Artykuły

Warszawa. Dymisja dyrektora Opery Narodowej Jacka Kaspszyka

Dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie Jacek Kaspszyk (na zdjęciu) złożył ministrowi kultury swoją dymisję. Jej powodem jest zadłużenie instytucji na kilka milionów złotych - poinformowała dziś (22 marca) rzeczniczka resortu Anna Godzisz.

Teatr Wielki - Opera Narodowa jest instytucją podlegającą Ministerstwu Kultury i dotowaną przez ten resort. Dotacja była co roku zwiększana, w 2005 r. wyniosła prawie 62 mln zł, rok temu - ok. 58 mln, a dwa lata temu - ok. 52 mln zł.

Obecnie ministerstwo prowadzi kontrolę w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w celu ustalenia dokładnej wysokości długu i przyczyn zadłużenia. Wstępnie wiadomo, że wynosi ono ok. 6 milionów złotych. Teatr od roku zalegał z opłatami dla ZUS-u i Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Jak poinformowała PAP Godzisz, minister Dąbrowski, zgodnie z procedurą obowiązującą w takich przypadkach, zwrócił się także o opinię w całej sprawie do związków zawodowych.

PAP nieoficjalnie dowiedział się, że Waldemar Dąbrowski prawdopodobnie przyjmie dymisję Kaspszyka. Decyzja zapadnie w przyszłym tygodniu.

Zdaniem Elżbiety Pendereckiej, która wielokrotnie współpracowała z Kaspszykiem, m.in. przy tegorocznej edycji Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, jego dymisja "to duża strata dla Teatru Wielkiego-Opery Narodowej". Penderecka nie chciała odnosić się do ostatnich, nieprzychylnych recenzji prowadzonego przez Kaspszyka koncertu inaugurującego festiwal beethovenowski (15 marca). Międzynarodowi soliści oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego wykonali wówczas Missę Solemnis D-dur op. 123 Ludwiga van Beethovena. Kaspszykowi zarzucano m.in., że pozostawił solistów samym sobie, skupiając się na prowadzeniu orkiestry i chóru. - Nie można sądzić dyrygenta po jednym utworze, trzeba oceniać całokształt jego działalności - w przypadku pana Kaspszyka jest on imponujący - powiedziała Penderecka.

Jacek Kaspszyk został dyrektorem artystycznym i muzycznym Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w 1998 r., a od września 2002 r. jest także dyrektorem naczelnym opery. Przygotował kilkanaście premier, m.in. "Don Giovanniego" Wolfganga Amadeusza Mozarta, "Króla Rogera" Karola Szymanowskiego, "Don Carlosa" i "Otella" Giuseppe Verdiego, "Oniegina" Piotra Czajkowskiego i "Ubu króla" Krzysztofa Pendereckiego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji