Autor: Spektakl baletowy/ruchowy
Epitafium dla Don Juana
Balet w 1 akcie, 3 epizodach. Libretto wg "Don Juana" Karela Ćapka i choreografia: Conrad Drzewiecki; muzyka: collage hiszpańskiej gitarowej muzyki barokowej, zrealizowany przez Eugeniusza Rudnika i Conrada Drzewieckiego; scenografia: Władysław Wigura.
Prapremiera: Poznań 20 I 1974, Polski Teatr Tańca na scenie Opery.
Osoby: Don Juan - Przemysław Śliwa; Sganarell - Jacek Solecki; Donna Anna - Anna Staszak; Donna Elwira - Roma Juszkat; Zerlina - Lubomira Wojtkowiak; Komandor - Juliusz Stańda; Śmierć - Krzysztof Brygider; Pedro, brat Anny; Dueńa, służąca Anny; Alonso, narzeczony Zerliny; sługa Komandora, żebrak, mniszki, mnisi, Amazonki, goście weselni.
Epizod I. Pragnąc uwieść cnotliwą Annę, Don Juan stara się pozyskać przyjaźń jej brata. Przyjaźń tę Pedro przypłaca życiem. Zhańbiona Anna nie jest pomszczona.
Epizod II. Don Juan porywa Donnę Elwirę z klasztoru. Przeszkodą w spełnieniu tej miłości staje się Komandor, druga ofiara Don Juana.
Epizod III. Trzecim obiektem pragnień Don Juana jest młoda wieśniaczka Zerlina w dniu jej ślubu. Sganarell, nawiązując flirt z Dueną, krzyżuje plany Don Juana. Towarzysząca Juanowi przez cały czas Śmierć zapowiada przybycie "kamiennego gościa" i wyrok karzącej ręki. Don Juan umiera.
Ogólna koncepcja "Epitafium dla Don Juana" wynika z intencji K. Ćapka i zmierza do ukazania kolejnych klęsk Don Juana, którego podboje miłosne, zdeterminowane jego osobowością, pozostają raczej w sferze pragnień i tęsknot niż realnych spełnień. Balet ten umieszczony był w programie występów Polskiego Teatru Tańca w Dortmundzie (VI 1975), Bregencji (VIII 1976), Belgradzie i Salonikach (X 1976).
Ponadto C. Drzewiecki wystawił "Epitafium dla Don Juana" w Berlinie, Stadtische Oper, 4 VI 1980, sc. K. Pankiewicz, w obs. R. Sheta, H. Minkiewicz, H. Schwaarz, G. Panowa i D. Bell.
Oprócz baletów omówionych lub wymienionych w uzupełnieniach różnych haseł w niniejszym "Przewodniku", skomponował Drzewiecki wiele innych, spośród których na uwagę zasługują:
"Muzyka uroczysta", muz. G.F. Haendel - "Watermusik", sc. K. Pankiewicz, Poznań 12 VI 1966, Opera, w obs. W. Kościelski (Apollo) i B. Karczmarewicz (I Dama).
"Adagio na smyczki i organy", muz. T. Albinoni-Giazotto, sc. C. Drzewiecki, Poznań 9 XII 1967, Opera, w obs. T. Kujawa, L. Mizgalska, M. Offierska, J. Stańda, J. Wojtkowiak, E. Wesołowski. Balet ten, nie zawierający fabuły literackiej, a oparty tylko na adagiowych elementach tańca "modern", wznowiony był 3 X 1973 w Polskim Teatrze Tańca. Wchodził też w skład programów występów tancerzy Opery, a potem Polskiego Teatru Tańca we Włoszech (VII-VIII 1968 i VII 1972), Oslo (IX 1971), Goteborgu (X 1971), w Szwecji (X 1973), Helsinkach (III 1974), RFN (VI 1975 i V 1976), Bregencji (VIII 1976), Salonikach i Skopje (X 1976), Wilhelmshaven (V 1979), Hanowerze (VI 1980), we Włoszech (IV 1982).
"Modus vivendi", muz. N.M. Kuźnik - "Choreorganochromia 7", sc. K. Pankiewicz, Poznań 25 II 1975, Polski Teatr Tańca na scenie Opery; balet o wymowie antywojennej, którego bohaterem jest tłum: zdeformowani po apokalipsie ludzie krążą wokół ruin, życie powoli odradza się, ludzie budują symboliczny wspólny dom, lecz wskutek błahego incydentu rozpoczyna się znów walka i dom ulega zniszczeniu. Polski Teatr Tańca zaprezentował "Modus vivendi" w Bułgarii (X 1975), w Kilonii (VI 1976), Bregencji (VIII 1976), Belgradzie, Skopje i Salonikach (X 1976), RFN (VIII 1977 i V 1979), Paryżu (XII 1977), Pecs i Budapeszcie (II 1979), Czechosłowacji (XII 1979). Wystawił go też Drzewiecki 24 XI 1979 w Teatrze Miejskim w Malmo.
"Dzieciństwo Jezusa", balet w 4 częściach, muz. H. Berlioz, sc. K. Pankiewicz, Mediolan 3 XII 1980, Bazylika San Stefano, z udz. solistów Teatro alla Scala i tancerzy Polskiego Teatru Tańca, sol. B. Lasota (Maria), R. Węgrzynek (Józef) i A. Duch (Ojciec rodziny). Części baletu: I. Narrator zapowiada przebieg akcji. Pałac Heroda. Króla Heroda dręczy zły sen: żydowscy wróżbici ogłaszają, że narodził się król, który zajmie jego tron. Z rozkazu Heroda odbywa się rzeź niewiniątek II. W Betlejem. Józef i Maria pielęgnują Dzieciątko. Adoracja aniołów III. Ucieczka do Sais. Odpędzani z niegościnnych domów, Józef i Maria z Dzieciątkiem przybywają do rodziny, która daje im schronienie. Rozmowy Józefa z ojcem rodziny, popisy taneczne przed Świętą Rodziną IV. Apoteoza.
Premiera "Dzieciństwa Jezusa" w Polsce odbyła się w Poznaniu 29 XII 1980 w Teatrze Polskim; pokazane było również we fragmentach lub w całości w Budapeszcie III 1982 i we Włoszech IV 1982 przez Polski Teatr Tańca.
"Partita b-moll", muz. G.Ph. Telemann, sc. K. Pankiewicz, Poznań 21 II 1981, Polski Teatr Tańca na scenie Opery. Kompozycja choreograficzna nie posiadająca fabuły, a zawierająca parodię klasycznego duetu baletowego, sol. R. Juszkat i R. Węgrzynek.
"Kwintet C-dur" F. Schuberta, sc. K. Pankiewicz, Poznań 21 II 1981, Polski Teatr Tańca na scenie Opery, z udz. sol. J. Dybuś, M. Hendrykowskiej, R. Juszkat, L. Wojtkowiak, H. Minkiewicza, Z. Misiudy, W. Olszówki, M. Skarupskiego. Wystawiony początkowo w całości; w następnych wykonaniach - ze względu na długi czas trwania "Kwintetu C-dur" - ograniczono się do części II, III i IV; każda część sugerowała inny nastrój i tańczona była przez pięcioro innych wykonawców; pokazany na występach na Węgrzech VII 1981 i III 1982 oraz we Włoszech IV 1982.
"Yesterday" ("Wczoraj"), muz. zespołu "The Beatles", sc. C. Drzewiecki, Sofia 30 XI 1981, zespół "Arabeska". Na tle collage'u muzycznego złożonego z 12 utworów Drzewiecki przedstawił w stylu "pop" wesołe scenki z życia współczesnej młodzieży oraz tańce rockowe, kończąc je epitafium na śmierć J. Lennona. Polska premiera "Yesterday" odbyła się w Poznaniu, Polski Teatr Tańca na scenie Opery 3 III 1982, po czym zespół ten przedstawił ją publiczności węgierskiej III 1982 i włoskiej IV 1982.
Źródło: Przewodnik Baletowy Irena Turska, PWM 1997