Artykuły

Do piachu

Sztuka Tadeusza Różewicza powstawała 17 lat (1955-1972), by przez następnych siedem nie móc ukazać się drukiem. Jej prapremiera w warszawskim Teatrze Na Woli w reżyserii Tadeusza Łomnic­kiego szybko zeszła z afisza wskutek protestów środo­wisk kombatanckich. Wersja telewizyjna Kazimierza Kutza z 1989 r. czekała na emisję wiele miesięcy by w końcu dać pole do kolejnych protestów. Dramat Różewicza wzbudza tak silne emocje, gdyż demitolo­gizuje niepodległościowe podziemie czasu II wojny światowej. Autor, znający partyzanckie życie z autop­sji, przedstawił je z naturalistyczną brutalnością. Żoł­nierze leśnego oddziału są brudni, śmierdzący i wul­garni. Nie brak wśród nich jednostek skrajnie zdemoralizowanych. Po ograbieniu plebanii i gwałcie na gospodyni, dwaj winowajcy znikają, pozostawiając na pastwę losu towarzyszącego im prostodusznego Wa­lusia. Wprawdzie wyrok śmierci na Walusia wydaje się absurdalnym nieporozumieniem, jednak prawa wojny są w takich przypadkach jednoznaczne. Kutz stworzył wspaniałe, pulsujące emocjami widowisko. Wśród znakomitych ról na szczególną uwagę zasłu­guje postać szczerego i naiwnego Walusia, kreowana przez mało znanego wówczas Piotra Cyrwusa. Aktor nasycił ją prawdą wyrazu o sile wstrząsu. Jest to jed­no z tych arcydzieł Teatru TY któremu żadne protesty nie są w stanie zaszkodzić.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji