Czas akcji: nieokreślony rok przed II wojną światową.
Miejsce akcji: Nowy Jork, bar Brice Paradise Club.
Obsada: 4 role męskie, 3 role kobiece.
Druk:
Prolog: W barze Brice Paradice Club w Nowym Jorku sześćdziesięciopięcioletnia Malka wspomina nad margeritą czasy swojej młodości, gdy wraz z siostrą przyjechały do Ameryki z małego miasteczka niedaleko Lwowa.
Scena 1: W synagodze w małym miasteczku na wschodzie Polski, w czasie nabożeństwa, dwie siostry: młodsza - Chaja i starsza - Malka Pegelman rozmawiają o wujku Icku, który ma wkrótce wyjechać do Ameryki i o Herszlu, który już tam jest. W końcu kantor, nie wytrzymawszy gadulstwa dziewcząt, ucisza je stanowczo.
Muzyka 2: Malka i Chaja pakują się przed wyjazdem do Ameryki.
Scena 2: Statek, którym płyną Malka i Chaja wpływa do portu Ellis Island. Dziewczęta czekają na odprawę.
Muzyka 3: Sala przyjęć na Ellis Island. W trakcie rozmowy z Malką i Chają, urzędnik imigracyjny wypytuje dziewczęta o ich zawody i nazwiska. Okazuje się, że ich imiona i nazwisko rodowe Pegelman, nie pasują do Ameryki. Wymyśla im więc nowe nazwisko: Parry, i nowe imiona: Marnet i Claire. Kiedy kończy się odprawa, w porcie wita je młody Herszel - który mimo zewnętrznych prób "amerykanizacji" wyglądu, nie mógłby się wyprzeć swojego żydowskiego pochodzenia. Wydarzenie komentuje stara Malka. Mówi o tym, że od pierwszej chwili zauważyła wrażenie jakie zrobiła na Herszlu Chaja i o tym, że wbrew zaleceniom matki, to właśnie u niego zamieszkały, mimo, że nie był ich krewnym - był jednak Żydem, więc jakby rodziną.
Scena 3: Po kilku miesiącach Malka pracuje w fabryce tekstylnej, nocami dorabia szyciem koszul. Chaja sprzedaje wieczorami bajgle. Żyją bardzo skromnie. Chaja, mimo zakazów siostry, sprzedając bajgle, zwykła śpiewać na ulicy. Malka ma do Chai pretensje, że ta tak mało zarabia. Może nigdy nie uda im się sprowadzić do Ameryki reszty rodziny. Chaja chce zostać pieśniarką, chce śpiewać i nie rozumie dlaczego miałaby zrezygnować ze swoich marzeń. Okazuje się, że Herszel trzy miesiące temu został zwolniony z pracy i teraz nie ma z czego zapłacić czynszu za mieszkanie.
Scena 4: Chaja sprzedając bajgle, śpiewa przed teatrem Second Avenue. Niezauważony przez nią, przysłuchuje się jej Samuel Benstein - agent współpracujący z teatrem, proponuje jej, aby zgłosiła się którejś soboty na przesłuchanie przed dyrektorem., po czym wręcza jej dziesięciodolarowy banknot, kupując od niej cały koszyk bajgli.
Scena 5: Rozemocjonowana Chaja wraca do domu i oznajmia Malce, że została zaproszona na przesłuchanie. Malka gromi ją, że najpierw muszą zarobić na to, aby móc sprowadzić rodzinę. Chaja jednak nie chce jej słuchać, chce zrobić karierę na Brodwayu i chce wziąć udział w przesłuchaniu. Malka po przemyśleniu decyduje, że mimo swoich wątpliwości, pójdzie razem z nią.
Scena 6: Na widowni Second Ave Theatre rozmawiają dyrektor teatru i Samuel Bernstein. Dyrektor robi wyrzuty podwładnemu, że przyprowadził mu kolejną żydowską debiutantkę, godzi się jednak ją przesłuchać. Chaja śpiewa pięknie, jednak opanowanie przez nią sztuki ruchu scenicznego pozostawia wiele do życzenia. Dyrektor po przesłuchaniu oznajmia, że nie ma ona czego szukać w teatrze. Malka, będąca świadkiem tej sceny, oznajmia też, że straciły właśnie mieszkanie, w którym dotąd mieszkały.
Scena 7: Dziewczęta pakują swoje rzeczy, przed wyprowadzką. Okazuje się, że Chaja wyprowadza się do Samuela Bernsteina. Siostry rozstają się bardzo chłodno.
Scana 8: W swoim mieszkaniu Samuel czeka na przybycie Chai. Kiedy ta przychodzi, proponuje jej lekcje śpiewu u znanej śpiewaczki. Chaja jest oszołomiona i zachwycona.
Scnaa 9: W ciasnym, wynajętym pokoju Malka pracuje, Herszel czyta Talmud. Właściciele pokoju wynajmują im go po zaniżonej cenie i coraz bardziej zaczyna im to doskwierać. Malki i Herszla nie stać jednak, aby płacić więcej, a do ojczyzny nie mają już po co wracać. Herszel zarzuca Malce, że boi się pójść taką drogą jak Chaja i konsekwentnie dążyć do tego, czego w istocie pragnie, czyli do śpiewania. Ich rozmowę przerywa telefon od Chai.
Scena 10: W barze klubu Brice Paradise, stara Malka zamawia kolejną margaritę. Obserwuje wejście do baru młodej Malki i Chai. Ten bar, to miejsce, gdzie Chaja regularnie śpiewa za jedzenie, ale jednocześnie miejsce, gdzie debiutowało wielu znanych dzisiaj artystów. Dołącza do nich Bernstein. Czekają na występ Chai. Okazuje się, że i sam Bernstein chciał kiedyś śpiewać, dyrektor teatru - ten sam, który tak brutalnie potraktował Chaję - szybko sprowadził go na ziemię, uświadamiając mu, że na artystę się nie nadaje. Co najwyżej może zostać agentem. Dzięki tej propozycji Bernstein zrobił karierę. Do towarzystwa dołącza Herszel, który właśnie wraca ze strajku z zabandażowanym ramieniem. Znów wyrzucono go z pracy. Chaja otrzymawszy po swoim występie gratisowy posiłek, w całości odstępuje go Herszlowi. Po czym zaczyna namawiać Malkę, by zaśpiewały razem. Malka w końcu daje się przekonać i jest to wspaniały występ.
Scena 11: Dyrektor teatru prowadzi telefoniczne rozmowy i negocjacje. Kiedy orientuje się, że jego konkurent ma ochotę zatrudnić Chaję u siebie, postanawia go uprzedzić i dać dziewczynie szansę. Dzwoni do Bernsteina i proponuje jej serię koncertów, wynagradzanych oczywiście odpowiednim honorarium.
Scena 12: Koncert Chai w Park Hause Catskills Hotels.
Muzyka 13: To marzenie starej Malki, która obserwując występ Chai, popycha młodszą siebie do wzięcia udziału w koncercie. Młoda Malka dołącza do śpiewu Chai. Wykonanie jest nienaganne. To jednak tylko marzenie starej Malki. Siostry, poza tym jednym razem w klubie Brice Paradice, nigdy nie zaśpiewały razem. Dyrektor teatru wysłuchawszy śpiewu Chai uznaje jej występ za sensację.
Muzyka 14: Stara Malka rozpamiętuje własne życie. Żałuje, że nigdy, poza tym jednym występem, nie wystąpiła z siostrą. Chaja występowała potem z inną śpiewaczką w duecie o nazwie Siostry Parry i zrobiły razem wielką karierę na Brodwayu. Malka wie, że mogła być na miejscu tej dziewczyny i występować razem z siostrą. Nie starczyło jej jednak odwagi, wybrała spokojne życie u boku Herszla, który wcześnie uczynił ją wdową i nigdy nie dał jej ani dzieci, ani szczęścia. Dziś jest już za późno, aby cokolwiek zmienić, choć gdyby mogła, dzisiaj podjęłaby inną decyzję.
Ukryj streszczenie