnej sfery społecznej i wreszcie dla opinii i dla religii - Bernarda Alba zbudowała i strzegła swego domu kobiet. Ileż w nim kryło się namiętności, skrywane­go buntu, niewyżytej energii. Ile zawodu wobec życia...

Frederico Garcia Lorca pisząc tę sztukę w roku swej tragicznej śmierci (1936) przedstawiał rzeczy­wistość wobec której się buntował i którą starał się rozbić i unicestwić. Dziś ta sztuka, mniej poe­tycka od innych sztuk Lorki, stanowi nie tylko pewien cie­kawy dokument epoki, ale tak­że odsłania przed nami głębię ludzkich przeżyć i doznań tak znakomicie uchwyconych i zarysowa­nych. "Dom Bernardy Alba" jest ponadto sztuką, która stwarza okazję do znakomitego popisu ak­torskiego dla wszystkich niemal wykonawczyń.

Przedstawienie Poniedziałkowego Teatru TV we wnikliwej i czuj­nej reżyserii Krystyny Meissner (na tle interesującej scenografii Xymeny Zaniewskiej) było właśnie ważkie przez fakt znakomitej i celnej obsady. W roli tytułowej wystąpiła Zofia Rysiówna - reprezentująca typ zaciętej, pewnej siebie i swoich racji kobiety. Ber­nardę Alba Rysiówna słusznie po­zbawiła cech demonicznych. Obok niej uznanie trzeba wyrazić właś­ciwie wszystkim paniom występu­jącym w rolach wiodących.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji