Osoby

Trwa wczytywanie

Anna Okońska

OKOŃSKA Anna, zamężna Kwiecińska (ok. 1831 - 13 II 1894 Warszawa), aktorka. Była córką Mateusza O. i Moniki z Szafrańskich, siostrą -> Marii Krajewskiej, żoną -> Józefa Kwiecińskiego. K. Estreicher błędnie podał, że była córką aktorów Jana Chrzciciela Okoń­skiego i Marii z Szumlasińskich. Do 1868 występowała na scenie pod nazwiskiem panieńskim, a ponieważ w tym samym czasie występowała jako Okońska jej siostra, fakty podane tu do roku 1855 mogą dotyczyć obu aktorek. W 1850 prawdopodobnie występowała w Bus­ku w zespole J. Okońskiego, w 1852 w zespole J. Ga­węckiego w Lipnie, w 1853 w zespole K. Nowińskiego w Radomiu, a w 1854 w zespole L. Kłyszyńskiej w Płocku. W sez. 1854/55 grała role amantek w zespole J. Pfeiffera w Krakowie. K. Estreicher pisał, że była z niej "artystka wcale dobra". Zagrała w Krakowie kil­ka dobrych ról, m.in. Teklę ("Okrężne"), Florę ("Bajazzo"), Leontynę ("Staroświecczyzna i postęp czasu"), Anielę ("Śluby panieńskie"), Annę ("Deborah"), Hortensję ("Stacja pocztowa w Hulczy"), Gertrudę ("Dwaj mężowie"). 25 i 29 VI 1856 debiutowała w t. warsz. w roli tyt. w komedii "Estella" i miała pochlebne recenzje. W sez. 1856/57 nale­żała do zespołu K. Nowińskiego w Lublinie i występo­wała dorywczo w 1857 w zespole J. Pfeiffera w Płocku, w 1858-60 grała u P. Ratajewicza, m.in. w Lublinie, Płocku, Brześciu Litewskim, Kobryniu, Siedlcach, Zamościu, Hrubieszowie, od listopada 1860 do marca 1861 w zespole A. Ładnowskiego w Płocku, w sez. 1864/65 u J. Chełmikowskiego (Płock, Radom, Kielce), od 1866 do 1871 znowu w zespole P. Ratajewicza, m.in. w Suwałkach, Płocku, Włocławku, Piotrkowie, Siedl­cach, Lublinie (sez. 1870/71), warsz. t. ogr. Eldorado (1871). 15 1 1868 w Płocku wyszła za aktora Józefa Kwiecińskiego i odtąd występowała pod jego nazwis­kiem. W tym okresie grała już role charakterystyczne, np. Wdowę Frochard ("Dwie sieroty"), Baronową ("Pamiętniki szatana"). W lecie 1872 występowała w zespole Z. Sarneckiego i J. Teksla w Lublinie, Siedlcach, Łomży i Suwałkach, w 1874 w zespole M. Krauzego i B. Krem-skiego w Kielcach i Radomiu, w 1875 (maj) u M. Krau­zego w Częstochowie, w 1876 także u M. Krauzego w Kielcach i Radomiu, w 1878 w zespole W. Gostyń­skiego w Białej Podlaskiej.
Bibl.: Dąbrowski: Teatr w Lublinie; Estreicher: Teatra I s. 38, 39, 51, II s. 465, 466, 468, 478-479, 484, 487, 499, 524, III s. 51, 87, 89; Krzesiński: Koleje życia s. 379^(09; Kur. warsz. 1894 nr 45; Afisze, Bibl. Jagiell., WAPŁódź; Afisze Bucholtzów, WAPLublin; Akt ślubu w jednej z parafii płockich (wg infor­macji S. Dąbrowskiego); Chomiński; Krzesiński: Raptularz.
Ikon.: Fot. pryw. - IS PAN.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji