2 kobiety, 3 mężczyzn, 1 dekoracja
Gabinet w mieszkaniu znanego i cenionego profesora, historyka sztuki. Stylowe meble i antyki, sięgające do sufitu regały pełne książek. Atmosfera spokoju, dostatku, stabilizacji. Profesor przygotowuje się do wieczornego przyjęcia z okazji dwudziestopięciolecia działalności naukowej i dydaktycznej. Odbiera depesze gratulacyjne, wymienia z żoną uwagi o jubileuszu, w chwilach ciszy zamyśla się nad latami, które towarzyszyły jego pracy i życiu rodzinnemu..
Scena druga gwałtownie odwraca bieg wydarzeń. Do mieszkania profesora włamują się dwaj mężczyźni. Odbezpieczonym rewolwerem terroryzują gospodarza i w ciągu kolejnych, dłużących się godzin nocy dyktują dwojgu związanych, bezbronnych ludzi brutalne warunki "gry". Początkowo o pieniądze, cenniejsze rzeczy i kosztowności. Potem o życie.
W miarę rozwoju akcji kryminalna historia traci swoje najprostsze uzasadnienie, zyskuje natomiast nowy sens i znaczenia zbliżające tę sztukę do problematyki głośnej powieści Trumana Capote "Z zimną krwią". Krew nie plami wprawdzie dramatycznego konfliktu, ale sam konflikt rozgrywa się w podobnej sytuacji zagrożenia, terroru i barbarzyńskiej przemocy.
Sztuka wyposażona jest w polskie realia: profesor jako młody człowiek walczył w powstaniu warszawskim, a po wojnie w trudnych latach odbudowy kształcił się i pracował, osiągając kolejne szczeble kariery i stabilizacji. Koncepcja dramaturgiczna utworu wspiera się na konflikcie dwu przeciwstawnych światów i postaw, na gwałtownym zderzeniu cech i wartości, które wnosi profesor, człowiek twórczej pracy, z brutalnością i cynicznym wyrachowaniem napastników.
Biuletyn Informacyjny Agencji Autorskiej "Nowe sztuki" nr 11/80
Ukryj streszczenie